جنگ غزه فراتر از مرزها/ خطر شروع جنگ چند جبهه‌ای در خاورمیانه

جنگ غزه دیگر محدود به فلسطین نیست و از مرزهای آن فراتر رفته است و محور مقاومت در لبنان، یمن، عراق و ایران از پشتیبانی می کنند و اسرائیل در تلاش است تا با کمک آمریکا و انگلیس حمایت بین المللی را کسب کند؛ به همین دلیل تبادل حملات باعث می شود خطر شروع جنگ چند جبهه‌ای با شدت بیشتر افزایش یابد.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: با گذشت ۹ ماه و نیم از حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، این جنگ وارد مرحله جدید و چه بسا خطرناک‌تر شده است. به طوری که پهپادهای حوثی‌ها از یمن به تل آویو پرواز کردند و در نتیجه آن یک سرباز اسرائیلی کشته شد و شماری نیز زخمی شدند؛ این حمله از طرف رژیم صهیونیستی بی پاسخ نبود؛ به طوری که بیش از ۲۰ پرواز توسط جنگنده های صهیونیستی به حدیده انجام شد.

این حملات در زمانی رخ داده است که جهان در ساعت‌های گذشته مشغول بازتاب تصمیم «جوبایدن» رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج از رقابت‌های ریاست جمهوری در منطقه است؛ تقابل بین محور مقاومت و اسرائیل پس از تحولات اخیر بین جبهه حدیده – تل آویو به سطح بی سابقه‌ای رسیده است.

به نظر می رسد که کشورهای محور مقاومت و احزاب و جریان‌های تاثیرگذار تصمیم به فعالسازی جبهه پشتیبانی گرفتند، به طوری که عبدالملک بدرالدین حوثی، رهبر جنبش انصارالله می گوید: دشمن اسرائیلی با رسیدن به ماه دهم، برای توقف حملات خود به فشار و بازدارندگی بیشتر نیاز دارد و در مرحله پنجک از طریق عملیات یافا به استفاده از سلاح جدید روی آوردیم.

به موازات آغاز عملیات نظامی از یمن و دریای سرخ، حزب الله لبنان معادلات جدیدی را در پاسخ به تشدید عملیات رژیم صهیونیستی اعمال می کند. حملات خود را به مواضع رژیم صهیونیستی افزایش داد.

براساس این گزارش، با توجه به اینکه قرار است دو طرف آمریکایی و اسرائیلی بر سر مسایل آینده به توافق برسند، همه منتظر نتیجه سفر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به واشنگتن هستند. به ویژه پس از اینکه مشخص شد فشارهای آمریکا برای توقف جنگ به حداقل خود کاهش یافته است.  زیرا آزادسازی محموله‌های بمب‌های سنگین توسط دولت آمریکا که پیش از این ارسال آن به تل‌آویو را تا اجرای شرایطش به حالت تعلیق درآورده بود، نشانه روشنی است که توقف حمله اسرائیل به نوار غزه دیگر شرط یا اولویت آمریکا نیست.

بدون شک واشنگتن در حال حاضر طرفدار هیچ جنگ گسترده ای در منطقه در آستانه انتخابات آمریکا نیست، اما مشخص نیست که آیا از عملیات گسترده تر علیه حزب الله حمایت خواهد کرد یا خیر. این مسئله در سفر آتی نتانیاهو به واشنگتن مشخص می شود که قرار است روز سه شنبه با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دیدار کند.

تلاش تل آویو برای حمایت بین المللی

رژیم صهیونیستی پس از موافقت «یوآو گالانت» وزیر جنگ و بنیامین نتانیاهو، نیروهای خود را برای حمله به یمن آماده کرد.این در حالی است که تل‌آویو برای جلب حمایت بین‌المللی به منظور حملات خود به یمن تلاش می کند.

یسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل دستوراتی را به سفرای تل‌آویو در سراسر جهان صادر کرد تا خواستار افزایش تحریم‌ها علیه ایران، معرفی حوثی‌ها به عنوان تروریست و حمایت از درخواست آمریکا، انگلیس و فرانسه برای برگزاری نشست اضطراری در شورای امنیت سازمان ملل متحد شد.

تحلیلگران معتقدند که اجرای عملیات اسرائیل در فاصله نزدیک به ۱۷۰۰ کیلومتر از تل آویو این پیام را برای منطقه دارد که این رژیم توانایی تهاجمی دوربرد را دارد.

همچنین تحلیل‌های نظامی نشان می دهد که حوثی ها برای حمله به اهداف اسرائیل تلاش می‌کنند، برهمین اساس تخمین زده می شود که تبادل حملات خطر شروع جنگ چند جبهه‌ای را با شدت بیشتر افزایش می‌دهد.

پیام اسرائیل به مقاومت

رژیم صهیونیستی فکر می کند با حمله خود به حدیده یمن، به محور پیام داده است؛ به طوری که این رژیم فکر می‌کند که طرف‌های محور مقاومت در هنگام حمایت غزه، این گونه واکنش‌های اسرائیل را در نظر نگرفته‌اند، اما اشتباه می‌کند؛ نه حوثی‌ها در یمن و نه حزب‌الله لبنان از وحشیگری این رژیم و هدف قرار دادن غیرنظامیان شوکه نشدند، آنچه نزدیک به ۱۰ ماه در غزه رخ داده است، پیش از آن نیز در نوار غزه و در طول سال‌ها و دهه‌ها در لبنان رخ داده است و دریای به خون راه افتاده از جنایات رژیم صهیونیستی برای درک و شناسایی عقلانیت جنایتکارانه این رژیم و تمایلش  به انجام هر کاری که ذهن انسان می تواند تصور کند یا تصور نمی کند، کافی است.

اسرائیل اشتباه می کند اگر فکر می کند که پیام های آتش باران در حدیده باعث می شود که انصارالله از مواضع خود کوتاه بیاید؛ بنابراین هر کودک غزه می داند که تصمیم حوثی‌ها برای پیروزی در غزه قابل وتو یا تجدید نظر و یا لغو نیست.  شهروند فلسطینی به طور کلی هیچ تردیدی ندارد که تصمیم حزب الله برای ادامه حمایت و مشارکت در نبرد به طور کلی با توقف جنگ وحشیانه در نوار غزه مرتبط است.

پاسخ یمن به حملات اسرائیل بدون شک در راه است  فقط در اینجا مسئله ی زمان مطرح است و گزینه های پیش روی  یمن قرار  دارد که نه با بستن باب المندب آغاز می شود و نه با حمله به تاسیسات نفتی و ایستگاه های انرژی  در اسرائیل. پهپاد یمنی «یافا» و عملیات «بازوی بلند»، صفحه جنگ منطقه ای را باز کرده است که با آن تنها به گزینه پیروزی می توان فکر کرد.

 جنگ غزه دیگر نه به جغرافیای فلسطین محدود می شود و نه حتی به جبهه یمن و اسرائیل. این نبرد کل منطقه را در برگرفته است. این نبرد موجودیت است و نمی توان اجازه داد که ائتلاف صهیونیستی-استعماری پیروز شود.

کد خبر 1773791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha