واقعه عاشورا امتحانی برای رسیدن یاران امام حسین (ع) به اوج کمال بود

حجت الاسلام واضحی آشتیانی با بیان اینکه رسیدن به اوج کمال اراده می خواهد، گفت: کمال حداقل و حداکثر دارد و رسیدن به حداکثر اراده می خواهد، واقعه عاشورا برای کسانی که پشت سر امام حسین (ع) بودند امتحانی برای رسیدن به حداکثر کمال بود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، شامگاه امشب حجت الاسلام واضحی آشتیانی در مجلس عزای حسینی در حسینیه شهدای شهر جیرفت، گفت: در کنار عقل خداوند انبیا و اوصیا را به عنوان الگوهای عملی معرفی کرد تا هیچ بنده ای فردای قیامت عذر و بهانه ای نداشته باشد.
این کارشناس دین افزود: خداوند انبیا، اوصیای انبیا، اولیا و بندگان صالح را الگو قرار داد که علی رغم سختی های فراوان در زندگی اما توانستند خود را به اوج کمال که همان قرب الهی است برسانند.
وی خاطرنشان کرد: خدا انسان را آفریده تا او را به کمال برساند یعنی در مسیر قرب الهی قرار بگیرد، کمال دارای حداقل و حداکثر است، اوج کمال مثل نردبان است که همه به سمت بالا حرکت می کنند و خوشا به حال آن که پله های کمال را طی کند تا به نزد خدا برسد.
حجت الاسلام واضحی آشتیانی ابراز کرد: پیغمبر اکرم (ص) اولین کسی است که به اوج کمال رسیده و در نظام هستی آفرینش در بین انسان ها پیغمبر (ص) به خدا نزدیکتر است.  
این کارشناس دین ادامه داد: پیغمبر اکرم (ص) آنقدر به خدا نزدیک شد که گویی روبروی خدا نشسته است بنابراین انسان می تواند به جایی برسد که جزء خدا نبیند و سیدالشهداء نیز به این مقام رسیدند.
وی اظهار کرد: امام صادق (ع) فرمود: نفس مطمئنه که خداوند در سوره فجر فرموده همانا سیدالشهداء (ع) است زیرا با بدنه قطعه قطعه خدا را از خودش راضی کرد.
حجت الاسلام واضحی آشتیانی اضافه کرد: همچنین این آیه خطاب به هر کسی است که در مقابل ضربات و حملات دشمن با صبر زیاد به امام حسین (ع) اقتدا کند و در مقابل دشمن کم نیاورد.
این کارشناس دین بیان کرد: کسی که در زندگی اخلاق نیکو داشته باشد و به واجبات دین عمل کند و از محرمات بپرهیزد خدا او را به بهشت می برد.
وی عنوان کرد: طبق آیه مطمئنه در سوره فجر، خداوند در بهشت برای بندگان خاص خود همچون پیغمبر (ص)، امیرالمومنین علی (ع) و نه تنها سیدالشهداء بلکه تمام شهدای کربلا یک مکان مخصوص در نزد خود دارد.
حجت الاسلام واضحی آشتیانی بیان کرد: قرآن کریم می فرماید؛ آسیه همسر فرعون نیز به اوج کمال که همان قرب الهی است رسید.
این کارشناس دین ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) فرمود؛ چهار زن یعنی آسیه همسر فرعون، مریم دختر عمران، خدیجه و فاطمه (س) سرور زنان عالم هستند.
وی اظهار کرد: فرعون ظالم، مستبد و متکبر بود آسیه ده ها سال با او زندگی کرد، حضرت موسی (ع) چون دید فرعون سنگدل، متکبر و ظالم است بر علیه او که پدر خوانده اش بود، قیام کرد.
حجت الاسلام واضحی آشتیانی عنوان کرد: فرعون به همه گفت که پروردگار برتر شما من هستم پس به من سجده کنید اما آسیه همسر فرعون پیروی نکرد و فرعون او را شکنجه کرد.
این کارشناس دین اضافه کرد: قرآن می فرماید؛ آسیه زیر شکنجه سخت با خدا راز و نیاز کرد و گفت: خدایا این شکنجه ها را تحمل می کنم عقیده ام را نمی فروشم اما از تو درخواست می کنم خانه ای در همسایگی خودت به من عطا کن تا در محضر خودت باشم.
وی با بیان اینکه شهدا می توانند به اوج کمال برسند، خاطرنشان کرد: شهدا مرده نیستند همسایه خدا هستند و در نزد خدا روزی می خورند.
حجت الاسلام واضحی آشتیانی بیان کرد: بسیاری از انسان ها دوست دارند به اوج کمال برسند اما زحمت نمی کشند تلاش نمی کنند.
این کارشناس دین تصریح کرد: هر کسی که تسلیم امر خدا و پیرو پیغمبر اکرم (ص) باشد روز قیامت با پیغمبر (ص)، اولیا، اوصیا و شهدا محشور می شود.
وی با بیان اینکه رسیدن به اوج کمال اراده می خواهد، گفت: کمال حداقل و حداکثر دارد و رسیدن به حداکثر اراده می خواهد، واقعه عاشورا برای کسانی که پشت سر امام حسین (ع) بودند امتحانی برای رسیدن به حداکثر کمال بود.

کد خبر 1772413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha