«تولی و تبری» در نماز جمعه تجلی پیدا می‌کند

پژوهشگر دینی گفت: در نماز جمعه علاوه بر اینکه مسئله جمال و جلال خداوند مطرح می‌شود، تولی و تبری نیز تجلی پیدا می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین «سید علی چام زاده» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج، اظهار کرد: روز جمعه در دین مبین اسلام و روایاتی که از ائمه اطهار علیهم السلام وارد شده، یکی از اعیاد چهارگانه مسلمانان است.

امام جماعت مسجد سیدالشهداء (ع) اکبرآباد گفت: این روز چنان مهم و با برکت است که هم شب این جمعه شب رحمت و مغفرت برای اهل معصیت است که دست به دعا و مناجات بردارند و همچنین گفته‌اند که اعمال روز جمعه نیز مضاعف است، یعنی هر عمل عبادی و معنوی که انسان در روز جمعه انجام می‌دهد، مضاعف است.

وی با اشاره به اینکه روز جمعه از همین اهمیت برخوردار بود که در قرآن سوره‌ای به نام سوره «جمعه» داریم، ادامه داد: مسئله نماز جمعه که در این روز مطرح شد، گرچه در عصر غیبت مستحب موکد است، اما در زمان ظهور و حضور امام زمان عجل الله مثل نمازهای یومیه واجب تعیینی است.

حجت الاسلام چام زاده خاطرنشان کرد: در همین عصر غیبت برخی از علما فتوا داده‌اند که واجب تعیینی است، ولی شرط حضور را به خطیب عالم و عادل حضور تعیینی می‌دانند.

امام جماعت مسجد سیدالشهداء (ع) اکبرآباد به بیان بلندی از امام رضا علیه السلام در مورد نماز جمعه، اهمیت و جایگاه آن اشاره کرد و افزود: ایشان به طور تفضیلی در مورد نماز جمعه فرمودند «الْجُمُعَةَ مَشْهَدٌ عامٌّ» حضور عامی است، جامعه اسلامی حضوری همه جانبه و عمومی دارند که این حضور همگانی نشانه انسجام امت، وحدت، همدلی، ایجاد الفت و انسنا و اشتیاق بین توده‌های مردم است.

وی با اشاره به اینکه می‌توان گفت نماز جمعه از جهتی صله ارحام و هم زیارت احباب است، یادآور شد: نماز جمعه گفتگوی دینی، سیاسی و علمی است و همین اجماع، اجتماع، انسجام و صفوف به هم پیوسته و دل‌های به هم وابسته باعث رعب و وحشت دشمنان می‌شود.

حجت الاسلام چام زاده بیان کرد: نماز جمعه علاوه بر اینکه جنبه عبادی دارد، جنبه سیاسی نیز دارد، زیرا در نماز جمعه علاوه بر اینکه مسئله جمال و جلال خداوند مطرح می‌شود، تولی و تبری نیز تجلی پیدا می‌کند.

امام جماعت مسجد سیدالشهداء (ع) اکبرآباد خاطرنشان کرد: جمال خدا و تولی آن در همان بعد عبادی نماز جمعه است و جلال خدا و تبری آن در بعد سیاسی نماز جمعه مطرح است که با شعارها علیه استکبار انزجار و بیزاری می‌جویند.

وی ادامه داد: امام رضا علیه السلام فرمود «مَشْهَدٌ عامٌّ فَاَرادَ اَنْیَکونَ لِلاَْمیرِ سَبَبٌ اِلی مَوْعِظَتِهِمْ وَ تَرْغیبِهِمْ فِی الطّاعَةِ وَ تَرْهیبِهِمْ مِنَ الْمَعْصیَةِ وَ تَوْقیفِهِمْ ...» سبب این حضور یک سببی است که امام و خطیب جمعه آنها را ترغیب و موعظه نسبت به معارف دینی و تعالیم اسلام داشته باشد و آنها را از معصیت خدا بترساند؛ یعنی آنها را به دو نظام حلال و حرام الهی آگاه و آشنا کند.

حجت الاسلام چام زاده گفت: امام رضا علیه السلام همچنین فرمود «آنها را به مصلحت دین و دنیایشان آگاه کند و آنچه که از آفات و احوال دنیا، حال و آینده آنها است که سود و زیان آنها در این آفات آگاه و آشنا کند» که منفعت‌ها را جذب کنند، ضرر و زیان‌ها را دفع کنند که همه این‌ها در نماز جمعه مطرح می‌شود.

امام جماعت مسجد سیدالشهداء (ع) اکبرآباد افزود: در آیه ۹ سوره مبارکه جمعه خدای سبحان امر کرده است «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاةِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَی ذِکْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَیْعَ ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ»، فَاسْعَوْا فعل امر است که می‌فرماید، بشتابید.

وی بیان کرد: بسیاری از اعمالی که در اسلام واجب کرده‌اند(نماز، روزه، ...) یک حدی دارند و تنها چیزی که حد ندارد، ذکر خداوند است (فذکرالله کثیرا)، که در اینجا نماز جمعه را از ذکرهای کثیر می‌دانند.

حجت الاسلام چام زاده تاکید کرد: «وَذَرُوا الْبَیْعَ » را که تاکید می‌شود رها کنید، منظور مطلق هر کاری که مانع شما در نماز جمعه است را رها کنید و به سمت نماز جمعه بیایید.

امام جماعت مسجد سیدالشهداء (ع) اکبرآباد ادامه داد: «ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ» که این نماز جمعه برای شما خیر است، یعنی نه اینکه معامله خوب است و نماز جمعه خوب‌تر است، نه اینکه تجارت خیر و نماز جمعه اخییر است، بلکه به تعبیر علما گفته‌اند که این خیر تعیینی است نه تفضیلی، یعنی یک جنبه تمثیلی دارد، چون شیطان گفته است «هل ادلکم علی تجارت، شما را هدایت کنم به سوی تجارت، باید بدانیم که دعوت و تجارت شیطان، دنیاست.

وی افزود: گفته اند پیامبر اکرم (ص) وقتی در مکه ایستاد و نماز می‌خواند، از شام و دیگر مناطق انواع کالاها، اجناس و اقلام مرغوب، مطلوب و ارزان در بازار مکه عرضه می‌شد، این‌ها برای اینکه بتوانند بهترین را بخرند و مرغوب‌ترین را به دست بیاورند، مستحب بود که خطیب ایستاده خطبه را بخواند، پیامبر(ص) ایستاد و خطبه خواند.

حجت الاسلام چام زاده گفت: پیامبر (ص) وقتی ایستاد که خطبه را بخواند، صدای طبل کاروان تاجران باعث شد تا مردم پیامبر (ص) را رها کرده و به سوی خرید کالاها می‌رفتند، پیامبر (ص) فرمود «تجارت دین است، تجارت و معامله با خداوند که بهترین تجارت‌ها است»، ذکر خدا بوده که مصداق اتم آن نماز جمعه است.

کد خبر 1774013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha