رای‌گیری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در خراسان جنوبی آغاز شد

فرآیند اخذ رای دور دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از ساعت هشت روز جمعه پانزدهم تیر ماه همزمان با سراسر کشور در استان خراسان جنوبی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، فرآیند اخذ رأی دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری صبح امروز جمعه (۱۵ تیر) همزمان با سراسر کشور در استان آغاز شد.

۷۷۲ شعب اخذ رای در استان خراسان جنوبی مستقر شده که از این تعداد ۴۰۴ شعبه ثابت و ۳۶۸ شعبه سیار است. همچنین ۳۵۲ شعبه در مناطق شهری و ۴۲۰ شعبه روستایی است.

براساس قانون انتخابات ریاست جمهوری همه افرادی که تابعیت ایرانی دارند و سن آنان ۱۸ سال تمام باشد یعنی متولدین روز پانزدهم تیر سال ۱۳۸۵ و قبل از آن می‌توانند با ارائه اصل شناسنامه یا کارت ملی خود در این انتخابات شرکت کنند.

فرآیند برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران به دلیل شهادت آیت الله رییسی، رئیس‌جمهور در یک سانحه هوایی، پیش از اتمام دوره چهارساله، زودهنگام برگزار شد. پس از تأیید صلاحیت ۶ نفر از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی شورای نگهبان، در تاریخ بیستم خردادماه، رقابت بین مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف به عنوان نامزدهای واجد شرایط چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، آغاز شد و پس از انصراف قاضی‌زاده هاشمی و زاکانی از صحنه رقابت، انتخابات میان چهار نامزد باقی مانده در هشتم تیرماه برگزار شد.

با اعلام نتایج رسمی انتخابات تا پیش از ظهر شنبه ۹ تیرماه، هیچ یک از نامزدها موفق به کسب اکثریت مطلق آرا نشدند و انتخابات به دور دوم کشیده شد.

براساس اعلام ستاد انتخابات کشور، مسعود پزشکیان با ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رای و سعید جلیلی با ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ رای به دور دوم انتخابات راه یافتند که رای‌گیری دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز جمعه ۱۵ تیر ماه در سراسر کشور برای انتخاب نهمین رئیس جمهور در حال برگزاری است.

استان خراسان جنوبی در مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری با مشارکت ۶۴.١۵ درصد رتبه اول را در کشور از آن خود کرد و در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری (۱۴۰۰) نیز اول شد.

کد خبر 1771144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha