آئین چهل منبری در خرم‌آباد

آیین چهل منبر از رسوم دیرینه شهر خرم‌آباد بوده که در روز تاسوعای حسینی با حضور بانوان و به یاد اسارت حضرت زینب(س) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خرم‌آباد، آیین  چهل منبر هر ساله در روز تاسوعای حسینی برگزار می‌شود و زنان خرم‌آبادی به یاد اسارت حضرت زینب(س)، با پای برهنه و با نقابی بر صورت، از محله باغ دختران حرکت کرده و چهل شمع در طول این مسیر روشن می‌کنند.

در غروب و شامگاه تاسوعا، بسیاری از مردم و به ویژه کسانی که در شب‌های قبل سقاخانه داشته‌اند، درهای خانه خود را به روی مردم باز می‌کنند و سینی بزرگی در ورودی خانه یا حیاط می‌گذارند و در آن به یادبود شهدای کربلا شمع روشن می‌کنند و با نوشیدنی و دیگر نذورات از میهمانان پذیرایی می‌کنند.

آئین چهل منبری در خرم‌آباد

در آیین چهل منبری، دخترانی سیاه‌پوش و نقابدار با پای بدون کفش به صورت گروهی، از اول صبح تاسوعا، مجالس عزا و حسینیه‌های شهر را می‌گردند و با نیت و خواسته‌های مختلف در هر منبر یک شمع روشن می‌کنند تا چهل منبر را سر بزنند و چهل شمع روشن کنند.

در بخش‌های دیگری از لرستان از جمله بروجرد این مراسم در روز تاسوعا برگزار می شود.

آیین چهل منبر در گذشته تنها توسط زنان و دختران جوان انجام می شد و اما امروزه مردان نیز در این مراسم عزاداری مشارکت می‌کنند.

بسیاری از زنان و مردان با تهیه چهل شمع، با پای برهنه و بدون اینکه با کسی صحبت کنند، از این خانه به آن خانه رفته و شمع‌های خود را در چهل سقاخانه می‌گذارند. با این کار ضمن عزاداری، حاجات و خواسته‌های خود را نیز یادآوری می‌کنند و از امام حسین(ع) و یارانش شفاعت می‌طلبند که این آئین به چهل منبر مشهور است.

آئین چهل منبری در خرم‌آباد

کد خبر 1772992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha