اهدای پرچم رضوی به ۱۳۰ هیئت کشور در آیین «صلا»

هم‌زمان با نخستین روز از ماه محرم، آیین سنتی و مذهبی «صلا» صبح امروز با حضور خادمان بارگاه منور رضوی در حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، هم‌زمان با نخستین روز از ماه محرم، آیین سنتی و مذهبی «صلا» صبح امروز یکشنبه(۱۷تیرماه) با حضور تولیت استان قدس رضوی، خادمان بارگاه منور رضوی و جمعی از ائمه جماعات مساجد، مداحان، پیرغلامان، بزرگان و مسئولین هیئات مذهبی کشور در حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار شد.

این آیین سنتی، هر ساله شور و شعور حسینی را در دل عاشقان مکتب عاشورا زنده نگه می‌دارد و آن‌ها را برای حضور در مراسم عزاداری ماه محرم آماده می‌کند.

مراسم پیشواز از محرم در حرم رضوی با تحویل پرچم حرم مطهر حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و حرم مطهر حضرت ابوالفضل‌العباس (ع) به اداره رواق‌های حرم مطهر رضوی برای نصب در صحن آزادی شروع می شود. علاوه بر سیاه‌پوش کردن تمام فضاهای حرم مطهر رضوی، پوش ضریح متبرک نیز تعویض شده و طی مراسمی نقارخانه حرم نیز تعطیل می شود. 

این سیاه‌پوشی که هر ساله در آستانه ماه محرم در حرم انجام می‌شود، نمادی از ارادت و عشق خادمان و زائرین این آستان مقدس به خاندان عصمت و طهارت (ع) و تجلی‌بخش شور و شعور حسینی در قلوب عاشقان مکتب عاشورا است.

اهدای پرچم رضوی به ۱۳۰ هیئت کشور
در سنتی قدیمی و طی مراسمی با حضور هئیات مذهبی سراسر کشور پرچم متبرک رضوی به ۱۳۰ هیئت مذهبی اهدا شد. همچنین اهدای شال عزا به پیش‌کسوتان و پیر غلامان حسینی و افتتاح فعالیت‌های رسانه‌ای و فرهنگی رادیو محرم، ابتهال خوانی جلیل اشرفی، نوحه‌سرایی و ذکر مصیبت سیدالشهدا (ع) با نوای مداحان و ذاکران اهل‌بیت (ع)، سعید قانع و حاج امیر کرمانشاهی از دیگر برنامه‌های آئین آغاز عزاداری در حرم مطهر رضوی بود.

«صلا»؛ آیینی ۳۰۰ ساله

مراسم دیگری که در آغازین روز محرم برگزار می شود آیین «صلا» است. "صلا" در لغت به معنای صدا زدن، دعوت کردن و اعلام کردن است، این آیین که به منزله اعلام آغاز عزاداری ماه محرم در حرم امام رضا (ع) است، حال و هوای معنوی خاصی به این مکان مقدس می‌بخشد و زائران را برای حضور در مراسم عزاداری در این ماه آماده می‌کند.

اهدای پرچم رضوی به ۱۳۰ هیئت کشور

در این مراسم که قدمتی ۳۰۰ساله دارد، خادمان حرم رضوی با اذن گرفتن از حضرت ثامن‌الحجج (ع) و با نوای «حسین، حسین (ع)» به سمت صحن‌های حرم حرکت می‌کنند و بر فراز گلدسته‌ها، ابیات مشهور و حزن‌انگیز محتشم کاشانی در رثای امام حسین (ع) را، هم‌خوانی می‌کنند.

در این مراسم، مداحان اهل‌بیت (ع) با قرائت اشعار و نوحه‌های حزن‌انگیز در سوگ حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به سوگواری می‌پردازند و زائران با چشمانی اشک‌بار، ندای «یا حسین (ع)» سر می‌دهند.

این آیین، با نوای دلنشین «صلا» و نوحه‌های مداحان اهل‌بیت (ع) آغاز شد که فضای حرم مطهر رضوی را غم‌آلود و حزن‌انگیز کرد و زائران حاضر در حرم نیز با حضور در این مراسم، ارادت و دلدادگی خود به خاندان عصمت و طهارت (ع) را، به نمایش گذاشتند.

پایان پیام/

کد خبر 1771703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha