شمیم محرم در خیابان‌های شهر راز

محرم امسال نیز همچون سال های گذشته حال و هوای شهر شیراز رنگ و بوی حسینی به خود گرفته و فعالیت هایی از سوی شهرداری این شهر به منظور احیا و زنده نگه داشتن حماسه و قیام سیدالشهدا(ع) در حال انجام است.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ مهدی رحمانیان| رویداد تاریخی قیام عاشورا نمونه‌ای از ایستادگی و مقاومت لشکر سیدالشهدا(ع) در برابر ظلم است که هرگز فراموش نمی‌شود. امام حسین(ع) در عظیم ترین واقعه جانگداز جهان اسلام با ایستادگی خود در مقابل ظلم و ستم ظالمان زمان، سفیر فداکاری، عدالت و شجاعت شد.

بنابراین، لازم است این حماسه را زنده نگه داشت تا ارزش‌های آن به نسل‌های آینده منتقل شود. حفظ حماسه حسینی نه تنها به معنای مراقبت و زنده نگه داشتن ارزش های اسلامی است بلکه به ما یادآوری می‌کند که باید در مقابل ظلم و ستم ایستادگی کرد.

همچنین، زنده نگه داشتن حماسه حسینی به ما می‌آموزد که باید همواره با قدرت و صلابت در برابر هر گونه تبعیض و ناعدالتی ایستادگی کنیم.

حماسه حسینی نماد عدالت، صداقت و شجاعت است که سبب ایجاد همبستگی و انسجام در جامعه می‌شود. زنده نگه داشتن حماسه حسینی را باید به عنوان یک مسئولیت اخلاقی و اجتماعی ادامه دهیم، تا به ارزش‌های بلند انسانیت نزدیک‌تر شویم.

رنگ و بوی حسینی در خیابان‌های شیراز/ طراحی المان حسینی تا هر محله یک سقاخانه

محرم که فرا می رسد، رنگ و روی شهر نیز جلوه دیگری به خود می گیرد؛ کوچه ها و معابر در رثای سید و سالار شهیدان سیه پوش شده و بیرق حسینی در هر کوی و برزن به اهتزار در می آید.

محرم امسال نیز همچون سال های گذشته حال و هوای شهر شیراز رنگ و بوی حسینی به خود گرفته و فعالیت هایی از سوی شهرداری این شهر به منظور احیا و زنده نگه داشتن حماسه و قیام سیدالشهدا(ع) در حال انجام است.

المان مزین به نام مبارک اباعبدالله الحسین(ع) با هدف هویت بخشی و افزایش جذابیت‌های بصری شهر شیراز طراحی و اجرا می شود.
طراحی المان حسینی در شیراز

مبحث طراحی المان مزین به نام مبارک اباعبدالله الحسین(ع) به عنوان یکی از موضوعاتی است که هم در کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا و هم در سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری مورد بررسی قرار گرفته است.

آنگونه که رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز گفته المان مزین به نام مبارک اباعبدالله الحسین(ع) با هدف هویت بخشی و افزایش جذابیت‌های بصری شهر شیراز طراحی و اجرا می شود.

احداث نماد شهری میدان امام حسین(ع)

مسعود زارعی با بیان اینکه احداث نماد شهری میدان امام حسین(ع) از اولویت های شورای شهر و شهرداری است عنوان می کند: مباحث مرتبط به چگونگی سیمای نماد شهری میدان امام حسین(ع) در کمیسیون های دیگر شورا نیز دنبال و نظرات کارشناسی مطرح می شود.یک تیم داوری متشکل از دو نفر از اعضای شورای شهر و چند کارشناس و مدیران شهری حضور دارند که نظر کارشناسی را درباره چگونگی سازه میدان امام حسین(ع) بیان می‌کنند.

رنگ و بوی حسینی در خیابان‌های شیراز/ طراحی المان حسینی تا هر محله یک سقاخانه

به گفته رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز، تاکنون سه مرحله کار انجام و دیده‌گاه‌های مختلف درباره نوع این سازه شهری مورد بررسی قرار گرفته و مقرر شده که با حضور دو نفر از اعضای شورا بررسی تا یک طرح مطلوب به شورای شهر برای رای گیری ارائه شود.

این مقام مسئول در پارلمان شهری شیراز به اهمیت موضوع اقناع افکار عمومی در سازه میدان امام حسین(ع) می پردازد و می گوید: در این جلسه طرح اولیه سازه ارائه شد و در نهایت با توجه به فرا رسیدن ایام محرم مقرر شد در یک برنامه زمابندی شروع و احداث این سازه تعیین شود.

با توجه به ضرورت سبک زندگی ایرانی-اسلامی که از تاکیدات مقام معظم رهبری است و با عنایت به اهمیت وجود زیرساختهای زیارتی و گردشگری در شهر مقدس شیراز، طرح «شیراز؛ شهر سقاخانه ها» تهیه شده است.طراحی سازه با موضوع عاشورا

وی با اشاره به اینکه نوع عملکرد سازه بسیار سنگین است اما در طراحی سازه به موضوع عاشورا و محرم و همخوانی با نام میدان توجه شده تا یک کار متناسب ارائه شود، عنوان می کند: این سازه می تواند با توجه به نوع خود تبدیل به سازه فرهنگی و بعضاً یک هویت بخشی به شهر شیراز و میدان امام حسین(ع) شود.

ساخت؛ مرمت و احیا سقاخانه ها نیز موضوع دیگری است که رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز به آن اشاره دارد.

زارعی سقاخانه را یکی از نمادهای فرهنگ مذهبی و ایرانی می داند که با اعتقادات مردم پیوند دیرینه دارد. وی همچنین ساخت، مرمت و احیاء این نمادها را موضوعی می داند که در راستای توجه به بهبود فضای شهری مد نظر قرار گرفته است.

شیراز شهر سقاخانه‌ها

با توجه به ضرورت سبک زندگی ایرانی-اسلامی که از تاکیدات مقام معظم رهبری است و با عنایت به اهمیت وجود زیرساختهای زیارتی و گردشگری در شهر مقدس شیراز، طرح «شیراز؛ شهر سقاخانه ها» تهیه شده است.

رنگ و بوی حسینی در خیابان‌های شیراز/ طراحی المان حسینی تا هر محله یک سقاخانه

به گفته زارعی، طرح پیشنهادی «شیراز، شهر سقاخانه ها» در جلسه بررسی و در نهایت شهرداری شیراز مکلف شد نسبت به تهیه و ارسال لایحه ای به منظور اجرایی کردن طرح مذکور مکان یابی لازم را انجام دهد.

هر محله یک سقاخانه

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شورای اسلامی شهر شیراز ضمن اشاره به پیش بینی حداقل یک باب سقاخانه در هر یک از محله های شیراز و در صورت نیاز مرمت آن بیان می کند: در راستای اجرای این طرح، از طریق فرخوان عمومی مهندسین معمار کشور با ملاحظات مقرون به صرفه‌گی، استحکام، زیبایی، انطباق با معماری، نقوش و کاشی کاری های دوره های تاریخی، همراه با کتابت ابیات شاعران بزرگ شیراز، کتابت ذکر احادیث از معصومین، مکان شمع گذاری، مقیاس طراحی، پیش بینی ورود آب و خروج فاضلاب این سقاخانه ها مد نظر قرار گیرد.

کد خبر 1771712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha