اجرای «سوگواره بصیرت عاشورایی» در ۱۲۳ بقعه متبرکه خراسان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اعلام برگزاری سوگواره بصیرت عاشورایی در ۱۲۳ بقعه متبرکه استان گفت: بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال با اجرای نیت واقفین در ماه محرم و صفر توسط هیئات مذهبی، حسینیه ها و مساجد، بقاع متبرکه و ... صرف اقامه عزای سیدالشهدا می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین محمد احمدزاده امروز یکشنبه (۱۷ تیر) در نشست خبری سوگواره بصیرت عاشورایی، بیان کرد: واقفان، در حوزه عزاداری وقفیاتی داشتند که سازمان اوقاف به همین منظور سوگواره بصیرت عاشورایی را در قالب طرح های مختلف اجرای نیات موقوفات را انجام می دهد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: سوگواره بصیرت عاشورایی از امروز ۱۷ تیر مصادف با روز اول محرم تا پایان ۱۴ شهریور یعنی آخر ماه صفر در۱۲۳ بقعه متبرکه، از ۳۲۴ بقعه، اجرا می شود.

اجرای «سوگواره بصیرت عاشورایی» در ۱۲۳ بقعه متبرکه خراسان

وی افزود: ۷۹ هیئت مذهبی در این بقاع متبرکه در طرح بصیرت عاشورایی مشارکت و ۱۵۰ مبلغ بومی و اعزامی در مراسمات بقاع به اجرای نیات موقوفات خیر اندیش کمک می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین احمدزاده در ادامه با اشاره به برنامه های بصیرت عاشورایی در بقاع متبرکه ، تصریح کرد: اولین برنامه تعویض پرچم در روز اول محرم، ویژه برنامه «احلی من العسل» در ۵ محرم، همایش نوجوانان حسینی، ویژه برنامه شبرخوارگان حسینی در اولین‌جمعه ماه رمضان از ساعت ۹ تا ۱۱ در ۳۲ بقعه استان و در ادامه عزاداری تاسوعا و عاشورا در بقاع و برپایی نماز جماعت ظهر تاسوعا و عاشورا در ۶۹ بقعه و خیابان های اطراف میزبان زائران و عزاداران حسینی خواهند بود.

 «چارپایه خوانی»

وی، مراسم «چارپایه خوانی» در ۱۸ بقعه، همایش «رهروان زینبی» ویژه بانوان مصادف با ۱۱ محرم، ویژه برنامه شهادت امام سجاد (ع) با حضور هیئات شاخص، برپایی خیمه های معرف را از دیگر برنامه های بصیرت عاشورایی عنوان کرد و افزود: تمام این ویژه برنامه ها با تلاوت قرآن با بهره مندی از قاریان برجسته آغاز می شود و تلاش می کنیم از سخنرانان شاخص و برجسته در تبیین فلیفه قیام عاشورا استفاده کنیم‌.

اجرای «سوگواره بصیرت عاشورایی» در ۱۲۳ بقعه متبرکه خراسان

حجت الاسلام والمسلمین احمدزاده با بیان ابنکه از محل اجرای نیت موقوفات، هزینه مراسمات عزاداری امام‌ حسین(ع) در بقاع متبرکه، اماکن مذهبی و هیئت ها تامین می شود، گفت: در مجموع ۲۷۱۴۳ موقوفه تا الان در سامانه ثبت شده که حدود ۵۵ درصد موقوفات مربوط به عزاداری هستند.

وی افزود: ۳۵ بقعه در استان در سطح یک و دو و مابقی سطح سه هستند که بقاع سطح سه ظرفیت و قابلیت اجرای برنامه های سوگواره بصیرت عاشورایی را ندارند و بقاعی که ظرفیت داشته باشه باشند، برنامه های فرهنگی در آن پیش بینی شده است.

اجرای «سوگواره بصیرت عاشورایی» در ۱۲۳ بقعه متبرکه خراسان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در ادامه با بیان اینکه بالغ بر چند هزار برنامه برای این ایام پیش بینی شده است، گفت: قرار دوازدهم در ۱۲ هر ماه اجرا می شود، همچنین بسته هایی برای اطعام عزاداران با قیمت مناسب و مبلغی از نهاد وقف نیز به هیئت ها مساعدت می شود.

وی با اشاره به پیش بینی محصولات فرهنگی برای این ایام، بیان کرد: بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال با اجرای نیت واقفین در ماه محرم و صفر توسط هیئات مذهبی، حسینیه ها و مساجد، بقاع متبرکه و ... صرف اقامه عزای سیدالشهدا می شود، البته بخشی کمک های خیرین به اینها اضافه می شود.

پایان پیام/

کد خبر 1771711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha