فعالیت مهدهای حسینی توسط کانون‌های فرهنگی هنری استان مرکزی در ایام محرم

انقانی از فعالیت مهدهای حسینی در جوار مراسم سخنرانی ویژه کودکان شرکت کننده در مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان توسط کانون های مساجد خبر داد.

مرتضی انقانی، ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت سید و سالار شهیدان، حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام و یاران با وفایش در دشت کربلا، به مهمترین برنامه های ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی در این ایام اشاره کرد و به خبرنگار خبرگزاری شبستان در اراک گفت: مهم‌ترین فعالیت‌های بچه‌های مسجد در ایام شهادت امام حسین علیه السلام (ماه محرم و صفر) برپایی ایستگاه های صلواتی و برگزاری مراسم سوگواری و عزاداری سید و سالار شهیدان با حضور اعضای کانون های مساجد است.

مدیر ستاد کانون های فرهنگی، هنری مساجد استان مرکزی، افزود: برنامه‌ریزی برای ماه محرم و صفر در مساجد از پایان ماه صفر سال قبل تا آغاز محرم سال بعد در جمع بچه‌های مسجد همواره محل بحث و بررسی است.

وی خاطر نشان کرد: در واقع بعد از پایان ماه صفر در طول یک سال بررسی برنامه‌ها، تحلیل اقدامات و نیازسنجی، تهیه ابزارآلات و ده‌ها مورد دیگر در حلقه‌های بچه‌های مسجد در طول سال در دستور کار قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به اینکه همه ساله پس از پایان دهه ولایت و امامت در ایام غدیر؛ جلسات عملیاتی برای محرم پیش رو به طور جدی آغاز می شود، اظهار داشت: پیگیری شعر پایانی هیئت و پیشنهاد اشعار مناسب برای مداحان، هماهنگی با مداحان و سخنرانان، نحوه فضاسازی و آماده سازی محله در ماه محرم، نحوه مدیریت نذورات و شیوه اجرای برنامه‌های فرهنگی و مذهبی، سرودهای محرمی مخاطبان همه، قبل از محرم انجام می‌شود.

 انقانی به آیین سیاه پوشان ماه محرم اشاره کرد و اظهار کرد: شروع برنامه های ماه محرم با سیاه پوشان که بزرگترین آیین مناسبتی قبل از محرم است در هر محله و مسجد، توسط همه اعضای فعال مسجد انجام می‌شود.

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی، اظهار داشت: با شروع ماه محرم اطلاعیه‌ها شامل برنامه‌های سخنرانی، روضه‌خوانی نوحه خوانی، سینه زنی، برنامه‌های فرهنگی ویژه بانوان تهیه و منتشر می شود.


این مقام مسئول، اظهار داشت: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با اجرای قرائت قرآن و ختم های دسته جمعی قرآن هدیه به ارواح شهدای عاشورا در قالب طرح تلاوت نور و کرسی تلاوت قرآن ذیل طرح مسجد پایگاه‌ قرآن از جمله برنامه های این ایام است.


انقانی برنامه‌های فرهنگی کتاب و کتابخوانی اعم از معرفی کتاب و مسابقات کتابخوانی و تجهیز تابلو اعلانات و تزیین فضای بصری محتوایی مسجد اجرا و هماهنگی همخوانی کودکان با سرودهای محرمی؛ فعالیت مهدهای حسینی در جوار مراسم سخنرانی ویژه کودکان شرکت کننده در مراسم، دکلمه خوانی، کتابخوانی و روایت خوانی و چهل حدیث امام حسین،  قرائت و خوانش کتاب توسط کودکان و نوجوانان، اجراهای پاتوقی همخوانی سرود در میادین و در جوار مراسم از دیگر برنامه های این ایام است.

مدیر ستاد کانون های فرهنگی، هنری ‌مساجد استان مرکزی ادامه داد: اجرای نمایش و تعزیه ها، مسابقات رنگ آمیزی و نقاشی کودکان، پخش کلیپ ها و فیلم های مناسب، پخش نوحه های مختلف متناسب با مقتضیات محله در ساعات خاصی  از بلندگوهای مساجد، برگزاری حلقه های صمیمی اندیشه ورزی جوانان در پایان مراسم با ائمه جماعات و نخبگان حاضر در مسجد که از قبل با ایشان هماهنگ شده است، قرائت زیارت عاشورا و اهتمام برای  هرچه با شکوهترین برگزار شدن نمازهای جماعت خصوصاً در ظهر روز عاشورا از دیگر برنامه های این ایام است.


وی گفت: برپایی ایستگاه‌های عکس از تصاویر مربوط به قیام امام حسین علیه السّلام  از مهمترین برنامه های کانون های مساجد است که هر کانون تلاش می کند تا به بهترین نحو اجرا کند.

کد خبر 1771917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha