مراسم «احلی من العسل» در حرم مطهر رضوی برگزار شد

سوگواره دانش آموزی «احلی من العسل» همزمان با سراسر کشور و با حضور پرشور نوجوانان امام حسینی مشهد و به یاد قاسم بن حسن(ع) در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، سوگواره «احلی من العسل» امروز پنجشنبه (۲۱ تیرماه) در قالب اجتماع دانش‌آموزان حسینی همزمان با پنجمین روز از ماه محرم و با هدف بزرگداشت یاد شهید نوجوان دشت کربلا حضرت قاسم بن‌الحسن با حضور جمعی از دانش‌آموزان عزادار در در رواق امام خمینی(ره) حرم  مطهر رضوی برگزار شد.

سید امیر شوشتری، مدیر کل آموزش وپرورش خراسان رضوی در این مراسم گفت: این سوگواره با هدف ترویج فرهنگ عاشورایی و ولایت پذیری نوجوان ۱۳ ساله دشت کربلا  و با مشارکت ادارات کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، آستان قدس رضوی و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان. برگزار شد.  

وی افزود: مرثیه سرایی مداحان و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و سخنرانی یکی از کارشناسان مذهبی در توصیف عاشورا و اجرای گروه سرود آوای رضوان از برنامه‌های این مراسم بود

شوشتری تصریح کرد: عبارت احلی من العسل به معنای شیرین‌تر از عسل پاسخ حضرت قاسم در شب عاشورا به عموی بزرگوارش حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) است که پرسیدند مرگ در نزد تو چگونه است و این نوجوان ۱۳ ساله در جواب حضرت گفتند: مرگ در نزد من شیرین‌تر از عسل است.

مراسم «احلی من العسل» در حرم مطهر رضوی برگزار شد

در تاریخ انقلاب اسلامی امثال قاسم بن حسن(ع) را بسیار داشته‌ایم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی مهریزیان نیز در این مراسم اظهار کرد: قیام امام حسین(ع) یک ویژگی منحصر به‌فرد دارد و آن این است که برای همه ما دارای الگو است، چرا که در روز عاشورا از همه سنین پیر و جوان و کودک و زن و مرد حضور داشتند و این حکمت خدا بود که خواست این قیام بزرگ برای همه ما دارای الگو باشد.

وی ادامه داد: حضرت قاسم بن حسن(ع) که نوجوان بود به همه نوجوانان در همه اعصار نشان داد که می‌شود ۱۳ سال داشت و در رکاب امام زمان(عج) نیز بود، می‌شود در سن کم هم توفیق شهادت در رکاب امام عصر(عج) را کسب کرد.

مهریزیان اظهار کرد: ما در تاریخ انقلاب اسلامی امثال قاسم بن حسن(ع) را بسیار داشته‌ایم و داریم، بسیاری از شهدای نوجوان ما بودند که از نوجوان شهید کربلا الگو گرفتند و در سنین نوجوانی به شهادت رسیدند.

این سخنران حرم رضوی ابراز کرد: اما این سوال مطرح است که یک نوجوان باید چه کاری انجام دهد که هم در دنیا عاقبت به خیر باشد و هم فدایی و در رکاب امام زمان باشد، چرا که این کار سن و سال نمی‌شناسد.

مراسم «احلی من العسل» در حرم مطهر رضوی

۳ اصل مهم پاک زیستن

وی در تشریح ۳ اصل مهم پاک زیستن افزود: اگر ۳ اصل را رعایت کنیم می‌توانیم دررکاب امام زمان(عج) باشیم؛ اصل اول ارتباط است، خداوند در قرآن کریم می فرماید وَیَوْمَ یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَیٰ یَدَیْهِ یَقُولُ یَا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلًا ، و روزی که شخص ظالم پشت دست حسرت به دندان گرفته و گوید: ای کاش من (در دنیا) با رسول حق راهی (برای دوستی و طاعت) پیش می‌گرفتم. از این آیه می‌توان دریافت که انتخاب دوست بسیار حائز اهمیت است.

مهریزیان بیان کرد: یکی از اصول مهم موفقیت این است که دوست خوب و همراه داشته باشیم دوستی که ما را به الگوپذیری از حضرت قاسم(ع) رهنمون کند و اخلاق‌مدار باشد، لذا اگر دوستی داریم که اخلاق را رعایت نمی‌کند باید کم کم از او فاصله بگیریم.

این استاد تدبر در قرآن کریم تصریح کرد: اصل دوم از اصول پاک زیستن احسان به والدین است، لذا اگر بخواهیم پاکیزه زندگی کنیم باید این اصل را مورد توجه قرار داده و احسان به والدین را سرلوحه کار خود قرار دهیم چرا که بر اساس آیات الهی خداوند، احسان‌کنندگان به والدین را دوست دارد.

وی ابراز کرد: در روایات نیز بر احسان به والدین بسیار تاکید شده و پیامبر اعظم(ص) نیز بر این امر مهم بسیار اهمیت می‌دادند؛ لذا پیامبر، امامان معصوم و امام زمان(عج) نیز احسان‌کنندگان به والدین را دوست دارند.

مهریزیان اظهار کرد: اصل سوم در پاک زیستن اصل توبه و انابه است که این مهم برای نوجوانان و جوانان بسیار حائز اهمیت است، نوجوانان و جوانان نباید اجازه دهند تا قلب‌شان تاریک شده و جایگاه شیطان شود لذا با کوچکترین ارتکاب به گناه باید توبه کنند.

این سخنران حرم رضوی اضافه کرد: خداوند در قرآن کریم فرموده که توبه‌کنندگان را دوست دارد، لذا اگر به محض کوچکترین گناه توبه کنیم قلب ما همیشه نورانی باقی خواهد ماند.

وی گفت: خوشبختی و موفقیت برای افرادی است که رفتار، گفتار و نگاه پاک داشته باشند، از طرفی احترام به والدین در امر رسیدن به خوشبختی و عاقبت به خیری بسیار موثر است.

مهریزیان با اشاره به مختصری از زندگی حضرت قاسم بن حسن(ع) افزود: ایشان در کودکی پدر بزرگوارشان را از دست دادند و در دامن امام حسین(ع) پرورش یافتند. آن حضرت تربیت شده مکتب حسینی بود و در شب عاشورا که امام حسین(ع) حجت را بر یاران خویش تمام کرد و فرمود همه آنان که بمانند فردا شهید می‌شوند و یارانشان اظهار وفاداری و ماندن در رکاب حضرت را کردند. در این میان حضرت قاسم(ع) از عموی خویش پرسیدند آیا من هم شهید می‌شوم که امام از ایشان پرسید «مرگ در راه خدا برای تو چگونه است؟» که این نوجوان ۱۳ ساله فرمود «احلی من العسل (از عسل شیرین تر)» و سپس امام حسین(ع) فرمودند بله شماه هم شهید می‌شوی.

انتهای پیام

کد خبر 1772360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha