مهجوریت فرهنگ در خانه ملت!

امروز عرصه فرهنگی یک خط مقدم و صحنه جنگ تمام عیار با دشمن است بنابراین نمایندگان انقلابی مجلس و وکلای ملت نباید بگذارند که کمیسیون فرهنگی مجلس به عنوان یک سنگر مهم، حیاتی و سرنوشت‌ساز چنین مورد بی‌مهری واقع شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، هفتم خرداد ماه ۱۴۰۳ بود که مجلس دوازدهم با پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و وکلای ملت مراسم تحلیف را به جای آوردند. در پیام رهبر انقلاب به مناسبت آغاز به کار دوازهمین دوره مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان ۱۲ توصیه مورد تاکید قرار گرفته بود و امروز که ۲ ماه از آغاز به کار وکلای ملت در مجلس دوازهم سپری می شود، در بر پاشنه دوره های قبل مجلس می چرخد و کمیسیون فرهنگی همچنان اقبالی در میان نمایندگان مجلس نداشته است.

کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس نیز در این دوره به سرنوشت کمیسیون فرهنگی دچار شده و آنچنان که باید برای نمایندگان ملت جذابیت نداشته و مورد اقبال نبوده است. این درحالی است که بررسی روند تشکیل کمیسیون ها در ادوار اخیر بیانگر آن است که عضویت در کمیسیون های امنیت ملی، انرژی و برنامه و بودجه و اقتصادی برای نمایندگان مجلس از جذابیت بیشتری برخوردار بوده و مورد اقبال و در مقابل، کمیسیون فرهنگی از اقبال مطلوبی برخوردار نبوده و با عدم به حدنصاب رسیدن مواجه بوده است.

کمیسیون های فرهنگی و کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس دوازدهم هنوز به حدنصاب نرسیده اند و این درحالی است که ۱۱ نماینده مجلس هنوز در هیچ کمیسیونی عضویت ندارند. بی رونقی کمیسیون فرهنگی تا جایی رسیده است که مجلس در آخرین جلسه علنی هفته گذشته خود، سازوکاری برای تشکیل کمیسیون‌هایی که به حدنصاب نرسیدند، تعیین کرد و قرار است با اجرای تبصره ۳ ماده ۳۷  آیین نامه داخلی مجلس، ظرف یک هفته حداقل اعضای مورد نیاز کمیسیون فرهنگی مجلس انتخاب شوند و این کمیسیون مهم و محوری آخرین نقطه از ساختمان بهارستان باشد که به حدنصاب می رسد.

متاسفانه عدم تمایل برای حضور در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مختص یک دوره خاص نیست و این حوزه همواره در ادوار مختلف مجلس با کم مهری مواجه بوده است و فرهنگ به عنوان یکی از حیاتی ترین عرصه ها در مجلس که نهادی قانونگذار و نظارتی است مهجور مانده و این درحالی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی تیرماه ۱۳۷۳ در دیدار هنرمندان و مسئولان فرهنگی کشور فرمودند: «در عرصه‌ فرهنگ، بنده به معنای واقعیِ کلمه، احساس نگرانی می کنم و حقیقتاً دغدغه دارم. این دغدغه از آن دغدغه‌هایی است که آدمی به خاطر آن، گاهی ممکن است نصفِ شب هم از خواب بیدار شود و به درگاه پروردگار تضرع کند».

ایشان در سال ۹۴ نیز با اشاره به دغدغه های فرهنگی خویش، فرمودند: «گاهی اوقات مشکلات فرهنگی موجب شده که من شب خوابم نبرده؛ به‌خاطر مسائل فرهنگی؛ یعنی اهمیت مسائل فرهنگی این‌جور است».
 رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخشی دیگر از بیاناتشان، از فرهنگ به عنوان هویت یک ملت یاد می کنند و می فرمایند: «فرهنگ، هویت یک ملت است. ارزش های فرهنگی روح و معنای حقیقی یک ملت است. همه چیز مترتب بر فرهنگ است. فرهنگ حاشیه و ذیلِ اقتصاد نیست، حاشیه و ذیلِ سیاست نیست، اقتصاد و سیاست حاشیه و ذیل بر فرهنگند؛ به این باید توجه کرد. نمی توانیم فرهنگ را از عرصه‌های دیگر منفک کنیم».

همچنین رهبر انقلاب اسلامی در مراسم تنفیذ رئیس جمهور که یکشنبه (۷مرداد) برگزار شد، به رئیس جمهور و دولت جدید درخصوص اهمیت حوزه فرهنگ توصیه های داشتند و فرمودند:« نسبت به مسائل فرهنگی اجتماعی بسیار حساسم و شاید بیش از همه چیز اهمیت دارد لکن امروز از نظر زمانی، اولویت با مسائل اقتصادی است.»

از سوی دیگر در ماده ۵۶ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تصریح شده است که کمیسیون فرهنگی برای انجام وظایف محوله در محدوده فرهنگ و هنر، ارشاد و تبلیغات، صدا و سیما و ارتباطات جمعی، تربیت بدنی و جوانان و زنان و خانواده تشکیل می شود. فارغ از موضوعات این آیین نامه، اساساً کمتر مساله ای را در عرصه حکمرانی و مدیریت جامعه می توان پیدا کرد که مستقیم یا غیرمستقیم با مقوله فرهنگ مرتبط نباشد.
فراموش نکنیم که تنها مولفه ای که انقلاب اسلامی ایران را از سایر انقلاب های تاریخ جهان متمایز ساخته است، وجه فرهنگی آن است چرا که انقلاب اسلامی ایران، یک انقلاب فرهنگی  برآمده از دل فرهنگ است بنابراین انتظار ما از نمایندگان ملت این است که برای حفظ این انقلاب فرهنگی، حضور در کمیسیون فرهنگی، از اولویت هایشان باشد!
و از خاطر نبریم که دشمن ناامید از حمله نظامی، به شیوه های دیگر مقابله با جمهوری اسلامی ایران روی آورده است؛ از تحریم ها و فشارهای اقتصادی تا تهاجم فرهنگی! امروز عرصه فرهنگی یک خط مقدم و صحنه جنگ تمام عیار با دشمن است بنابراین نمایندگان انقلابی مجلس و وکلای ملت نباید بگذارند که کمیسیون فرهنگی مجلس به عنوان یک سنگر مهم، حیاتی و سرنوشت ساز چنین مورد بی مهری واقع شود.
 یادآور می شود، نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز سه شنبه ۲ مرداد ماه ۱۴۰۳ بعد از تصویب کلیات طرح اصلاح ماده ۳۸ قانون آیین نامه داخلی مجلس، جزئیات این طرح را با ۱۶۶ رأی موافق، ۳۳ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر در جلسه به تصویب رساندند.

طبق این مصوبه تبصره یک ماده ۳۸ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به شرح زیر اصلاح می‌شود. پس از تعیین کمیسیون‌های تخصصی مطابق فرایند مقرر در این قانون، چنانچه اعضای کمیسیون تخصصی به حداقل نصاب مذکور در این ماده نرسد، هیات مشترک متشکل از اعضای کمیسیون آیین‌نامه داخلی و هیات رئیسه مجلس مکلف است ظرف حداکثر یک هفته پس از اجرای تبصره ۳ ماده ۳۷ این قانون حداقل اعضای آن کمیسیون را برای یک بار در همان دوره تعیین کند.

بعد از حدود دو ماه ار تشکیل مجلس دوازدهم هنوز دو کمیسیون حقوقی و قضائی و فرهنگی به دلیل نرسیدن به حدنصاب تشکیل نشده است. طبق ماده ۳۸ آیین نامه داخلی، مجلس دارای کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون‌های خاص با محدوده وظایف مشخص به‌شرح مذکور در آیین‌نامه داخلی مجلس می‌باشد. تعداد اعضای کمیسیون‌های تخصصی، حداقل ۱۹ و حداکثر ۲۳ نفر است و تعداد اعضای کمیسیون‌های خاص طبق مواد (۳۹) تا (۴۴) آیین‌نامه داخلی تعیین می‌شود.

کد خبر 1774421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha