احتضار مسجد مسلم‌بن عقیل(ع) در سایه بی‌مسئولیتی‌ها!

مسجد مسلم بن عقیل(ع) روستای زالو از توابع شهرستان اراک، مسجد با قدمت بیش از ۵۰ سال و مسجد بین راهی محسوب می‌شود این روزها در سایه بی‌مهری و پاسکاری مسئولیتی نهادهای ذیربط منزوی شده است.

خبرگزاری شبستان: گروه مسجد و کانون‌های مساجد: سامانه همراه مسجد در ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ همزمان با سالروز تاسیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و با هدف رسیدگی به مسائل و مشکلات مساجد سراسر کشور، با شماره ۸۹۴۰ راه اندازی شد. همراه مسجد سامانه‌ای است که همه کسانی که با مسجد ارتباط دارند می‌توانند از طریق تماس با آن پیشنهادات، انتقادات و سئوالاتی را که درباره مسجد دارند و یا مسائل مربوط به بنای مسجد، مسائل محتوایی، مسائل مربوط به نمازگزاران، امام جماعت، مسائل فرهنگی و هنری که به کانون‌های فرهنگی هنری مساجد مربوط می‌شود و ... مطرح کنند و آن مسئله با حضور کارشناسان پیگیری و برای حل و رفع آن اقدام می شود.

خبرنگاران خبرگزاری شبستان نیز پیگیر مسائل و مشکلات مساجد هستند؛ که در این راستا با تماسی که از سوی اهالی روستای زالو از توابع شهرستان اراک به منظور رسیدگی به مشکل مسجد این روستا و اینکه مورد بی مهری مسئولان قرارگرفته با سامانه همراه مسجد گرفته شده خبرنگار شبستان مرکزی پیگیر ماجرا شد.

مسجد مسلم بن عقیل واقع در روستای زالو از توابع شهرستان اراک که در ۳۵ کیلومتری این شهر واقع شده و مسجدی کاهگلی قدیمی با قدمتی حدود ۶۰ سال است و به گفته اهالی و هیات امنا، این مسجد مورد بی مهری از سوی همگان به ویژه مسئولان قرار گرفته است.

مشکل اصلی این مسجد نداشتن آب شرب، برق برای روشنایی اطراف مسجد و عمده ترین مشکل آن نداشتن سرویس بهداشتی است.

مسجد مسلم بن عقیل (ع) روستای زالو در نزدیکی جاده اصلی (اراک به خمین) قرار دارد و سرویس های بهداشتی این مسجد حدود ۱۰ سال پیش به دلیل تعریض جاده و دو بانده شدن آن تخریب شده ولی متاسفانه با وجود پیگیری های انجام شده و وجود هزینه بالا هنوز ساخته نشده و هیئت امنا همواره در حال پیگیری برای تامین بودجه و ساخت سرویس بهداشتی و بالکن برای مسجد هستند.

مسجد مسلم بن عقیل(ع) روستای زالو نیازمند همدلی مسئولان

احتضار مسجد مسلم‌بن عقیل(ع) در سایه بی‌مسیولیتی‌ها!

به گفته حسن عسگری از اعضای هیات امنای، مسجد مسلم بن عقیل (ع) این مسجد به دلیل اینکه فردی زمین های اطراف را خریداری کرده بود بسته شده و بر اثر مرور زمان، برف و باران و عدم رسیدگی تخریب و نیازمند بازسازی بود.

وی افزود: با پیگیری‌های امنای مسجد این مکان که اطراف آن بسته شده بود و اجازه ورود به کسی از سوی مالک روستا داده نمیشد بازپس گرفته شد و سقف آن که تخریب شده و دیوارها نم زده و حتی فرش ها پوسیده شده بود بازسازی شد و این کارها هزینه زیادی برای ما داشت.

عضو هیات امنای مسجد مسلم بن عقیل(ع) روستای زالو همچنین افزود: در حال حاضر گنبد برای مسجد تهیه شد که تمام هزینه را خودمان پرداخت کردیم ولی امروز نیازمند همراهی و همدلی مسئولان و خیرین برای ساخت سرویس بهداشتی و مرتفع کردن دیگر مشکلات مسجد هستیم.

عسگری ادامه داد: به امور مساجد، اوقاف، اداره برق، اداره آب، سازمان تبلیغات و ... مراجعه کردیم و کار تا جایی پیگیری شد اما به دلیل تغییر مدیریت و مسئولان باز کارها بر زمین مانده و متاسفانه مکاتبات با مسئولان جدید باید از سر گرفته می شود.

وی در خصوص مشکل برق و روشنایی محوطه مسجد، گفت: در طی مکاتبه با اداره برق قول مساعد داده اند اما گفته شده باید ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان واریز کنیم تا تیربرق کشیده شود که این هم نیازمند تامین هزینه و یاری مسئولان است.

احتضار مسجد مسلم‌بن عقیل(ع) در سایه بی‌مسیولیتی‌ها!

عضو هیات امنای مسجد مسلم بن عقیل(ع) ادامه داد: در خصوص مشکل آب شرب نیز آب قنات از جلوی مسجد بیرون می آمد که فردی که زمین های اطراف را خریداری کرده اجازه استفاده از آب را به ما نمی دهد و در ایام محرم و پذیرایی از عزاداران سید و سالار شهیدان مشکل زیادی داشتیم.

وی در خصوص سرویس بهداشتی نیز بیان کرد: سرویس بهداشتی به دلیل اینکه قرار بود جاده اراک خمین دو بانده شود توسط راهداری تخریب شده و پس از مکاتبات ۱۰ ساله به تازگی مجوز برای ساخت سرویس بهداشتی گرفته شده ولی هزینه ساخت زیاد است و نیازمند همدلی مسئولان امر هستیم.

وی اضافه کرد: مسجد مسلم بن عقیل(ع) مسجد بین راهی محسوب می شود و اگر همدلی و همراهی مسئولان را داشته باشیم می توانیم علاوه بر روستا به مسافران نیز خدمات ارائه دهیم.

 حسن عسگری با بیان اینکه ۵ خانوار در این روستا زندگی می کنند، بیان کرد: نیاز است این مسجد برای استفاده ساکنین روستا بازسازی شود.

همدلی و همراهی مسئولان امر سبب حل مشکلات مساجد می شود

احتضار مسجد مسلم‌بن عقیل(ع) در سایه بی‌مسیولیتی‌ها!

حجت الاسلام علی رودبارانی، رئیس ستاد اقامه نماز استان مرکزی با بیان اینکه مسجد مسلم بن عقیل (ع) مسجدی قدیمی و نیازمند رفع مشکلات است، بیان کرد: مسئولان امر می توانند با همدلی و همراهی مشکلات این مسجد را مرتفع کنند و حتی می توانیم از این مسجد به عنوان مسجد بین راهی برای ارایه خدمات به مسافران بهره بگیریم.

وی با اشاره به اینکه بنا بر گفته مالک و اسناد و مدارک موجود شش دانگ روستا فروخته شده است، ادامه داد: مسجد قابل خرید و فروش نیست ولی از آنجایی که این روستا فروخته شده و هیچ کس در آنجا ساکن نبوده مالکین روستا به دلیل حفاظت از مسجد و اینکه این مکان معنوی به جایی برای ورود موجودات، حیوانات و حتی معتادین مبدل نشود، درب ورودی مسجد را بسته بودند که به دلیل درخواست اهالی که قبلا ساکن بودند درب باز شده است.

ایشان با بیان اینکه در گذشته نیز پیگیری های در راستای رفع مشکلات این مسجد انجام شده است، ادامه داد: ما همچنان پیگیر مشکلات این مسجد هستیم و تقاضا داریم دستگاه های متولی نیز با همدلی و همراهی با ما در راستای رفع مشکلات مسجد گام بردارند.

اهالی روستا خواستار رفع مشکلات مسجد

حفیظ علی رودبارانی، از ساکنین روستای زالو نیز در خصوص فروش شش دانگ روستا و اینکه این روستا خالی از سکنه است، گفت: بنده ۷۵ سال است که در روستای زالو زندگی می کنم و یکسری افراد هستند که می گویند روستا فروخته شده، پدربزرگ ما زمین های کشاورزی را فروخته ولی منزل ما همواره پابرجا است و حتی ما برای این موضوع دادگاه رفتیم و مالکیت گرفته ایم.

وی با بیان  اینکه مسجد روستا در حال تخریب بوده و مشکلاتی به دلیل بسته بودن داشته است، بیان کرد: ما خواستار رفع این مشکلات هستیم.

اصغر اله دادی یکی از ماکلین روستای زالو به خبرنگار خبرگزاری شبستان، گفت: ما هیچ مشکلی با احیای مسجد نداریم و طبق توافق سال ۹۹ حاضر به انجام مفاد توافق هستیم و حاضر به تقبل لوله گزاری از چاه آب تا مسجد هستیم.

احتضار مسجد مسلم‌بن عقیل(ع) در سایه بی‌مسیولیتی‌ها!

سازمان اوقاف بودجه مستقیم برای کمک مساجد ندارد

حجت الاسلام ابراهیمی، معاون فرهنگی، اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه نیز در رابطه با بودجه عمرانی مساجد، گفت: اعتبارات برای مساجد و اماکن مذهبی از طریق دولت تخصیص می یابد و بودجه عمرانی برای این مهم در دست فرمانداری ها است و سازمان اوقاف بودجه مستقیم ندارد که بخواهد به مساجد کمک کند.

وی در خصوص چگونگی اختصاص اعتبار به مساجد متقاضی، افزود: اهالی و هیات امنای مسجدی که نیازمند اعتبار برای مسجد هستند؛ باید این مهم را طبق درخواست کتبی به اوقاف ارایه کنند، این درخواست به کمیته برنامه و بودجه فرمانداری ارایه می شود و این مهم در کمیسیون مربوطه مطرح و بنا به نظر کارشناسان میزان اعتبار مشخص و اختصاص می یابد.

کد خبر 1774198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha