افزایش حمایت از جامعه عشایری در کشور

نادری با بیان اینکه از افزایش حمایت از جامعه عشایری کشور خبر دادو گفت: آیت الله رئیسی نخستین رئیس جمهوری بود که دستورالعمل ۱۰ بندی ویژه در خصوص حمایت از عشایر ابلاغ کرد که بخشی از آن در دستور کار بوده و بقیه نیز در حال پیگیری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان ،‌ شایان نادری، رئیس سازمان امور عشایر کشور امروز ( سه شنبه ۱۲ تیر ) در نشست شورای عشایری گیلان با اشاره به نگاه ویژه شهید رئیسی به جامعه عشایری کشور اظهار کرد: حمایت از عشایر در کشور افزایش می‌یابد و دستگاه‌های دارای تکلیف قانونی در این موضوع باید به خوبی نقش‌آفرینی کنند.

رئیس سازمان امور عشایر کشور افزود : شهید آیت‌الله رئیسی نخستین رئیس جمهوری بود که دستورالعمل ۱۰ بندی ویژه در خصوص حمایت از عشایر ابلاغ کرد که بخشی از آن در دستور کار بوده و بقیه نیز در حال پیگیری است.

نادری با اشاره به نقش موثر و جایگاه جامعه عشایری کشور بیان کرد: نگاه ویژه شهید آیت‌الله رئیسی به این جامعه منحصر به فرد بوده و موجب دیده شدن عشایر کشور شد که این موضوع بسیار اهمیت دارد.
 

افزایش حمایت از جامعه عشایری در کشور


رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان هم در ادامه گفت: ترکیب اجتماعی جمعیت ایران متشکل از سه جامعه متمایز شهری، روستایی و عشایری است و حیات اجتماعی از دیرباز متاثر از روابط متقابل و توامان جوامع یاد شده بود و در این میان جامعه عشایری همواره نقش بارز و تعیین کننده ای در سرنوشت سیاسی و حیات اقتصادی کشور داشته و دارند.

صالح محمدی نیز در این نشست اظهار کرد: عشایر کوچنده به استناد ماده یک آیین نامه ساماندهی عشایر مصوب سال ۱۳۸۴ به مردمی اطلاق می‌شوند که حداقل دارای سه ویژگی شامل؛ ساخت اجتماعی قبیله‌ای، مبتنی بر سلسله مراتب ایلی، اتکای معاش به دامداری و شیوه زندگی شبانی مبتنی بر کوچ باشند.

وی با تشریح توانمندی جامعه عشایری افزود: عشایر میراث دار و حافظان ادب، رسوم و سنت های کهن کشور، تولیدکنندگان محصولات دامی و کشاورزی سالم و ارگانیک، تولیدات متکی بر منابع در دسترس و داخلی، ایجاد امنیت در مناطق دور افتاده و مرزی کشور هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان بیان کرد: آمار (ثبتی مبنایی) عشایر در قشلاق یک هزار و ۵۹۸ خانوار (آمار واقعی سه هزار و ۷۷۰ خانوار) است و تعداد خانوار (ثبتی مبنایی) عشایر در ییلاق یک هزار و ۶۴۲ و آمار واقعی سه هزار و ۸۱۴ خانوار است.

کد خبر 1770850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha