رویکرد ایران در تعامل با شرق و غرب متوازن است

سرپرست ریاست جمهوری رویکرد سیاست خارجی ایران در تعامل با شرق و غرب را متوازن عنوان کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری شبستان، سفرای جدید کشورهای چین، ایتالیا، اسپانیا، کره‌جنوبی، استرالیا، مجارستان، فنلاند، قزاقستان و صربستان به طور جداگانه به حضور سرپرست ریاست جمهوری رسیده و استوارنامه خود را تقدیم کردند.

ایتالیا اقدامات مؤثری برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی به عمل آورد

محمد مخبر در آیین دریافت استوارنامه خانم «پائولا آمادئی» سفیر جدید جمهوری ایتالیا با راهبردی توصیف کردن روابط دو کشور، تعاملات فیمابین را مبتنی بر روابطی تمدنی و کهن دانست که در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی همواره دوستانه بوده است.

سرپرست ریاست جمهوری با تاکید بر ضرورت تحرک بیشتر کشورهای جهان برای مقابله با جنایات صهیونیست‌ها در کشتار زنان و کودکان بی‌گناه و بی‌دفاع فلسطینی در غزه افزود: انتظار جمهوری اسلامی ایران از ایتالیا به عنوان کشوری برخوردار از تمدن و فرهنگ غنی و کهن این است که به رغم حمایت برخی کشورهای خاص از رژیم جنایتکار صهیونیستی، اقدامات موثری برای توقف جنایات این رژیم به عمل آورد.

«پائولا آمادئی» سفیر جدید جمهوری ایتالیا نیز در این دیدار، ایران و ایتالیا را میراث‌داران تمدنی کهن دانست که بر مبنای روابط تمدنی و تاریخی خود همکاری‌های گسترده فرهنگی را بنا نهاده‌اند.

سفیر جدید ایتالیا همچنین خاطرنشان کرد: ایتالیا در مقطع فعلی که جهان به ویژه منطقه فلسطین و لبنان با مخاطرات فراوان مواجه هستند، تلاش دارد با کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران به راه‌حل‌های مشترک برای رفع این مخاطرات دست یابد.

آزادسازی منابع ارزی ایران در کره جنوبی بستری برای بازسازی روابط است

مخبر در آیین دریافت استوارنامه آقای «کیم جومپیو» سفیر جدید جمهوری کره جنوبی، با اشاره به روابط دیرین و دوستانه دو کشور، آزادسازی منابع ارزی جمهوری اسلامی ایران در کره جنوبی را بستر مناسبی برای بازسازی روابط فیمابین دانست.

سرپرست ریاست جمهوری همچنین برای سفیر جدید کره جنوبی در مسیر توسعه روابط فیمابین آرزوی موفقیت کرد.

«کیم جومپیو» سفیر جدید جمهوری کره جنوبی نیز در این دیدار با تسلیت مجدد شهادت دکتر رئیسی و همراهانش تصریح کرد: روابط دو کشور بر اساس اعتماد عمیق و دوستی دیرینه بنا شده و امیدوارم بتوانم به عنوان سفیر کره جنوبی کمک موثری به پیشرفت همکاری‌های فیمابین بکنم.

فنلاند ظرفیت‌های خود را برای توقف جنایات صهیونیست‌ها به کار بگیرید

مخبر در مراسم دریافت استوارنامه آقای «یانی یوهانس راپانا» سفیر جدید جمهوری فنلاند، روابط جمهوری اسلامی ایران و فنلاند را پایدار و بدون تنش توصیف و با اشاره به ظرفیت‌های خوب موجود در دو کشور، بر توسعه و ارتقای روابط به ویژه در بخش تجاری و اقتصادی تاکید کرد.

سرپرست ریاست جمهوری با اشاره به رویکرد متوازن سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران افزود: مطابق این راهبرد، سیاست نگاه به شرق ایران، هیچگاه موجب غفلت ما از تعامل و ارتباط با کشورهای غربی نشده است.

مخبر با بیان اینکه ایران اسلامی خواهان صلح و امنیت بدون تبعیض برای همه کشورهای جهان است، اظهار داشت: متاسفانه آمریکا و برخی کشورهای اروپایی با نگاهی تبعض‌آمیز و دوگانه، نظمی ناعادلانه در جهان رقم زده‌اند که بزرگترین مشکل دنیای امروز ما است.

سرپرست ریاست جمهوری در ادامه، فجایع و جنایت رژیم صهیونیستی در غزه را متاثر از همین رویکرد دوگانه آمریکا و برخی کشورهای اروپایی دانست و اظهار داشت: انتظار از کشورهایی همچون فنلاند این است که در مجامع بین المللی نسبت به احقاق حقوق ملت مظلوم فلسطین نقش‌آفرین باشند و ظرفیت‌های خود را برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی بر علیه مردم مظلوم غزه به کار بگیرند.

«یانی یوهانس راپانا» سفیر جدید جمهوری فنلاند نیز در این مراسم ضمن ابلاغ مجدد پیام تسلیت رئیس جمهور این کشور در پی شهادت آیت‌الله رئیسی، حسین امیرعبدالهیان و دیگر همراهان آنان، با تاکید بر اهمیت قدمت و پیشنه تاریخی ایران و همچنین نقش اثرگذار جمهوری اسلامی در معادلات بین‌المللی و استقرار صلح جهانی، ‌روابط دو کشور را خوب و سازنده عنوان کرد و گفت‌: تلاش برای تقویت و توسعه ارتباطات و تعاملات میان دو کشور را وظیفه اصلی خود در این مأموریت جدید می‌دانم.

منطقه بالکان برای جمهوری اسلامی ایران دارای اهمیت است

سرپرست ریاست جمهوری در آیین دریافت استوارنامه آقای «دمیر کواچویچ» سفیر جدید جمهوری صربستان، ضمن آرزوی موفقیت برای وی در دوره ماموریت خود، منطقه بالکان را برای جمهوری اسلامی ایران دارای اهمیت دانست و ابراز امیدواری کرد که روابط ایران و صربستان در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و همکاری‌های بین‌المللی گسترش یابد.

سرپرست ریاست جمهوری از نقش‌آفرینی مثبت صربستان در تقویت صلح و ثبات در منطقه بالکان قدردانی و بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از یکپارچگی و تمامیت ارضی این کشور تاکید کرد.

«دمیر کواچویچ» سفیر جدید جمهوری صربستان نیز در این دیدار با تسلیت مجدد شهادت رئیس جمهور و همراهانش به دولت و ملت ایران اظهار داشت: روابط دو کشور در دوره ریاست جمهوری شهید رئیسی و با مدیریت شهید امیرعبداللهیان به خوبی گسترش یافت و امیدوارم این روند همچنان ادامه داشته باشد.

سفیر جدید جمهوری صربستان از حمایت جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی کشورش قدردانی کرد.

راه‌اندازی کریدور شمال-جنوب تأثیر زیادی در همکاری ۲ کشور دارد

مخبر در آیین دریافت استوارنامه آقای «اونتالاب اونالبایف» سفیر جدید جمهوری قزاقستان، با اشاره به راهبرد رئیس جمهور شهید و نیز سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر توسعه روابط با همسایگان در همه ابعاد، گسترش همکاری‌های دوجانبه با قزاقستان در سه سال گذشته را مطلوب ارزیابی و ابراز امیدواری کرد که سفیر جدید قزاقستان نیز در دوره ماموریت خود بتواند این روند را تقویت کند.

سرپرست ریاست جمهوری ظرفیت‌های متنوع متقابل به ویژه در عرصه کشاورزی، صنعتی و حمل و نقل را بستر بسیار مناسبی برای تعمیق تعاملات فیمابین دانست و بر اهمیت و تاثیر قابل ملاحظه راه‌اندازی کریدور شمال-جنوب در ارتقای سطح همکاری‌ها و مراودات میان دو کشور و نیز دیگر کشورهای منطقه تاکید کرد.

«اونتالاب اونالبایف» سفیر جدید جمهوری قزاقستان نیز در این دیدار ضمن تسلیت مجدد شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانش به دولت و ملت ایران، با اشاره به برگزاری نشست سران کشورهای عضو سازمان شانگهای به میزبانی کشورش در روزهای آتی، حضور مخبر در این نشست را برای کشورش و نیز دیگر اعضای این پیمان منطقه‌ای مهم و موثر توصیف کرد.

سفیر جدید قزاقستان همچنین با اشاره به ظرفیت‌های متنوع موجود در دو کشور، اهمیت فعال شدن بخش‌های خصوصی ایران و قزاقستان برای بالفعل شدن این ظرفیت‌ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: دو طرف همکاری‌های خوبی در زمینه‌های کشاورزی و صنعتی دارند و فعال شدن کریدور شمال-جنوب می‌تواند تاثیر قابل توجهی در تقویت بیش از پیش تعاملات فیمابین داشته باشد.

روابط ایران و چین استراتژیک و مبتنی بر اصول تغییرناپذیر است

محمد مخبر در مراسم دریافت استوارنامه آقای «زونگ پی وو» سفیر جدید جمهوری خلق چین، روابط جمهوری اسلامی ایران و چین را استراتژیک و مبتنی بر اصول تغییرناپذیر توصیف کرد. سرپرست ریاست جمهوری تقویت روابط فیمابین در سال‌های اخیر که با رشد چشمگیر همکاری‌ها به ویژه در بخش انرژی و حمل و نقل روبرو بوده را نشانه و نماد اهتمام و هم‌افزایی مسئولان عالی دو کشور در برداشتن گام‌های بلند به نفع دو ملت عنوان کرد.

دکتر مخبر با مهم توصیف کردن سند جامع همکاری‌های بلندمدت میان تهران-پکن، پیگیری و اجرای این سند و همچنین تسهیل هر چه بیشتر فعالیت بخش خصوصی در دو کشور را مهمترین دستور کارهای مشترک دو طرف خواند.

سرپرست ریاست جمهوری ضمن قدردانی از مواضع راهبردی چین در قبال یکجانبه‌گرایی، از همراهی این کشور در عرصه‌های مختلف بین‌المللی با جمهوری اسلامی ایران از جمله عضویت در پیمان شانگهای تقدیر کرد.

«زونگ پی وو» سفیر جدید چین نیز در این مراسم روابط جمهوری اسلامی ایران و چین را پویا و در حال پیشرفت عنوان کرد و گفت: چین همواره از منظر راهبردی به روابط با جمهوری اسلامی ایران نگریسته و بدون اثرپذیری از تغییر و تحولات جهانی توسعه تعاملات با ایران را دنبال می‌کند.

سفیر چین در ادامه توسعه روابط دو کشور را دارای ابعادی گسترده و اهدافی مشخص دانست و با اشاره به علاقمندی کشورش برای تعمیم و گسترش همکاری با ایران در زمینه انرژی‌های جدید و همچنین تعامل بیشتر در بستر سازمان‌ها و پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله شانگهای، تلاش برای دستیابی به توفیقات جدید در همکاری‌های فیمابین را از جمله وظایف اصلی خود در این ماموریت عنوان کرد.

روابط ایران و مجارستان باید با تکیه بر تعاملات اقتصادی پشتیبانی شود

محمد مخبر در مراسم دریافت استوارنامه آقای «گیو لاپتو» سفیر مجارستان، توسعه تبادلات تجاری و اقتصادی با تکیه بر ظرفیت‌های موجود را از جمله اولویت‌های مهم برای هر دو کشور عنوان کرد.

سرپرست ریاست جمهوری با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در توسعه روابط با مجارستان مانع و محدودیتی نمی‌بیند، تصریح کرد: روابط سیاسی فیمابین باید با تکیه بر گسترش تعاملات و تبادلات تجاری و اقتصادی پشتیبانی شود که نیازمند تلاش و پیگیری مجدانه مسئولان مربوط در دوکشور است.

«گیو لاپتو» سفیر مجارستان نیز در این مراسم ضمن تسلیت و ابراز همدردی با دولت و ملت ایران در پی شهادت آیت‌الله رئیسی، روابط دو کشور را دیرینه، تاریخی و به دور از هرگونه مشکل توصیف کرد و افزود: مجارستان سال آینده یکصدمین سال روابط دیپلماتیک با ایران را جشن خواهد گرفت که این مناسبت بهانه بسیار خوبی برای تبادل هیئت‌های تجاری در جهت توسعه روابط اقتصادی خواهد بود.

سفیر مجارستان در ادامه با اشاره به همکاری‌های خوب دو کشور در بخش علمی و آموزشی، تعمیق پیوندهای فرهنگی میان دو ملت را برای کشورش حائز اهمیت دانست و اطمینان داد در دوره مسئولیت خود در جهت زمینه‌سازی برای توسعه و ارتقای روابط میان دو کشور تلاش خواهد کرد.

تشابهات فرهنگی زمینه خوبی برای توسعه تعاملات ایران و اسپانیا است

محمد مخبر در مراسم دریافت استوارنامه آقای «آنتنیو سانچس بندیتو گاسپار» سفیر پادشاهی اسپانیا، برخورداری از سابقه تاریخی و تمدنی کهن را وجه مشترک ایران و اسپانیا عنوان کرد و با بیان اینکه روابط دو کشور به رغم برخی فراز و نشیب‌ها در طول سالیان گذشته همواره پایدار بوده است، تشابهات فرهنگی فیمابین را از جمله زمینه‌های بسیار خوب برای توسعه تعاملات دانست و بر بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها برای پویاتر شدن هر چه بیشتر روابط تاکید کرد.

سرپرست ریاست جمهوری ابراز امیداوری کرد: با تلاش‌ها و پیگیری‌های سفیر جدید اسپانیا زمینه تقویت تبادلات تجاری و اقتصادی میان دو کشور فراهم شود.

دکتر مخبر ضمن تجلیل از اقدام ارزشمند اسپانیا در پشتیبانی از شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم جنایتکار صهیونیستی در دادگاه لاهه گفت: جنایات فجیعی که امروز علیه مردم مظلوم غزه اتفاق می‌افتد، لکه ننگی بر دامان جامعه بشری است و امیدواریم با تلاش کشورهای مستقل و ملت‌های آزاده هر چه زودتر شاهد پایان این وحشیگری‌ها علیه مردم مظلوم غزه باشیم.

سفیر جدید اسپانیا نیز در این مراسم ضمن ابراز تسلیت و همدردی با دولت و ملت ایران در پی فقدان رئیس جمهور شهید، با تاکید بر اهمیت روابط تاریخی میان دو کشور تصریح کرد: اسپانیا در طول چند قرن روابط و مناسبات بسیار خوبی را با ایران تجربه کرده و اکنون نیز برای تداوم این مسیر مصمم است.

وی با بیان اینکه کشورش از همه توان و ظرفیت خود برای تثبیت صلح پایدار در منطقه غرب آسیا استفاده خواهد کرد، افزود: ما در محکومیت اقدامات رژیم اسرائیل در غزه، به اقدام آفریقای جنوبی در شکایت از این رژیم به دادگاه لاهه پیوسته‌ایم و همچنین برای شناسایی کشور مستقل فلسطینی منتظر اجماع نظر کشورهای اروپایی نماندیم.

سفیر جدید اسپانیا ضمن تجلیل از نقش اساسی و اثرگذار جمهوری اسلامی ایران به عنوان بازیگری اصلی و مهم در معادلات منطقه‌ای و جهانی و در استقرار صلح و ثبات در منطقه، اطمینان داد که در دوران مسئولیت خود در جهت توسعه همکاری‌های دو کشور به ویژه در بخش اقتصادی و فرهنگی تلاش خواهد کرد.

نقش‌آفرینی استرالیا برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی پراهمیت است

محمد مخبر در مراسم دریافت استوارنامه آقای «ایان مک کنویل» سفیر جدید استرالیا ضمن آرزوی موفقیت برای وی در ماموریت خود، پیشینه نسبتا طولانی و تعاملات علمی و آموزشی را از جمله وجوه برجسته روابط جمهوری اسلامی ایران و استرالیا عنوان کرد و با اشاره به ظرفیت‌های موجود در دو کشور به ویژه در بخش صنعت، علم و فناوری، کشاورزی و دامپروری، بر ضرورت استفاده از این ظرفیت‌ها در جهت توسعه و تقویت همکاری‌های دوجانبه تاکید کرد.

سرپرست ریاست جمهوری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و استرالیا دارای توانمندی‌ها و امکانات قابل توجهی هستند که اشتراک‌گذاری آنها تامین منافع دو ملت را به همراه خواهد داشت، تلاش سفیر جدید استرالیا برای توسعه و تقویت همکاری‌های فیمابین را خواستار شد.

دکتر مخبر جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه را از جمله مهمترین و دردناک‌ترین مسائل مبتلابه جهان امروز دانست و بر اهمیت نقش‌آفرینی استرالیا برای توقف این جنایت به هر شکل ممکن تاکید کرد.

«ایان مک کنویل» سفیر جدید استرالیا نیز فقدان رئیس جمهور شهید ایران را ضایعه‌ای تاسف‌بار و غم‌انگیز خواند و ضمن تسلیت و ابراز همدردی با دولت و ملت ایران، روابط ‌۵۶ ساله ایران و استرالیا را مملو از مفاهیم مشترک میان دو کشور و دو ملت و زمینه‌ای مناسب برای توسعه و تقویت هر چه بیشتر همکاری‌ها دانست و بر تلاش خود در جهت زمینه‌سازی برای تحقق این هدف مهم تاکید کرد.

سفیر جدید استرالیا در ادامه با بیان اینکه کشورش با نگرانی تحولات منطقه غرب آسیا به ویژه آنچه را در غزه در حال وقوع است، دنبال می‌کند، به حمایت استرالیا از قطعنامه اخیر سازمان ملل در حمایت از حقوق ملت فلسطین اشاره و از نقش محوری و اثرگذار جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت بزرگ منطقه‌ای برای استقرار صلح و ثبات و حمایت از مردم فلسطین تجلیل کرد. وی همچنین ضمن آرزوی موفقیت برای ملت ایران در انتخابات پیش‌رو گفت: مدیریت و برگزاری موفق دور اول این انتخابات در فضایی امن و آرام برای ما بسیار جالب توجه بود و برای ملت ایران در دور دوم این انتخابات آرزوی موفقیت داریم.

کد خبر 1770822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha