عزاداری با چاشنی فرهنگ

امسال علاوه بر عزاداری‌های متداول، ویژه برنامه‌های فرهنگی و هنری ایام محرم در شیراز اجرا می‌شود تا فضای این شهر علاوه بر شور حسینی آکنده از شعور حسینی شود.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ مهدی رحمانیان| این روزها به هر کجای این مرز و بوم که سری بزنی، بوی حسین(ع) را استشمام خواهی کرد؛ در هر کوی و برزن پرچم حسینی برپا بوده و نوای حزن انگیز نوحه ها در رثای سالار شهیدان، فضای هر شهر و روستا را معطر به عطر حسین(ع) کرده است.

برپایی موکب ها و تکیه ها نیز پای ثابت برنامه های محرم است و در این ایام هر کجا که سر بزنی تکیه های حسینی را خواهی دید که به پذیرایی از عزاداران مشغول هستند.

برنامه های مختلف دیگری نیز ویژه محرم در شهرهای مختلف در حال اجرا شدن بوده که فضای شهرها را رنگ و بوی حسینی به خود بخشیده و میزبان شیفتگان و محبان سیدالشهدا(ع) است.

شیراز نیز شور حسینی جلوه گری می کند؛ پرچم های مشکی در هر نقطه از شهر دیده می شود و نوای حسینی علاوه بر مساجد و هیات های مذهبی در خیابان ها و معابر طنین انداز است.

برنامه‎‌های فرهنگی چاشنی عزاداری‌های محرم در شیراز

برنامه‌های فرهنگی پای ثابت عزاداری‌های محرم

امسال علاوه بر عزاداری های متداول، ویژه برنامه های فرهنگی و هنری نیز به همت سازمان ها و  نهادهای فرهنگی در حال اجرا است.

به مناسبت ایام محرم ۱۱ عنوان برنامه متنوع فرهنگی و هنری ویژه گروه‌های سنی مختلف در شیراز اجرا می‌شود.

آنگونه که رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفته به مناسبت ایام محرم ۱۱ عنوان برنامه از سوی اداره فرهنگی و هنری این سازمان اجرا می‌شود.

این طرح ها در حوزه فرهنگی شامل ویژه برنامه های متفاوت و متنوعی است که گروه های سنی مختلفی را شامل می شود.

نمایشگاه عکس محرم

محمدعلی چوبینی از جمله این برنامه ها را برپایی نمایشگاه عکس محرم عنوان کرده که ایام محرم در فرهنگسراهای سطح شهر دایر شده و میزبان علاقمندان و هنر دوستان است.

تعزیه

«تعزیه» نیز از جمله برنامه های ایام محرم است که در گوشه گوشه کشور انجام می شود؛ تعزیه نیز که از هنرهای قدیمی و سنتی ایران زمین است در شیراز نیز از یک پیشینه تاریخی برخودار بوده و این سنت فاخر تا کنون در این دیار تداوم دارد.

برنامه‎‌های فرهنگی چاشنی عزاداری‌های محرم در شیراز

به گفته رئیس سازمان فرهنگی شهرداری شیراز از اجرای برنامه تعزیه در ایام محرم خبر داده که همراه با مقتل خوانی در مراکز فرهنگی این شهر برگزار می شود.

نذر خون

سازمان فرهنگی شهرداری شیراز تلاش دارد تا ضمن اقدامات فرهنگی، شعور حسینی را در جامعه تقویت کرده و آن را به یک فرهنگ تبدیل کند.

کمک به محرومان اگرچه یک کار نیک است و بسیار بر آن تاکید شده اما به عنوان یک کار فرهنگی نیز به حساب می آید. حالا اگر این کار خوب، اهدای خون به نیازمندان باشد علاوه بر یک کار خیر، جنبه فرهنگی نیز دارد و جا دارد در ترویج این کار فرهنگی و گسترش آن همواره و در هر شرایط اقدام شود؛ کاری که سازمان فرهنگی شهرداری شیراز در ایام محرم نسبت به گسترش و ترویج آن تاکید دارد و طرح «نذر خون» را در برنامه های فرهنگی خود گنجانده است.

کتابخانه محرم

همواره شنیده ایم شور حسینی باید همراه با شعور حسینی باشد تا بتوان درک بهتری از فلسفه عزاداری ها داشته باشیم. در این زمینه نیز سازمان فرهنگی شهرداری شیراز تلاش دارد تا ضمن اقدامات فرهنگی، شعور حسینی را در جامعه تقویت کرده و آن را به یک فرهنگ تبدیل کند.

این اقدام با ایجاد طرح «کتابخانه محرم» در ایام حزن انگیز شهادت سید و سالار شهیدان در شیراز برگزار و میزبان عموم شهروندان به ویژه اهالی دوستدار کتاب و کتابخوانی است.

برنامه‎‌های فرهنگی چاشنی عزاداری‌های محرم در شیراز

عصر شعر کربلا

اگرچه شیراز را به خاطر شعرای فریخته اش، شهر فرهنگ می دانند اما نباید از شاعران معاصرش نیز غافل بود. شاعرانی که شاید آوازه شان همچون حافظ و سعدی نیست اما می توانند شاگردان خوبی برای آنها باشند و در نبودشان جای خالی شعر و شاعری در شیراز به احساس نشود.

کنگره های شعر در مناسبت های مختلف مذهبی و ملی همواره در شیراز برگزار می شود و حماسه پرشکوه عاشورا نیز از جمله آنهاست تا بیانگر شور و شعور حسینی در مردم دیار فرهنگ و هنر ایران زمین باشد.

کنگره های شعر در مناسبت های مختلف مذهبی و ملی همواره در شیراز برگزار می شود و حماسه پرشکوه عاشورا نیز از جمله آنهاست تا بیانگر شور و شعور حسینی در مردم دیار فرهنگ و هنر ایران زمین باشد.

چوبینی همچنین در ادامه ویژه برنامه های فرهنگی ایام محرم سازمان فرهنگی شهرداری شیراز به برگزاری «عصر شعر کربلا» اشاره کرده که با حضور پرشور فرهیختگان، ادب دوستان، دوست داران شعرو ادب برگزار می شود.

محرم به وقت کودکی

آنچه ضرورتش بیش از پیش احساس می شود، لزوم شناساندن امام حسین(ع) در ابعاد مختلف به کودکان و نوجوانان است؛ مسئله ای که این روزها از آن به جهاد تبیین یاد می شود تا جامعه به ویژه نسل جوان درک صحیحی از واقعیت ها و حقایق دوران گذشته خود داشته باشند.

برنامه‎‌های فرهنگی چاشنی عزاداری‌های محرم در شیراز

در برنامه های ایام محرم شیراز نیز این مسئله به خوبی درک شده و به جز حضور پرشور کودکان و نوجوانان در مراسم های عزاداری هیات ها، برنامه دیگری نیز با عنوان «محرم به وقت کودکی» تدوین شده که با حضور پرشور کودکان حسینی به اجرا در می آید.

کد خبر 1772208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha