خداوند به انسان عقل معاش و معاد عطا کرده است

حجت الاسلام واضحی آشتیانی با بیان اینکه خدا دو نوع عقل به انسان داده است، ابراز کرد: یکی عقل معاش است و خداوند این عقل را به ما داده تا بتوانیم کارهای مادی زندگیمان را مدیریت و ساماندهی کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، شامگاه امشب (۱۸ تیرماه) حجت الاسلام واضحی آشتیانی در مراسم عزاداری شهادت امام حسین (ع) در حسینیه شهدای شهر جیرفت، گفت: عقل نیرویی است که به انسان کمک می کند تا خوب را از بد تشخیص دهد.
این کارشناس دین با بیان اینکه خدا دو نوع عقل به انسان داده است، ابراز کرد: یکی عقل معاش است و خداوند این عقل را به ما داده تا بتوانیم کارهای مادی زندگیمان را مدیریت و ساماندهی کنیم.
وی بیان کرد: یکی دیگر از ویژگی هایی عقل معاش این است که از سوی خدا به ما عطا شده و ما در آن نقشی نداریم و البته خداوند به بعضی از انسان ها مثل معلولین ذهنی عقل معاش نداده است.
حجت الاسلام واضحی آشتیانی ادامه داد: خدا براساس حکمتش و بر مبنای مصلحت معلولین ذهنی به آنها عقل معاش نداده است البته از آنجایی که این افراد از لذت های دنیا بی بهره هستند خداوند فردای قیامت آنقدر درجه این افراد را بالا می برد تا راضی شوند.
این کارشناس دین اظهار کرد: ویژگی سوم عقل معاش آن است که فردای قیامت خداوند به اندازه ای که این عقل را به ما داده از ما بازخواست می کند.
وی تصریح کرد: عقل انسان باید از علم او بیشتر باشد به تعبیر دیگر یعنی بینش او بر دانشش غالب کند و درک او از مدرکش بیشتر باشد.  
حجت الاسلام واضحی آشتیانی با بیان اینکه انسانی که علم او از عقلش بیشتر شود بدبخت است، عنوان کرد: یک نوع دیگر عقل، عقل معاد است.
این کارشناس دین اضافه کرد: مردم کوفه علم و عقل معاش شان بر عقل معادشان غلبه پیدا کرد و برای همین می گفتند اگر دنبال حسین ابن علی (ع) برویم و از آن حضرت طرفداری کنیم، کشته می شویم.
وی ابراز کرد: مردم کوفه علی رغم اینکه می دانستند امام حسین (ع) بر حق است و یزید بر حق نیست اما چون عقل معاش شان بر عقل معادشان غلبه پیدا کرد به سپاه یزید پیوستند.
حجت الاسلام واضحی آشتیانی خاطرنشان کرد: گر چه تحریم ها سختی هم دارد اما برای برداشتن این تحریم ها باید منت کش کدخدا شد و عزت کشور و ملت را زیر سوال برد تا شاید وضع بهتر شود.
این کارشناس دین تاکید کرد: ما سر سفره سیدالشهدا (ع) بزرگ شده ایم و آن حضرت فرمودند؛ مرگ با عزت را به زندگی با ذلت ترجیح می دهم.

کد خبر 1771947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha