یک مقام اسپانیایی خواستار ترویج روزهای باز مساجد شد

یکی از مقامات اسپانیا با اشاره به اینکه گروه‌های راست افراطی خواهان اخراج مسلمانان هستند، خواستار ترویج روزهای باز مساجد و مقابله با نفرت در این کشور شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «آناتولی»، به گفته یکی از مقامات اسپانیا، گروه‌های راست افراطی در این کشور خواهان اخراج مسلمانان هستند و آنها را در رسانه های اجتماعی با اشاره به رویدادهای تاریخی «سقوط اندلس» به عنوان «مهاجم» توصیف می‌کنند.

«سرجیو گراسیا»، رئیس مرکز تحقیقات راست افراطی در اسپانیا، لفاظی‌های راست افراطی ضد مسلمانان را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: راست افراطی از مفهوم «سقوط اندلس» رویدادهای تاریخی مرتبط برای توجیه بازپس‌گیری سرزمین های اسپانیا از مسلمانان و اخراج آنها استفاده می کند.

وی افزود: سیاستمداران راست افراطی درباره اسب‌های تروا، اسلامی‌سازی یا این مسئله که جمعیت‌شناسی در اسپانیا در حال تغییر است صحبت می‌کنند و به ساخت مراکز مذهبی مانند مساجد به عنوان خطری برای جامعه اسپانیا اشاره می‌کنند.

گراسیا اضافه کرد که در جریان «سقوط اندلس» مسلمانان در شبه جزیره ایبری با انتخاب بین مسیحیت، مرگ یا تبعید مواجه بودند.

به گفته او «موریسکوها» نوادگان مسلمانان اسپانیایی بودند که پس از سقوط پادشاهی ناصری گرانادا در سال ۱۴۹۲ در شبه جزیره ایبری باقی مانده بودند و مجبور شدند بین تغییر دین یا تبعید یکی را انتخاب کنند. اکثریت قریب به اتفاق به مسیحیت گرویدند اما به طور مخفیانه وفاداری خود را به اسلام حفظ کردند.

به گفته او، آنها در طول رویدادهای مهم زندگی در برابر اعمال تحمیلی مقاومت کردند.

گراسیا افزود که تصمیم تبعید در مناطقی با جمعیت زیاد موریسکو با مخالفت روبرو شد اما بین سال‌های ۱۶۰۹ تا ۱۶۱۳ حدود ۳۰۰ هزار موریسکو از شبه جزیره ایبری اخراج شدند.

وی تاکید کرد که با وجود اخراج موریسکو، آثار تاریخی و عناصر فرهنگی به جا مانده از مسلمانان همچنان بخشی از میراث فرهنگی اسپانیا باقی مانده است و این کشور برخلاف کشورهای همسایه  تاریخ خود را به طرز درخشانی حفظ و نگهداری می کند  که از آن جمله می‌توان به مسجد تاریخی کوردوبا اشاره کرد.

گراسیا همچنین بر اهمیت فعالیت‌های «جامعه مدنی» در مقابله با کمپین‌ها و جنایات نفرت افراطی تاکید کرد و خواستار ادامه اقدام از طریق کنگره‌ها، سمینارها، محکومیت جنایات ناشی از نفرت و ترویج روزهای باز مساجد در جوامع اسلامی شد.

کد خبر 1771760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha