کوچک و بزرگ روستای چهواز خادم الحسین‌اند

از کودکان ۵ ساله گرفته تا پیرمرد پیرزن‌های ۸۰ ساله روستای چهواز پارسیان پلاک نوکری زائران امام حسین(ع) را بر گردن دارند، یکی منزلش را برای اسکان زائران اختصاص داده و دیگری غبار از کفش زائران می‌گیرد.

خبرگزاری شبستان- استان هرمزگان: عشق و ارادات و نوکری زائران امام حسین داستان عجیب و غریبی است که بزرگ و کوچک نمی شناسد. و امروز اگر نیمه نگاهی به تاریخچه این عشق و ارادات داشته باشیم، می بینیم که این مهم در دل و جان مردم ریشه دوانده است.

می‌توان گفت که زمان حال، اوج گسترش عشق به امام حسین(ع) در دنیا است چراکه این حضرت حرارتی در قلوب انداخته که هم مظهر اخلاق و انسانیت است و هم زمینه ساز نجات و سعادتمندی، مسلمانان سراسر کشور با برگزاری مراسم عزاداری، سینه زنی و تعزیه خوانی و یا  با برپا کردن موکب هایی برای پذیرایی از دوستداران امام حسین(ع) به هر نحوی این عشق و ارادات قلبی را فریاد می‌زنند.  

یکی از این موکب ها، موکب ثابت امام خامنه‌ای روستای چهواز است که در ایام محرم و اربعین به طور مستمر برای خدمات دهی با کمک تمامی اهالی روستا برقرار است، این موکب در مسیر حرکت زوار اربعین حسینی به همت کانون فرهنگی هنری منتظران فرج در محور مواصلاتی بندرعباس به سمت مرز شلمچه و در فاصله ۴۰ کیلومتری شهر پارسیان واقع شده است، که در تمام سال پذیرای زوار حسینی است.


از خدمات رفاهی و فرهنگی گرفته تا اسکان و پذیرایی (صبحانه، ناهار، شام، میان وعده)، اینترنت رایگان، ایستگاه شارژ موبایل، غرفه کودک، ایستگاه سلامت و ... همه و همه را برای رفاه حال عزاداران این ایام و یا زائران ایرانی، افغانستانی و پاکستانی مهیا شده است.


ابراهیم مرادی- مدیر کانون منتظران فرج روستای چهواز شهرستان پارسیان در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان اظهار داشت: سخنرانی، هیئت سینه زنی، نشست‌های جهاد تبیین درخصوص مسائل سیاسی و اقتصادی روز از برنامه های کانون در ایام محرم است.

وی افزود: در کنار این مراسم‌های عزاداری عمومی؛ حسینیه کودک برای بچه‌های زیر ۱۰ سال راه اندازی شده که کلاس های نقاشی، قصه گویی، ورزش و گردش کتاب در آن برگزار می‌شود.  

مرادی از برگزاری همایش عاشقان حسینی با حضور هیئات مذهبی در روستای چهواز خبر داد و گفت: حدود سه هزار نفر در روز هشتم محرم در این مراسم پذیرایی می‌شوند.

وی از برگزاری برنامه «احلی من العسل» در راستای طرح «پیوند مسجد، مدرسه و منزل» خبر داد و گفت: این برنامه با محوریت نوجوانان در روستا برگزار شد.

عزاداری در روستاهای اهل تسنن برای ایجاد وحدت
مدیر کانون منتظران فرج روستای چهواز شهرستان پارسیان از راه اندازی چهار چایخانه و ایستگاه صلواتی به صورت خودجوش توسط بچه‌های مسجد در ایام محرم خبر داد و گفت: در جمعه اول محرم هم مراسم شیرخوارگان حسینی به همت کانون برگزار شد.  

به گفته مرادی؛ همراه هیئت مسجد در روستای اطراف شهرستان پارسیان که بیشتر اهل تسنن هستند حضور می یابیم و عزاداری می کنیم تا وحدت بین شیعه و سنی نمود عینی داشته باشد.


بهره‌مندی بیش از ۵۰ هزار زائر از خدمات موکب امام خامنه‌ای روستای چهواز


وی با اشاره به راه اندازی موکب بزرگ امام خامنه‌ای در روستای چهواز پارسیان در ایام محرم و اربعین، گفت: این موکب از سال ۹۸ و با شیوع بیماری کرونا برای خدمت رسانی به زوار اربعین حسینی راه اندازی شد و تاکنون به صورت مداوم خدمات دهی آن به زائران و عزاداران ادامه دارد.

مدیر کانون منتظران فرج روستای چهواز شهرستان پارسیان ادامه داد: این موکب در مسیر زائران اربعین حسینی و محور بندرعباس به سمت مرز شلمچه قرار دارد و میزبان زائرانی از استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان و زائران افغانستان و پاکستان است. سال گذشته با برآوردی که داشتیم از (صبحانه، ناهار و شام) حدود ۵۰ هزار نفر میزبان موکب این روستا بودند.


به گفته مرادی؛ این موکب مردمی است و بچه های روستا خودشان مسئول ایستگاه صلواتی و چایخانه می شوند.


 ۳۰ باب منزل مسکونی با تمام امکانات در اختیار زوار


وی با بیان اینکه اهالی روستای چهواز ۳۰ باب منزل مسکونی خود را با تمام امکانات در اختیار موکب قرار داده اند، گفت: این موکب ساختمان ثابت دارد که به همت جهادگران و بچه های مسجد در دو طبقه ساخته شده که در تمام سال محل اسکان و پذیرایی زوار است.

وی ادامه داد: این موکب محلی برای تمام فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی، غرفه کودک، رسانه، مسابقات فرهنگی، مراسم زیارت عاشورا، اقامه نماز جماعت، محفل انس با قرآن، عزاداری، محفل انس با قرآن، یادواره شهدا، محل اردوهای راهیان نور است، در واقع درب این موکب برای تمامی برنامه های فرهنگی و مذهبی به روی مردم باز است.


وی از اهدای بسته های فرهنگی و بهداشتی به همت این موکب به زوار خبر داد و گفت: در محل این موکب گروه سرود کانون منتظران فرج، اجرای سرود دارند.  


چاپ کتابی از دلنوشته‌های زوار حسینی به همت کانون منتظران فرج


مدیر کانون منتظران فرج روستای چهواز شهرستان پارسیان از برگزاری ویژه برنامه «جاماندگان اربعین» در روستا خبر داد و گفت: بخش خاطره و دلنوشته برای زائران در این موکب در نظر گرفته شده و مصاحبه هایی با زائران و مدافعان حرم به همت کانون منتظران فرج انجام می شود و به زودی کتاب آن تهیه می شود.


به گفته مرادی موکب امام خامنه‌ای روستای چهواز پارسیان سال گذشته با شهادت حضرت رقیه (س) راه اندازی و اختتامیه آن با تعزیه حضرت رقیه(س) بود. این موکب در تمام سال برای خدمت به زائران حسینی فعال است.


صف خدمت به زوار امام حسین(ع)


مدیر کانون منتظران فرج روستای چهواز شهرستان پارسیان تصریح کرد: مردم روستای چهواز به صورت خودجوش کلید منزل خود را در اختیار موکب قرار می‌دهند تا برای اسکان زائران استفاده شود. همدلی خاصی بین مردم است و مردم از خدمات به زائران مضایقه نمی کنند.


به گفته مرادی، روستای چهواز ۳۰۰ خادم حسینی دارد، زن و مرد همه به صورت شبانه روزی فعالند تا فعالیت موکب متوقف نشود، خواهران در قسمت آشپزخانه فعال هستند، از بچه های چهار پنج ساله تا پیرمرد پیرزن های ۸۰ ساله در خدمت زائران امام حسین(ع) به صف شده‌اند.

کد خبر 1772550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha