معیار عمل صالح همراهی با پیامبر و امام است

آیت‌الله میرباقری با بیان اینکه بهترین اعمال انسان همراهی با پیامبر و امام است گفت: معیار عمل صالح همراهی نیز با پیامبر و امام است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری امشب در سخنرانی مراسم عزاداری شب تاسوعا در حرم مطهر حضرت معصومه (س) با بیان اینکه خداوند در آیات پایانی سوره توبه می‌فرماید پیامبر خود را به عنوان چراغ هدایت فرستاده تا امت‌سازی کند و اراده خدا بر این است که دین حق بر همه ادیان الهی غلبه پیدا کند، گفت: خدای متعال برای پیروزی این طرح امکانات، کتاب و طرحی را فرستاده و ائمه (ع) را هم برای ادامه مسیر پیامبر قرار داده است و صف‌بندی‌ها را هم مشخص کرده و وعده پیروزی قطعی را هم به پیامبر داده است.

 وی با بیان اینکه دشواری‌هایی در این مسیر وجود دارد، گفت: افرادی که به ظاهر با حضرت هستند ۵ گروه هستند؛ یک گروه سابقون هستند و گروه دوم کسانی‌اند که از سابقون به خوبی تبعیت کردند که خدا به این دو دسته وعده بهشت داده؛ یک جریان هم هستند که به حسب ظاهر مسلمان هستند؛ ولی مؤمن به طرح حضرت و پیروزی این طرح نیستند و طرح و نقشه دیگری دارند و در کنار حضرت طرح خود را پیش می‌برند که در دنیا و آخرت دچار عذاب الهی می‌شوند.

وی با بیان اینکه خدای متعال دو گروه دیگر را هم در آیات آخر سوره برائت یاد کرده است، گفت: دسته چهارم افرادی هستند که مؤمن هستند؛ ولی خطاهایی هم دارند که به خطای خود معترف هستند خطاهای خود را گردن دیگران و یا حتی به گردن خدای متعال نمی‌اندازند؛ خدای متعال به این گروه معترف وعده مغفرت و توبه داده و راه توبه را نشانشان داده و به حضرت فرموده دستشان را بگیر و از اموالشان صدقه بگیر تا پاک شوند و به خودشان هم هشدار داده که هر کاری می‌کنید به رؤیت خدا و رسول و امامی که شما را راهبری می‌کند می‌رسد.

 وی دسته پنجم را «مرجون لامر الله» دانست و گفت: اینها افرادی هستند که با پیامبر (ص) دشمن بوده‌اند و با ایشان جنگیده‌اند؛ ولی بعد مسلمان شدند که خدای متعال به این دسته وعده عذاب و یا بهشت نمی‌دهد و امر آنها را به تأخیر انداخته که اگر خطاهای خود را تدارک کنند بخشیده می‌شوند؛ ولی اگر تدارک نکنند خطاهای بزرگشان بخشیده نمی‌شود.

 میرباقری با بیان اینکه خدای متعال در آیات بعد دستوری می‌دهد که برای ما خیلی مهم است، گفت: خداوند خطاب می‌کند به مردم اهل مدینه که حق ندارند تخلف کنند و از طرح امت‌سازی پیامبر جا بمانند؛ بلکه باید هرجا پیامبر رفتند با ایشان بروند و در برخی موارد هم باید در این مسیر جان خود را سپر حضرت کنند و حق ندارند جان خود را نجات دهند و پیامبر در خطر باشند.

 وی ادامه داد: خداوند متعال می‌فرماید اگر با حضرت حرکت کردید حضرت شما را به صحنه‌های سختی می‌برند و اگر همراه ایشان بودید همه اعمال شما عمل صالح خواهد بود؛ در جنگ‌هایی که مسلمانان در هوای گرم باید از مدینه به روم شرقی می‌رفتند و خستگی، تشنگی و گرسنگی‌های شدیدی برایشان پیش می‌آمد و حرکتشان موجب خشم دشمن می‌شد و ممکن هم بود از دشمن ضربه بخورند؛ ولی خداوند می‌فرماید وقتی با حضرت حرکت می‌کنید در مقابل هر سختی که برای شما پیش می‌آید عمل صالح برای شما نوشته می‌شود.

 سخنران حرم مطهر حضرت معصومه (س) با بیان اینکه خداوند همراهی با حضرت در صحنه‌های سخت زندگی را احسان دانسته است، گفت: خداوند می‌فرماید وقتی با حضرت می‌خواهید راه بروید باید اموال خود را خرج کنید و هزینه جنگ را تأمین کنید؛ ولی هر چه در این حرکت هزینه کنید همه ثبت می‌شوند و پاداش مناسب به شما داده می‌شود و خدای متعال به‌ازای بهترین اعمالتان پاداش شما را می‌دهد.

 وی بودن در کنار حضرت و خرج امکانات برای حضرت را بهترین اعمال دانست و گفت: خداوند در دو آیه مانده به آخر سوره توبه بشارت می‌دهد و می‌فرماید پیامبری برایتان فرستادم که از جنس خودتان است و سختی‌های شما را می‌فهمد و تحمل رنج شما بر او دشوار است و نمی‌تواند ببیند شما در رنج و سختی هستید؛ بنابراین این پیامبر اگر شما را در دل سختی‌ها می‌برد به خاطر محبت و عاطفه‌ای است که به شما دارد و می‌خواهد شما اهل عمل صالح شوید.

میرباقری با تأکید بر اینکه عمل صالح نماز و روزه نیست؛ بلکه حرکت با پیامبر و امام است، افزود: وقتی با پیامبر حرکت کردید نماز، روزه، راه‌رفتن، حرف‌زدن، خوابیدن، خستگی، گرسنگی، تشنگی و همه اعمال شما عمل صالح و عبادت است. عمل صالح عملی است که در طرح خدا و پیامبر باشد و اگر از طرح پیامبر بیرون آمدید نماز، روزه، انفاق و هر عملی که داشته باشید عمل صالح نیست.

 وی گفت: در اواخر سوره برائت خداوند می‌فرماید ای کسانی که ایمان آورده‌اید وقتی در عالم راه می‌روید مراقب خدا باشید و اگر غفلت کنید اسیر شیطان و دشمن می‌شوید؛ تقوا یک کلمه بیشتر نیست و آن با امام بودن است و متقی کسی است که از امام جدا نمی‌شود و هر جا امام رفتند او هم می‌رود و انسان نباید اسیر مناسک شود.

 سخنران حرم مطهر حضرت معصومه(س) همراهی با رسول اکرم بعد از رحلت ایشان را در همراهی با صادقین دانست و گفت: در روایات صادقین به ائمه معصومین تطبیق داده شده‌اند؛ خود قرآن هم در سوره احزاب مؤمنین را که معرفی می‌کند می‌فرماید از مؤمنان مردانی هستند که با پیامبر صادقانه پیمان بسته‌اند که از ایشان تبعیت کنند و هرجا پیامبر رفتند با ایشان همراهی کنند و تا پای جان با پیامبر بایستند و در هیچ جنگی عقب‌گرد و پشت به پیامبر نکنند ولو جنگ احزاب باشد.

 وی راه‌رفتن با پیامبر و صادقین را کار بسیار سختی دانست و گفت: در این مسیر باید همراه امیرالمؤمنین از میان همه دنیای بنی‌امیه با همه جلوه‌گری‌هایی که دارد عبور کنید و با امیرالمؤمنین حرکت کنید و در شب عاشورا که دشمن شما را محاصره کرده و فردا می‌دانید که کشته می‌شوید از امام جدا نشوید و همراه امام باشید.

کد خبر 1772900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha