۵۹۱ موقوفه در بیرجند و درمیان وقف بر عزاداری امام حسین(ع)

حجت‌الاسلام خدائی گفت:۵۹۱ موقوفه در شهرستان های بیرجند و درمیان بر اساس نیات واقف، وقف بر تعزیه داری، اطعام عزاداران و روضه خوانی اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام است.

حجت‌الاسلام دادخدا خدائی- رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند و درمیان- در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، تعداد موقوفات شهرستان‌های بیرجند و درمیان را ۲هزار و ۸۵۱ موقوفه و تعداد رقبات را ۶ هزار و ۸۱۶ رقبه برشمرد و گفت: از این تعداد ۵۹۱ موقوفه بوقف بر عزاداری، اطعام عزادارن و روضه خوانی سیدالشهدا در ماه های محرم و صفر است.

 وی با اشاره به برگزاری مراسم عزاداری در بقاع متبرک تحت پوشش، اظهار کرد: در دهه اول ماه محرم در امامزادگان باقریه، سیدتاج‌الدین‌علی ساقی، سید محمد یُشد، سید ابراهیم رضا حنبل، سید مرتضی درمیان(سیدان)، بی‌بی‌سیده زهرا نوزاد و ... مراسم عزاداری امام حسین علیه‌السلام برگزار می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند و درمیان افزود: مراسم عزاداری سیدالشهدا از ابتدای محرم  به مدت ۱۲ شب بعد از نماز مغرب و عشا در بقعه امام‌زادگان باقریه برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام خدائی با اشار به این مهم که این مراسم با همکاری خیران و مردم برگزار می‌شود، گفت: با آغاز محرم مراسم عزاداری در بقاع، امامزادگان و حسینیه اام رضا علیه‌السلام در حال برگزاری است.

وی یادآور شد: در جنوب خراسان، به تبع شرایط اجتماعی، سیاسی و مذهبی حاکم در ادوار مختلف، حسینیه‌های متعددی برای عزاداری احداث شده است، که مهم‌ترین آن‌ها حسینیه امام رضا علیه‌السلام (شوکتیه نو) است.

به گفته وی گرچه حسینیه شوکتیه در طول زمان، کاربری‌های توآمان آموزشی و مذهبی داشته است، اما فضای کالبدی آن همچنان که ایده اولیه بنا گواهی می‌دهد برای برگزاری مراسم مذهبی و آیینی تعزیه مناسبت دارد.

کد خبر 1772179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha