آرامش و پویایی که پویش «دانایی» به خانواده‌های خوسفی هدیه کرد

پویش «دانایی» ایده شهرستان خوسف است و برای اولین‌بار در مناطق روستایی با هدف آگاهی و آرامش و پویایی خانواده‌ها در حال اجرا است که می تواند ایده خوبی برای ایجاد یک خانواده شاد اسلامی در سایر نقاط کشور باشد.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛ روحانی مقدم- رمضانی- در دین مبین اسلام، خانواده از جایگاه والایی برخوردار است و از ابتدای تاریخ تاکنون به عنوان اصلی‌ترین نهاد اجتماعی، زیربنای جوامع و خاستگاه فرهنگ‌ها، تمدن‌ها و تاریخ بشر بوده است.

دین مبین اسلام بیشترین توجه را به والایی خانواده دارد از این رو، این نهاد مقدس را کانون تربیت می داند و هدف از تشکیل خانواده را تأمین نیازهای عاطفی و معنوی انسان از جمله دست‌یابی به آرامش بیان می کند.

خانواده است که سبب توسعه و پیشرفت یک جامعه می شود و اگر نهاد خانواده دچار آسیب شود قطعا آسیب های اجتماعی و مشکلات بسیاری در جامعه پیش می آید که نمی توان آن را جبران کرد.

1.jpg

*اجرای پویش دانایی؛ فضایی مادرانه و کودکانه برای اولین بار در خوسف

در روستاها نیز بحث خانواده و آموزش و توجه به آن از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید در زمینه آگاهی سازی و آموزش مسائل مختلف در جهت تقویت بنیان خانواده در روستاها گام های موثری برداشت.

ایجاد یک خانواده شاد اسلامی در روستاها و تامین آرامش یکی از نیازهای مهم جامعه امروزی ما است که در گذشته متاسفانه به نهاد خانواده توجه بسیاری نمی شده است و اکنون زمان جبران فرصت های از دست رفته است.

در شهرستان خوسف که یکی از شهرهای خراسان جنوبی است و به دیار گل های نرگس معروف است برای اولین بار در جهت توانمندسازی و تقویت بنیان خانواده و ایجاد یک خانواده شاد اسلامی در مناطق روستایی پویشی با عنوان «پویش دانایی» راه اندازی شده است.

2.jpg

هفته پنجم پویش دانایی در روستای سیوجان با استقبال پرشور مادران و فرزندان در دبستان شهید مقری برگزار شد و در کنار کلاس های آموزشی برای مادران، کودکان نیز فضایی شاد و آموزشی را در کنار مربیان کودک تجربه کردند.

در هفته پنجم بیش از ۶۵ کودک و ۸۰ مادر در این پویش شرکت کردند. پویشی که در صورت حمایت خیرین در ۲۰ روستای دیگر هم اجرایی خواهد شد.

3.jpg

*شرکت ۸۰ نفر از مادران روستای سیوجان در طرح پویش دانایی

حجت الاسلام سید محمود حسینی- رئیس تبلیغات اسلامی خوسف- در گفتگو با خبرنگار شبستان در خصوص «پویش دانایی» اظهار داشت: این پویش به همت مسئولان اجرایی خوسف و بر اساس آسیب شناسی گروه های جهادی در حال اجرا است تا آسیب های شناسایی شده در شهرستان به مرور زمان از بین برود.

وی با اشاره به اینکه طرح پویش دانایی به صورت پایلوت در روستای سیوجان در حال اجرا است، افزود: اجرای این طرح تقریبا از یک ماه گذشته آغاز شده است و با موضوع خانواده و زندگی اسلامی میزبان مادران و کودکان این روستا هستیم.

وی ادامه داد: در این طرح ۸۰ نفر از بانوان شرکت کردند و در کنار حضور این افراد برای کودکان نیز فضایی شاد و آموزشی فراهم کردیم تا هنگامی که مادران از کلاس بهره می برند دغدغه ای در خصوص کودکان خود نداشته باشند.

وی در ادامه عنوان کرد: در طول این پنج هفته روزهای سه شنبه این طرح طی دو ساعت برگزار می شود و کودکان از حضور پنج مربی بهره مند شدند.

رئیس تبلیغات اسلامی خوسف در ادامه گفت: این طرح در سایر روستاها از جمله خور، معدن قلعه زری و شهر ماژان طی تابستان امسال اجرایی خواهد شد و اگر این طرح موفق باشد پیشنهاد می شود در شهرستان های دیگر هم اجرا می شود.

حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه ۶ دوره برای اجرای پویش دانایی مدنظر است، افزود: دوره های مختلف این پویش شامل آموزش زندگی خانواده اسلامی، آموزش مهارت‌های زندگی اسلامی، آموزش مدیریت رفتاری، آموزش پیش از ازدواج، آموزش و توانمند سازی و دوره های مهارتی و آشپزی است.

وی در ادامه اظهار کرد: در صورت فراهم شدن امکانات و مقدمات لازم بحث آموزش فضای مجازی را فراهم خواهیم کرد.

*لزوم ورود خیرین برای تداوم پویش دانایی

رئیس تبلیغات اسلامی خوسف ادامه داد: پویش دانایی در خراسان جنوبی برای اولین بار در حال اجرا است و امیدواریم بتوانیم این طرح را در روستاهای دیگر نیز اجرایی کنیم.

وی تاکید داشت: قصد ما این است است که خانواده ها یک زندگی شاد و موفقی را در روستا تجربه کنند و امیدواریم مسئولان ما را در اجرای این طرح یاری و حمایت کنند.

وی درخصوص آسیب های شناسایی شده در خوسف گفت: یک گروه جهادی پس از ارائه خدمات به مردم این منطقه به مسئولان استان مشکلات و سوالات و دغدغه های مردم منطقه را بیان کردند و این موضوعات را طبقه بندی کردیم.

آرامش و پویایی که پویش «دانایی» به خانواده های خوسفی هدیه کرد

*برگزاری پویش دانایی در ۲٠ روستای معین

سید علی حسینی- فرماندار خوسف- نیز در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار داشت: ۱۲ نفر از مشاوران همراه با خادمیاران رضوی در یکی از روستاهای شهرستان خوسف حضور یافتند و بانوان این روستا به بیان مطالبات و مشکلات خود در حوزه خانواده پرداختند. 

وی با اشاره به اینکه بانوان این روستا مطالبه داشتند که برای مشاوره خانواده های روستایی قدمی برداشته نشده است، گفت: متاسفانه در حوزه روستایی خدمات مشاوره آنچنانی را نتوانسته ایم ارائه دهیم و خانواده های روستایی نمی توانند از خدماتی استفاده کنند که بر بهبود زندگی آنان تاثیرگذار باشد. 

آرامش و پویایی که پویش «دانایی» به خانواده های خوسفی هدیه کرد

حسینی در ادامه گفت: در این راستا ایده پویش دانایی را مطرح کردیم و تصمیم گرفته شد تا خارج از محل اعتبارات دولتی در قالب گروه های جهادی اقداماتی را برای حل مشکلات مشاوره ای در شهرستان و مناطق روستایی انجام دهیم. 

فرماندار خوسف با بیان اینکه تا پایان سال جاری پویش دانایی در ۲۰ نقطه به عنوان روستاهای معین اجرا می شود، افزود: در روستای سیوجان به صورت نمونه با همکاری تبلیغات اسلامی این طرح را آغاز کردیم و جمعیت قوبل توجهی در این دوره شرکت کردند. 

*استمرار پویش دانایی نیازمند کمک خیرین

وی در خصوص مشکلات مالی برگزاری پویش دانایی گفت: منبع مالی برای برگزاری و استمرار این دوره نداریم و درخواست کمک از دستگاه های مرتبط و گروه های جهادی و خیرین داریم.

حسینی در ادامه عنوان کرد: خیرین و گروه های جهادی جهت مشارکت و تامین کمک مالی برای استمرار پویش دانایی می توانند با شماره تماس٠۵۶۳۲۰۷۲۶۶۰ حاصل فرمایندـ

فرماندار خوسف با بیان اینکه بحث مشاوره و آموزش های تربیت فرزند یکی از اولویت های خانواده ها است، افزود: متاسفانه این موضوع فراموش شده و در روستاها نیز مطالبه ای در این زمینه نبوده است و اگر به عنوان دولتمردان حضور پیدا نکنیم این نوع مطالبات را شاهد نخواهیم بود. 

وی بیان کرد: از زمانی که پویش دانایی را آغاز کرده ایم شاهد مطالبات مناطق روستایی دیگر جهت برگزاری این پویش بوده ایم و می تواند به عنوان یک الگو در سطح کشور اجرا شود. 

آرامش و پویایی که پویش «دانایی» به خانواده های خوسفی هدیه کرد

*استقبال بانوان روستای سیوجان از پویش دانایی

موسوی-دهیار روستای سیوجان- نیز در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: روستای سیوجان یک روستای پرجمعیت است و در ۲٠ کیلومتری مرکز استان قرار دارد. 

وی در خصوص پویش دانایی عنوان کرد: در ابتدا که روستای سیوجان به عنوان پایلوت جهت اجرای این پویش مطرح شد از آن استقبال کردیم و به مهیاکردن مقدمات آن پرداختیم. 

موسوی ادامه داد: سپس بحث اطلاع رسانی به مردم به خصوص بانوان روستا را در دستور کار قرار دادیم و مورد استقبال مادران این روستا قرار گرفت. 

دهیار روستای سیوجان اظهار داشت: در ابتدا ۱٠٠ نفر از بانوان روستا در این پویش ثبت نام کردند و از این تعداد ۸٠ نفر در جلسات آموزشی همراه با کودکان خود حضور یافتند.

کد خبر 1773924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha