مردم کوفه چون عقل معادشان کم بود در مقابل سیدالشهداء ایستادند

حجت الاسلام واضحی آشتیانی گفت: مردم کوفه چون عقل معادشان کم بود در مقابل سیدالشهداء (ع) ایستادند و آخرتشان را به دنیای یزید فروختند اما کسانی که سر سفره امیرالمومنین علی (ع) بودند و در کربلا در کنار اباعبدالله الحسین (ع) ماندند، آخرت خود را آباد کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، شامگاه امشب (۱۹ تیرماه) حجت الاسلام واضحی آشتیانی در مراسم عزای سیدالشهداء در حسینیه شهدای شهر جیرفت، گفت: خداوند دو قسم عقل در وجود انسان به امانت گذاشته است.
این کارشناس دین افزود: یکی عقل معاش که دارای سه ویژگی است یعنی خدا استعداد داده تا انسان کارهای زندگی خود را ساماندهی کند بنابراین عقل معاش نفع و ضرر دنیای انسان را در نظر می گیرد.
وی ابراز کرد: دومین ویژگی عقل معاش، این است که هدیه ای از سوی خدا می باشد و انسان در کسب آن نقشی ندارد البته خدا در عقل معاش یکسان این نبوغ و استعداد را به انسان ها نداده است برای این که بشریت بتوانند نیازهای یکدیگر را برطرف کنند.
حجت الاسلام واضحی آشتیانی بیان کرد: خدا عقل معاش داده تا نظام هستی آفرینش بچرخد بنابراین استعداد و نبوغ عقل معاش متفاوت را در وجود انسان ها متفاوت قرار داده است و سومین ویژگی عقل معاش این است که روز قیامت به اندازه ای که خدا این را به هر انسانی داده به همان اندازه بازخواست می کند.
این کارشناس دین خاطرنشان کرد: عقل معاش در روز قیامت وسیله ارزیابی استعدادی است که خدا به انسان ها داده است، به بعضی خدا عقل نداده مثل معلولین ذهنی اما فردای قیامت برای این گروه درجاتی می دهد که جبران می شود.
وی عنوان کرد: عقل معاد نوع دوم عقلی که خدا در وجود انسان ها قرار داده است و این نوع عقل از عقل معاش بهتر است و علما به عقل معاد، عقل قدسی می گویند و تمام فعالیت این عقل، در نظر گرفتن نفع و ضرر آخرت انسان است.
حجت الاسلام واضحی آشتیانی اضافه کرد: عقل معاد از سوی خدا برای در نظر گرفتن منفعت آخرت به انسان داده شده اما کم و زیاد کردن آن دست خود انسان است.
این کارشناس دین تصریح کرد: عقل و یعنی بینش، درک و بصیرت تا انسان بتواند آنچه که به نفع آخرتش هست را تشخیص دهد بنابراین انسان برای افزایش عقل معاد خود باید تلاش کند.
وی ابراز کرد: کسی که بر مبنای احساسات و از روی عشق و عاشقی ازدواج می کند، کسی که حجاب را رعایت نمی کند و کسی که لقمه شبهه ناک بر سر سفره می آورد، ضعف عقلانی دارد.
حجت الاسلام واضحی آشتیانی افزود: کسی که درکش پایین است و براساس معیارهای عقلانی ازدواج نمی کند و تصمیم احساسی می گیرد هم آسیب دنیوی و هم آسیب اخروی می بیند.
این کارشناس دین خاطرنشان کرد: عقل معاد قوه تشخیص است و انسان باید بداند با چه افرادی دوست شود، رفت و آمد کند و یا با چه کسی ازدواج کند تا به آخرتش آسیب وارد نشود.
وی با بیان اینکه آدم عاقل مشکلات را مدیریت می کند و آخرت را در نظر می گیرد، تصریح کرد: عقل معاد مهمترین نعمتی است که خداوند به انسان ها عطا کرده است.
حجت الاسلام واضحی آشتیانی اظهار کرد: تمام مجالس اهل بیت (ع) که شیعیان در طول زندگی خود برگزار می کنند برای این است که قوه تشخیص ما افزایش یابد و  جریان شناس شویم.
این کارشناس دین عنوان کرد: مردم کوفه چون عقل معادشان کم بود در مقابل سیدالشهداء (ع) ایستادند و آخرتشان را به دنیای یزید فروختند  اما کسانی که سر سفره امیرالمومنین علی (ع) بودند و در کربلا در کنار اباعبدالله الحسین (ع) ماندند، آخرت خود را آباد کردند.

کد خبر 1772111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha