بازتاب پیروزی «مسعود پزشکیان» در رسانه‌های جهان

رسانه های خارجی پیروزی «مسعود پزشکیان» به عنوان رئیس جمهوری جدید ایران را در صدر اخبار خود قرار دادند.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: رسانه‌های جهان که از روز گذشته (جمعه ۱۵ تیر) به انعکاس لحظه به لحظه دور دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری اقدام کردند، امروز (شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳) خبر پیروزی «مسعود پزشکیان» در انتخابات ریاست جمهوری بر رقیب خود «سعید جلیلی» را در تلکس خبری خود قرار دادند.

شبکه خبری «الجزیره» در گزارشی با تیتر«پزشکیان پیروز انتخابات ریاست جمهوری»، نوشت: وزارت کشور ایران صبح امروز پیروزی «مسعود پزشکیان» بر رقیب اصولگرایش «سعید جلیلی» را اعلام کرد.

در این گزارش آمده است: پزشکیان با نزدیک به ۵۵ درصد آرا پیروز شد و نسبت مشارکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۴۹.۸ درصد است.

الجزیره گزارش داد: پزشکیان از بیش از ۳۰ میلیون رای توانست ۱۷ میلیون رای را از آن خود کند و جلیلی نیز ۱۳ میلیون رای را به دست آورد.

شبکه « سی ان ان» درباره نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران گزارش داد: مسعود پزشکیان، اصلاح طلب در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران با بیش از ۱۶.۳ رئیس جمهور جدید ایران شد.

در این گزارش آمده است: در این دور انتخابات ۳۰.۵ رای داده شد که ۱۳.۵ میلیون رای متعلق به رقیب پزشکیان، «سعید جلیلی» است.

إیران: الإعلان عن فوز المرشح الإصلاحی مسعود بزشکیان بانتخابات الرئاسة

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه در سراسر ایران و نزدیک به ۱۰۰ کشور جهان برای انتخاب رئیس جمهور ایران برگزار شد.

سی ان ان گزارش داد: درحالی پزشکیان زمان امور ایران را به دست خواهد گرفت که  این کشور با انزوای بین المللی شدید و بحران اقتصادی روبه رو است.

شبکه اسکای نیوز نیز در گزارشی با اعلام پیروزی «مسعود پزشکیان» در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، نوشت: وزارت کشور ایران نامزد اصلاح طلب «مسعود پزشکیان» را که متعهد به تعامل با جهان شده است، پیروز انتخابات اعلام کرد.

اسکای نیوز به اظهارات امروز مسعود پزشکیان پس از پیروزی در انتخابات پرداخت و نوشت: پزشکیان تاکید کرد که دست دوستی به سمت همه دراز می‌کند.

رئیس جمهوری جدید ایران اعلام کرد: ما برای پیشرفت کشور باید به یکدیگر کمک کنیم

اسکای نیوز در گزارشی دیگر با تیتر« مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران کیست» به معرفی مسعود پزشکیان پرداخت است.

پایگاه خبری «عربی ۲۱» با اعلام خبری درباره پیروزی «مسعود پزشکیان» در انتخابات ریاست جمهوری نوشت: مسعود پزشکیان در رقابت ریاست جمهوری ۵۳.۶ درصد از آرا یعنی ۱۶.۳۸۴.۴۰۳ رای را به دست آورد.

عربی ۲۱ نوشت: پزشکیان (۶۹ ساله) بیش از ۱۶ رای را از ۳۰ میلیون رای به دست آورده است.

عربی ۲۱ در این گزارش به معرفی مسعود پزشکیان پرداخت و نوشت: مسعود پزشکیان از برجسته ترین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری کنونی بود که پیروز شد. وی در سال  ۱۴۰۰ از ورود به انتخابات ریاست جمهوری محروم شد.

پزشکیان متولد ۷ مهر ۱۳۳۷ است. وی در طول جنگ عراق و ایران در سال ۱۳۵۹مسئول اعزام تیم پزشکی به مناطق جنگی بود و در تعدادی از عملیات ها به عنوان رزمنده و پزشک حصور داشت. او پزشک است و از سال ۱۳۸۰تا ۱۳۸۵میلادی در دوران ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی وزیر بهداشت بود. از سال ۱۳۸۸تاکنون نماینده مجلس بوده است.

شبکه «الحره» مستقر در آمریکا و متعلق به دولت فدرال در گزارشی نوشت: مسعود پزشکیان، نامزد اصلاح طلب در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری دربرابر سعید جلیلی به پیروزی رسید.

دور دوم انتخابات در خارج از ایران به دقت دنبال می شد، زیرا قدرت و وزنه در خاورمیانه است. خاورمیانه در قلب بسیاری از بحران های ژئوپلتیک از جنگ در غزه تا پرونده هسته ای که از سال‌ها پیش عامل اختلاف بین تهران و غرب به ویژه آمریکاست، قرار دارد.

نزدیک به ۶۱ میلیون واجد شرایط رای گیری در ایران بودند که بیش از ۳۰ میلیون نفر در این انتخابات مشارکت کردند.

شبکه «المیادین» لبنان با اعلام خبر پیروزی دکتر مسعود پزشکیان، نامزد اصلاح طلب به عنوان رئیس جمهوری جدید ایران، نوشت: دکتر پزشکیان با بیش از ۱۶ میلیون رای توانست بر رقیب خود «سعید جلیلی» پیروز شود.

المیادین در گزارشی دیگر با عنوان «از جراح قلب تا رئیس جمهوری» نوشت: ملت ایران با حضور حداکثری خود در مراکز رای گیری روز جمعه، آگاهی و توانایی خود را در تصمیم گیری برای استفاده کامل از حق رای و انتخاب ثابت کردند.

در این گزارش آمده است: مسعود پزشکان، پزشک و سیاستمدار اصلاح طلب ایرانی متولد سال ۱۳۳۷ در شهر مهاباد در استان آذربایجان غربی است.

در این گزارش آمده است: پزشکیان معتقد است که حل مشکلات داخلی در ایران بدون حل مشکلات با جهان ممکن نمی شود. مدیریت این کشور برپایه تعامل سازنده با جهان براساس گفتگو و مذاکره با کشورهای مختلف است.

پزشکیان تاکید دارد که پزشکیان تاکید کرد که با کمک گرفتن از بهترین کارشناسان و متخصصان به اختلافات بین نیروهای سیاسی پایان خواهد داد، زیرا عامل اصلی مشکلات کشور است.

خبرگزاری «اسپوتنیک» در خبری به انتشار نتایج انتخابات ایران پرداخت و نوشت: مسعود پرشکیان توانست بر رقیب خود سعید جلیلی، نامزد اصولگرا پیروز شود.

اسپونتیک در خبری دیگر به انتشار سخنان پزشکیان پس از پیروزی با تیتر «پزشکیان منتخب ملت » نوشت:ما به همه دست دوستی خواهیم داد و از همه برای اعتلای کشور استفاده خواهیم کرد.

اسپونتیک همچنین گزارش دیگری با تیتر «مراسم تحلیف پزشکیان چه زمانی برگزار می‌شود؟» منتشر کرد.

پایگاه خبری «تایمز» اسرائیل از مسعود پزشکیان به عنوان یک رئیس جمهور «اصلاح‌ طلب» یاد کرد ونوشت: او در اولین سخنانش پس از پیروزی گفته است «دست دوستی را به سوی همه دراز خواهد کرد» و می‌خواهد «از همه برای پیشرفت کشور» استفاده کند.

خبرگزاری آناتولی در گزارشی نوشت: در مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران که جمعه ۱۵ تیر برگزار شد، مسعود پزشکیان به پیروزی رسیده و نهمین رئیس‌جمهور این کشور شد.

مجموع آرای اخذ شده در کل شعب داخل و خارج از کشور ۳۰ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۱۷۵ است که بر این اساس تعداد آرای مسعود پزشکیان ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ و ‏تعدادی آرای سعید جلیلی ۱۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۱۷۹ است. میزان مشارکت نیز ۴۹.۸ درصد است.

آناتولی در ادامه این گزارش به شرح حال زندگی دکتر پزشکیان پرداخته است که به عنوان چهاردهمین منتخب جمهوری اسلامی ایران معرفی می شود مسعود پزشکیان متولد سال ۱۳۳۷ در شهرستان مهاباد آذربایجان غربی است. او تحصیلات مقدماتی خود را در ارومیه گذارنده و در سال ۱۳۵۵ نیز با ورود به دانشگاه تبریز در رشته پزشکی فارغ‌التحصیل شده است.

او همچنین دارای تخصص جراحی عمومی و جراحی قلب بوده و طی سالهای ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۹ ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز را برعهده داشته است.

آناتولی در خبری جداگانه درباره زمان تحلیف دکتر پزشکیان نوشت: برگزاری مراسم تحلیف مسعود پزشکیان در نیمه اول مرداد انجام می شود.

کد خبر 1771510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha