اقتصاد مقاومتی آرامش به جامعه می‌دهد

استاد حوزه های علمیه گفت: اقتصاد مقاومتی آرامش به جامعه می‌دهد، مقاومت در روزهای سخت می‌دهد که چیزی بهتر و زیباتر از این وجود ندارد، البته اصولی را می‌طلبد.

آیت الله «سید شرف الدین ملک حسینی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج، اظهار کرد: این روزها که مسائل بهداشتی و اقتصادی جز مهم ترین مسائل کشور ما و جهان به حساب می‌آید، باید در زمینه حیات اقتصادی و نیاز اقتصادی کشورمان و آنچه که باید به او دست پیدا کنیم، باید تلاش لازم صورت گیرد.

این استاد حوزه های علمیه و مدیر حوزه علمیه خان شیراز گفت: بر همه کسانی که در این عرصه، یعنی «بهداشت و اقتصاد» امروز به جامعه خدمت می‌کنند، آفرین می‌گویم و درود می‌فرستم.

وی با اشاره به اینکه با استفاده از آیات و روایات به این موضوع اشاره می‌کنم، ادامه داد: شخصی محضر امام صادق علیه السلام آمد و عرض کرد «نیازمند هستم، امام فرمود : برو کار کن و نیاز خود را برطرف کن»، آمد خدمت امام(ع) و گفت دست ندارم، دستم علیل است، امام فرمود بر سرت بگذار و احساس بی‌نیازی از مردم کن».

آیت الله ملک حسینی تاکید کرد: در حدیثی داریم «اگر انسان می‌تواند هیچ ولی نعمتی جز خدای متعال داشته باشد، این چنین می‌کند»، برای یک انسان مومن مطلوب است نیازهای خود را از انسان‌های دیگر کاهش دهد.

نماینده مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: جهان به گونه‌ای خلق شده که انسان به طبیعت و انسان به انسان‌های دیگر نیاز دارد، اصلاً زمین برای انسان بوده و انسان اجتماعی خلق شده که همه انسان‌ها نیاز همدیگر را بیابند و برطرف کنند و این قاعده قابل انکار نیست.

وی یادآور شد: انسان‌ها هر کدام به دیگری منفعت می‌رساند، اما این را باید درک کرد، یعنی یک نیازمند در کنار یک بی‌نیاز از او مدد می‌طلبد و به این شکل نفع می‌برد، این مفهوم این قاعده است؟.

کشور اسلامی باید جایگاه رفیعی در همه حوزه‌ها داشته باشد

آیت الله ملک حسینی تاکید کرد: مفهوم قاعده این است که طراوت انسان‌ها باید به گونه‌ای باشد که هر انسانی برای خود شخصیت مستقل داشته باشد و یک نیاز به یک بی‌نیازی در او حس نشود؛ اگر به دیگری برای کار نیاز دارد، هم به او برای کار دیگر نیاز داشته باشد.

نماینده مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری افزود: خدای متعال هم به انسان عقل و علم، قدرت و توان عمل داده تا انسان بتواند با عمل خود به شخصیت خود شکل دهد و به یک استقلال برسد که این برای یک انسان مومن است.

وی با اشاره به اینکه جامعه ایمانی نیز همین است، گفت: جامعه ایمانی هم باید تلاش کند تا به چنین استقلالی برسد و نیاز و وابستگی را از خود دور کند، این قاعده‌ای است که از این روایات می‌توان فهمید.

آیت الله ملک حسینی تصریح کرد: کشور ما کشوری اسلامی، ایمانی و شیعی است و اسلام در مرتبه بلندی قرار دارد و چیزی بر او قرار نمی‌گیرد و کشور اسلامی هم باید جایگاه رفیعی در همه حوزه‌ها به ویژه اقتصاد داشته باشد.

نماینده مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: استقلال اقتصادی، یعنی دست یافتن به یک علو و برتری اقتصادی، تا بتوانیم بگوییم مسلمان، شیعه و مومن هستیم.

وی خاطرنشان کرد: روشن است که اگر برای یک کشور استقلال اقتصادی وجود داشته باشد، چنین کشوری می‌تواند گذشته از اینکه نیازهای خود را برطرف کند، از تکانه‌هایی که ممکن است از بیرون بر او وارد شود، محفوظ می‌ماند.

آیت الله ملک حسینی بیان کرد: اتفاقاتی و لرزه‌هایی که بر اقتصاد بیرون از اقتصاد او ایجاد می‌شود، بر او تاثیر نمی‌گذارد، اگر از یک اقتصاد قوی برخوردار باشد، به استقلال سیاسی و اقتدار بین المللی هم می‌رسد.

این استاد حوزه های علمیه یادآور شد: این جامعه ایمانی می‌تواند خود را به عنوان یک الگو به جهان ارائه دهد و دیگران را از مسیر اقتصاد به الگوهای دینی، دعوت کند.

وی اظهار کرد: اگر مقام معظم رهبری یک روز برنامه «اقتصاد مقاومتی» را مطرح کردند و هر سال یک عنوانی را انتخاب کردند و بر سال گذاشتند تا این جورچین اقتصاد مقاومتی شکل بگیرد، همه برای این بود که ایران از چنین استقلال اقتصادی برخوردار باشد.

آیت الله ملک حسینی خاطرنشان کرد: وابستگی، ذلت است و کرنش در برابر انسان‌های مقتدر یا جوامعی که ادعای اقتدار دارند، اگرچه پوشالی هستند، این برای جامعه ایمانی روا نیست.

نماینده مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: خداوند هر حقی به انسان مومن داده باشد، ذلیل کردن را به او حق نداده، و اگر یک جامعه فقیر باشد، به ذلت کشیده می‌شود.

وی افزود: اگر کسی ادعای ایمان کرد حق ندارد خود را در این جایگاه و موقعیت قرار بدهد و این باعث می‌شود که انسان در برابر کفار خضوع داشته باشد و گاه سیطره‌ای از کفار را نسبت به خود بپذیرد و وارد بعضی از قراردادها و پروتکل‌هایی شود که نمی‌تواند برای او عزت و افتخاری رقم بزند، بلکه برای او کرنش و ذلتی را رقم می‌زند.

آیت الله ملک حسینی تاکید کرد: خدای متعال برای کافران هیچ سبیلی و برتری بر مومن قرار نداده، بدون شک باید اندیشید و این اقتصاد مقاومتی که موجب استقلال اقتصادی و اقتصاد برتر است، بشود.

اقتصاد مقاومتی آرامش به جامعه می‌دهد

نماینده مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: اقتصاد مقاومتی آرامش به جامعه می‌دهد، مقاومت در روزهای سخت می‌دهد که چیزی بهتر و زیباتر از این وجود ندارد، البته اصولی را می‌طلبد.

وی به این اصول اشاره کرد و ادامه داد: انسان‌های باشعور باید مسلط بر اوضاع باشند، باندبازی‌ها، چپ گرایی‌ها و راست گرایی‌ها که نکبتی بر این مملکت است، باید رخت ببندد.

آیت الله ملک حسینی خاطرنشان کرد: متخصصان متدین باید حوزه‌های مختلف اقتصادی، مدیریت کشاورزی، صنعت، خدمات و گردشگری را به دست بگیرند تا بتوان به چنین استقلال اقتصادی رسید.

این استاد حوزه های علمیه بیان کرد: هرگاه انگیزه‌هایی جز رسیدن به استقلال اقتصادی وجود داشت، یعنی تا به خودمان، به حزب، به باند، به منطقه، به اقلیم و... برسیم، هرگز این آرزو، یعنی استقلال اقتصادی محقق نمی‌شود.

وی گفت: باید حرکت جهادی صورت گیرد برای ما که امروز الحمدالله به قله‌هایی هم رسیدیم، اما برای فتح قله‌های اقتصادی به حرکت‌های جهادی، حرکت‌های پیگیر، مخلصانه و تلاش‌های جهادگرایانه نیاز داریم.

قانون حلال و شرع باید جایگزین قانون حرام و رفتار حرام شود

آیت الله ملک حسینی با اشاره به اینکه اگر ما علم را با عمل در کنار ایمان داشته باشیم، بدون شک می‌توانیم به این برسیم، افزود: باید از آنچه که من از او به عنوان «نظام حرام» یاد می‌کنم، در حوزه اقتصاد برخی از امور حرام است که امروز رونق می‌دهد و فردا سقوط می‌کند.

نماینده مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: ربا را خدا نابود می‌کند و صدقه را افزایش می‌دهد، یعنی آنچه که انسان خیال می‌کند مال و اموال را زیاد می‌کند، کم می‌کند.

وی یادآور شد: سنت‌هایی در جهان وجود دارد که آنچه به یک جامعه توازن اقتصادی می‌دهد، پایداری اقتصادی و استقلال اقتصادی هم می‌دهد.

آیت الله ملک حسینی بیان کرد: اما یک چیزی که این توازن را نیز به هم می‌زند، کسانی که از اموال و ثروت‌های افسانه‌ای برخوردار می‌شوند، چنین جامعه‌ای رو به سقوط می‌رود که باید در حوزه اقتصاد چنین رفتارهای حرامی را ترک کرد.

این استاد حوزه های علمیه گفت: کارهای دیگری در حوزه‌های مختلف باید صورت گیرد تا قانون حلال و قانون شرع جایگزین قانون حرام و رفتار حرام بشود، تا بتوان به چنین استقلال اقتصادی دست یافت.

کد خبر 1774347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha