برگزاری اولین رویداد پوشاک ایرانی و اسلامی در مشهد

اولین رویداد پوشاک ایرانی اسلامی تحت عنوان جشنواره شمسا در مشهد برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجاب و عفاف این روزها به مساله شماره یک حوزه فرهنگ عمومی جامعه تبدیل شده است و دشمن نیز ورود به باور و تغییر دیدگاه‌ها آنها از همین منفذ وارد شده و این مساله را فرهنگی را تبدیل به یک موضوع سیاسی کرده که اعتقادات و معنویت جامعه را درگام اول نشان گرفته است. 

نوع پوشش مهم‌ترین بخش در مساله حجاب و عفاف است و بی‌شک یکی از رویکردهایی که می‌تواند گام موثری در این جنگ فرهنگی ایفا کند مساله پوشش اسلامی مبتنی بر مد روز دنیاست.

در این راستا برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه‌های مرتبط می‌تواند موثر واقع شود و حالا در مشهد اولین رویداد پوشاک ایرانی اسلامی تحت عنوان جشنواره شمسا طراحی و اجرا خواهد شد. 

برگزاری اولین رویداد پوشاک ایرانی و اسلامی در مشهد

 پوشش، سیبل دشمن در جنگ فرهنگی

رویا حیدرزاده، مسئول بسیج جامعه زنان سپاه امام رضا(ع) در نشست خبری این رویداد که عصر شنبه(۳۰تیرماه) برگزار شد ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری امام حسین(ع) گفت: پوشاک عام و نمادی از عقاید باورهای جوامع است و عقاید و باورها و ارزش‌های اسلام در پوشش اسلامی نیز نمود پیدا می‌کند

وی افزود:در فرهنگ غنی ایران و اسلام موضوع پوشش به صورت ویژه به آن پرداخته شده است؛لذا با توجه به وضعیتی که جامعه ما دارد، در حال جنگ فرهنگی هستیم و دشمنان قصد تغییر باورها و ارزش‌های فرهنگ ایرانی اسلامی را دارند تا بدین صورت بتوانند برجهان غلبه کنند.

برگزاری اولین رویداد پوشاک ایرانی و اسلامی در مشهد

مسئول بسیج جامعه زنان سپاه امام رضا(ع) بیان کرد: دغدغه این جشنواره مبارزه با سلطه غرب به جهت حفظ ارزش‌های ایرانی و اسلامی است، و اشخاص می‌توانند ایده‌های خود را در غالب طرح ارائه دهند و این طرح‌ها پیوند مستقیم با عرصه تولید و عرضه پوشاک دارد.

حیدر زاده تصریح کرد: ما در تلاش هستیم که ایده‌ها و تولید پوشاک متناسب با جامعه باشد تا همه خانواده ها بتوانند خرید کنند و به محصولات دسترسی داشته باشند و قیمت‌های خرید نیز مناسب باشد.

وی ادامه داد: محصولات علاوه بر اینکه باید قیمت‌شان مناسب باشد باید در چهارچوب جامعه و باورهای ایرانی اسلامی هنر و زیبایی ظاهری نیز داشته باشند.

برگزاری اولین رویداد پوشاک ایرانی و اسلامی در مشهد

مسئول بسیج جامعه زنان سپاه امام رضا(ع) گفت: سپاه امام رضا(ع) و سایر دستگاه‌ها و ارگان‌های مربوطه نیز برای خدمتگزاری به مردم ما را همراهی می‌کنند و جشنواره نوعی جشنواره رقابتی است و قرار است بخش‌های متنوعی اعم از طراحی و ایده پردازی در زمینه پوشاک و مادر فرزندی به جشنواره افزوده شود که این بخش‌ها رقابتی هستند.وی با بیان اینکه رقابت در شمسا در دو بخش طراحی و ارائه ایده و بخش دوم طراحی‌های مخصوص مادر و فرزند برگزار می‌شود افزود: جشنواره در چهار سطح ویژن‌ها، عمومی، دانشجویی و دانش‌آموزی برگزار می‌شود.

حیدرزاده در پایان با اشاره به آموزش طراحان و داوری توسط هیات علمی، گفت: نتیجه و پیامد آن در بازه زمانی دو ماهه مشخص می‌شود. این برنامه تا ۲۵ مهر ادامه داشته و اختتامیه آن همزمان با برپایی نمایشگاه برگزار خواهد شد.

برگزاری اولین رویداد پوشاک ایرانی و اسلامی در مشهد

طرح‌های اسلامی ایرانی باید جای طرح‌های خارجی را بگیرد

محمد حسین‌زاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی نیز در این نشست خبری با اشاره به تشکیل کارگروه مد و لباس استان با دبیری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری چندین دستگاه دیگر اظهار کرد: مساله مد و لباس ایرانی اسلامی این روزها مساله مهم و قابل توجهی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: استفاده از طرح‌های خارجی توسط تولیدکنندگان پوشاک موضوعی است که باید به آن پرداخته شود چرا که سبب می‌شود ارزش کار طراحی داخلی نادیده گرفته شود. با استفاده از طرح‌های برخاسته از فرهنگی ایرانی اسلامی که توسط طراحان داخلی تولید می‌شود می‌توان هم از تولید داخل حمایت کرد و هم سمت و سوی طراحی ها را به سمت صحیح هدایت کرد. 

برگزاری اولین رویداد پوشاک ایرانی و اسلامی در مشهد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: یکی از وظایف متولیان نیز حمایت از طراحان داخلی است که برگزاری چنین رویدادهایی می‌تواند محقق شود. در این راستا تیز سامانه ای ایجاد شده و طراحان لباس می‌توانند طرح‌های خود را به نام خود ثبت و به عنوان شناسه شیما ثبت کنند.

وی با اشاره به وجود فاصله بین طراحی و تولید گفت: برخی از طرح‌هایی که‌در بازار مشاهده می‌شود با ماهیت دینی و ارزش‌های ما همخوانی ندارند. 

برگزاری اولین رویداد پوشاک ایرانی و اسلامی در مشهد

پوشاک و سوغات زیارت

حسین زاده با بیان اینکه در جشنواره شمسا به مقوله لباس و تولید پارچه به طور مجزا پرداخته شده ادامه داد: در این جشنواره به موضوع قاچاق و ترویج فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی در حوزه مد و لباس نیز توجه ویژه‌ای می‌شود.

 وی همچنین تاکید کرد: مشهد از دیرباز جایگاه ویژه ای در صنعت پوشاک داشته و به دلیل وجود حرم امام رضا (ع) و زائرپذیر بودن، یکی از بزرگترین بازارهای پوشاک در کشور را دارد. لذا طراحان ما می‌توانند روی حوزه پوشاک به عنوان سوغات و لباس زیارت نیز سرمایه‌گذاری کنند.

کد خبر 1773548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha