شب‌های امام حسینی در حرم رضوی

«حسینیه حرم» در صحن قدس بارگاه ملکوتی رضوی میزبان هر شب از محرم را پذیرای یکی از هیئت‌های عزاداری شهرهای مختلف کشور است و امشب در دومین شب محرم، بجنوردی‌ها، حلقه عزای ماتم در صحن و سرای رضا(ع) زدند و به عزاداری پرداختند.

خبرگزاری شبستان مشهد | بارگاه ملکوتی ثامن الححج علی ابن موسی الرضا(ع) از دیرباز در ایام عزاداری جد مظلومش اباعبدالله الحسین(ع) و اهل بیت پاکش مامن سوگواران عاشورایی است. خیل زائرین دلسوخته‌ای که از راه های دور ونزدیک رنج راه را به جان می‌خرند تا با عرض تسلیت به سلطان خراسان، در جوار مرقد سلاله نبی‌اکرم(ص) برای فرزند رسول خدا عزاداری کنند. 

این‌شب ها و در دهه اول محرم، به هرگوشه ای از صحن و سرای حضرت که می‌روی دسته‌هایی عزاداری مشغول سوگواری‌اند. اما امسال یکی از صحن‌های حرم آقا به صورت ویژه ای تبدیل به حسینیه‌ای برای شهرستانی‌ها شده است و هر شب عزاداران یکی از استان‌ها و شهرهای کشور با حضور در صحن قدس با سبک و سیاق سنتی خود به مرثیه خوانی میپردازند. «حسینیه حرم» که در صحن قدس پذیرای عزادران حسینی است.

حتی زائرینی از دیگر کشورها از جمله اردو زبانان نیز همه ساله با حضور در مرقد مطهر حضرت در سوگ امام سوم شیعیان به عزاداری می‌پردازند.

عرب زبان‌ها از دیگر گروه هایی هستند که در شب اول محرم و در صحن غدیر در جوار مرقد فرزند پیامبر به اقامه عزا پرداختند. زائران عرب‌زبان در شب اول محرم با چشمانی اشکبار و قلبی محزون، در سوگ شهادت سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش به عزاداری و نوحه‌خوانی پرداختند و مداحان اهل‌بیت (ع) با نوای حزن‌انگیز خود، حماسه عاشورا را به تصویر کشیده و آنها نیز با زمزمه و ذکر، ارادت قلبی خود را به سیدالشهدا (ع)، ابراز کردند.

آذربایجانی ها از دیگر گروه زائرین عزادار مولا هستند که در «حسینیه حرم» شب اول محرم را به سوگ نشسته و به یاد شهدای نینوا اشک ریختند و بر سر سینه زدند. آنها نیز همه ساله در صحن و سرای امام رئوف(ع) گردهم جمع میشوند تا برای سالار شهیدان کربلا اقامه عزار کنند اما امسال سوگواری آنها در حسینیه حرم حال و هوای دیگری دارد.

در دومین شب محرم نیز جمعی از عاشقان و دلدادگان اهل‌بیت(ع) از بجنورد با حضور در حسینیه حرم در رثای سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) اشک ماتم ریختند و با برپایی مراسم عزاداری و سوگواری عشق و ارادت خود نسبت به خاندان پاک عصمت و طهارت (ع) را به نمایش گذاشتند.

عزاداران حسینی از استان ولایت‌مدار خراسان شمالی درحالی‌که شال عزای سیدالشهدا (ع) را به گردن انداخته و سربندهای مزین به نام مقدس اهل‌بیت (ع) را به پیشانی بسته بودند، با زمزمه نوای «لبیک یا حسین» وارد حرم مطهر رضوی شدند و بعد از عرض ارادت و تسلیت ایام عزاداری سیدالشهدا (ع) به محضر نورانی حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع)، برای برپایی مراسم عزاداری و سوگواری سالار شهیدان راهی صحن قدس شدند.

پخش زنده این مراسم نیز باعث شد تا مردم ولایت‌مدار استان خراسان شمالی نیز از طریق شبکه استانی اترک با عزاداران حسینی در حرم مطهر رضوی همراه و هم‌نوا شوند.

«حسینیه حرم» بارگاه نورانی امام رضا (ع) در صحن قدس در ایام محرم با هدف ایجاد برپایی محافل عزاداری اقوام مختلف ایران هر شب از ساعت ۲۱:۰۰ الی ۲۳:۳۰ میزبان هیئت‌های عزاداری از سراسر کشور است.

پایان پیام/

کد خبر 1771956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha