گروه «دمام زن» عشاق الحسین سرایان به استقبال از محرم رفتند

گروه دمام زنی عشاق الحسین سرایان با اجرای زنده دمام زنی در محل میدان مرکزی شهر سرایان به استقبال از ماه محرم و شروع ایام عزاداری حسینی شتافتند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، در آستانه فرارسیدن ماه محرم و ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان، تکیه سیار عشاق الحسین سرایان همراه سنج زنی و دمام زنی راه اندازی و با اجرای زنده در اولین غروب ماه محرم شروع ایام عزاداری حسینی را اعلام کردند.


وحید فنودی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سرایان با اشاره به فعالیت این گروه هنری گفت: به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن موسیقی سرایان در آستانه فرارسیدن ایام عزاداری حسینی، از چند سال گذشته تکیه سیار عشاق الحسین سرایان همراه با دمام زنی در این شهر راه اندازی و با اجرا ی زنده دمام زنی شور و نوای خاص حسینی را در این ایام در سطح شهر طنین انداز می کنند.


وی افزود: تکیه سیار عشاق الحسین همراه با دمام زنی در سرایان در آغاز ایام محرم و نیز همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی در محل گلزار شهدا، میدان قدس، خیابان امام خمینی (ره)، خیابان فردوسی  و آرمستان رضوان شهر سرایان به اجرا می پردازند.


به گفته وی گروه «دمام زنی» عشاق الحسین سرایان در جوار شهدای گمنام با اجرای سنج و دمام زنی در سوگ سرور و سالار شهیدان و شهدای کربلا به عزاداری می پردازند.


فنودی گفت: گروه ۱۰ نفره دمام زنی متشکل از ۶ دمام زن، سه نفر سنج زن و یک نفر بوغ زن به سبک بوشهری دمام زنی را با ضرب اهنگ و ریتم حماسی خاص خود اجرا و شور و شعور حسینی را به نمایش می گذارند.


اجرای مداحی و دمام زنی در داخل و خارج از هیئت ها نیز از فعالیت های خود جوش این گروه نوجوان و جوانان سرایانی است که مورد استقبال مردم شهر سرایان قرار گرفته است.


مسئول فرهنگ و ارشاد اسلامی سرایان ادامه داد: سنج و دمام از آیین‌های سنتی عزاداری در مناطق جنوبی کشور ایران بخصوص شهر بوشهر است که در این آئین افراد با استفاده از دمام، سنج و بوق مراسم را برگزار می‌کنند.


وی اضافه کرد: این مراسم در دهه اخیر در سرایان توسط نوجوانان و جوانان علاقمند در حوزه موسیقی رواج پیدا کرده و هرساله از رونق خاصی برخوردار می باشد.

کد خبر 1771870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha