عاشورا به منتظران آموخت به سیاست بی‌تفاوت نباشند

حجت‌الاسلام ملایی با اشاره به صفات منتظران واقعی، گفت: مکتب تربیتی سیدالشهدا (ع) به منتظران ظهور می‌آموزد که نباید نسبت به مسایل سیاسی و حاکمیتی بی تفاوت باشند، مقوله بیعت سیاسی بود، آنان که می گویند نباید در هیئت سیدالشهدا(ع) مسایل سیاسی مطرح شود آیا اصلا این درک را دارند که قیام امام حسین (ع) یک قیام سیاسی بود تا با یزید بیعت نکند؟

به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان: جلسه پانزدهم از سلسله جلسات مجازی «کارکردهای تربیتی عاشورا و مهدویت» به همت بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) با سخنرانی و ارایه مباحث از سوی حجت الاسلام «حسن ملایی» ظهر امروز شنبه ۶ مرداد ماه برگزار شد.

حجت الاسلام ملایی در ابتدای مباحث خود با اشاره به اینکه تربیت دینی فقط شامل مباحث اعتقادی و احیانا عبادی نیست، اظهار کرد: با چنین تفکری تربیت ما سکولار می‌شود؛ در حالی که ما به عنوان منتظران امام زمان (عج) ابتدا باید این نگاه اشتباه را به مقوله تربیت دینی پاک کنیم چراکه این مولفه گستره وسیعی دارد و همه انسان‌ها در همه سنین را در برمی گیرد؛ در وهله دوم باید به این مساله توجه داشته باشیم که تربیت دینی مباحث اجتماعی و فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را نیز شامل می شود.

استاد مرکز تخصصی مهدویت قم ادامه داد: تربیت اعتقادی جزو اولین‌های تربیت دینی است، تربیت اعتقادی در مکتب عاشورا یکی از بیشترین نمودهای تربیت دینی را شامل می شود، برای مثال و برای هرچه ملموس‌تر شدن بحث به چند نمونه اشاره می‌کنم؛ امام حسین (ع) اساس حرکت خود را بر مبنای عبودیت و بندگی حضرت حق گذاشت، آن حضرت برای مال و اموال قیام نکرد چراکه در مدینه کلی مال و اموال داشت، در تاریخ زندگی سیدالشهدا(ع) به انواع و اقسام دستگیری‌ها از افراد نیازمند آن هم با مبالغ بالا اشاره شده است.

امام حسین(ع) به مال دنیا نیازی نداشت

وی تاکید کرد: بنابراین قیام امام حسین (ع) برای مال و دنیا نبود؛ از سوی دیگر برخی می گویند حضرت برای قدرت و آبروی اجتماعی دست به قیام زد که این موارد نیز صحیح نیست چراکه سیدالشهدا(ع) اصلا نیازی به این مولفه‌ها نداشت، خودش ولیّ خدا بود؛ نوه پیامبر اکرم (ص) بود و مردم دیده بودند که در خردسالی رسول خدا آن حضرت را بر شانه‌های خود می‌نشاند؛ با توجه به آنچه که اشاره شد امام حسین (ع) اولا از قدرت الهی به واسطه ولیّ بودنش برخوردار بود و از سوی دیگر آبرو و عزتی وصف ناشدنی در مدینه داشت.

وی با بیان اینکه برای منتظران واقعی امام زمان (عج) نیز هر فعالیتی که به سمت ظهور و برای ایجاد آمادگی باشد برای به دست آوردن مال و اموال نیست، افزود: البته که خداوند ممکن است که در زمان غیبت برای کسانی که برای حضرت حجت (عج) کار می کنند هدایای مادی را فراهم سازد و این افراد را دارای آبروی اجتماعی کند اما مساله آن است که اساسا حرکت منتظران امام زمان (عج) برای مسایل مادی نیست.

حجت الاسلام ملایی تصریح کرد: از سوی دیگر برخی شبهات و سوالات نیز مطرح می شود؛ از جمله اینکه چرا امام حسین(ع) برای این قیام خانواده را همراه با خود به کربلا برد؟ پاسخ آن است که وقتی در مکتب سیدالشهدا (ع) تربیت توحیدی پیدا می کنیم متوجه خواهیم شد که این تربیت به معنای آن است که وقتی خدا فرمان به انجام کاری داد، ولو اینکه شخص خودش و خانواده اعم از همسر و فرزند و اقوام در سختی باشند باید وارد میدان شده و برای مصلحت بزرگ جهان اسلام وبرای دین خدا اقدام کند، چه اینکه سیدالشهدا (ع) چنین رویکردی را اتخاذ کرد، ما نیز به عنوان منتظران امام زمان (عج) باید از قیام امام حسین (ع) گرته‌برداری کنیم و در مجلس سیدالشهدا (ع)، توحیدی تربیت شویم تا جایی که تمام امور خود را بر اساس محور بندگی خدا قرار دهیم.

عبودیت به میزان ولایت پذیری است

این پژوهشگر با بیان اینکه تربیت توحیدی جز از دریچه تربیت ولایی، پیروی از ولیّ و امام معصوم امکان ندارد، تصریح کرد: مگر آنان که در قیام عاشورا مقابل امام حسین (ع) ایستادند نماز نمی‌خواندند یا روزه نمی‌گرفتند؟ آنان واجبات خود را انجام می دادند اما از ولیّ خدا تبعیت نداشتند، بنابراین درس بزرگی که منتظران ظهور می توانند از مکتب سیدالشهدا(ع) بگیرند آن است که همه این عبادات در صورتی مقبول درگاه خداوند است که تبعیت از ولی در آن باشد، به بیان دیگر عبودیت به میزان ولایت‌پذیری ما محقق می شود و این مساله نکته مهمی در تربیت اعتقادی است.

استاد مرکز تخصصی مهدویت قم گفت: حتی اگر کمبودی در جنبه‌های مختلف دینی و اعتقادات و باورها داشته باشیم، همه را در مکتب امام حسین (ع) خواهیم آموخت، در مکتب سیدالشهدا (ع) می آموزیم که باید زمینه و اسباب نصرت ولیّ خدا فراهم شود، برخی به ظهور نگاه معجزه‌آسا و رویاگونه دارند حال آنکه باید زمینه برای ظهور فراهم شود.

منتظر باید پا در رکاب امام زمان (عج) باشد

وی ابراز کرد: مگر امام حسین (ع)؛ امام الانس و الجن نبود و از امدادهای غیبی برخوردار نبود؟ چرا از این امدادها بهره مند نشد و اقدام نکرد؟ چرا مدام فرمود: «هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنی»؟ چرا یاران و اهل بیت‌اش را با خود همراه کرد؟ همه این موارد برای ما منتظران ظهور درس دارد، مهمترین درس آنکه منتظران امام زمان (عج) به قول معروف باید پارکاب حضرت باشند و ما این مولفه و درس را در مکتب عاشورا به خوبی دیدیم.

منتظران ظهور باید دغدغه اجتماع داشته باشند

وی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه کارکرد تربیتی دیگر از مکتب عاشورا، توجه و تجلی تربیت اجتماعی است، افزود: اصلا سیدالشهدا (ع) و یارانش برای این هدف به میدان رفتند تا قیامی در راستای اصلاح جامعه داشته باشند چنانکه امام حسین (ع) یکی از اهداف خود را اصلاح امت جدش بیان می‌کند، این یعنی ما به عنوان منتظران ظهور باید دغدغه اصلاح اجتماع را داشته باشیم؛ چراکه امام زمان (عج) نیز هنگام ظهور بزرگترین انقلاب اجتماعی را انجام می دهد و در افق بلندی از جامعه‌نگری این قیام رخ می دهد، بنابراین کسی که تربیت اجتماعی نشده باشد نمی تواند به یاری ولیّ خدا بیاید.

حجت الاسلام ملایی ادامه داد: مکتب تربیتی سیدالشهدا (ع) به منتظران ظهور می‌آموزد که نباید نسبت به مسایل سیاسی و حاکمیتی بی تفاوت باشند، مقوله بیعت سیاسی بود، آنان که می گویند نباید در هیئت سیدالشهدا(ع) مسایل سیاسی مطرح شود آیا اصلا این درک را دارند که قیام امام حسین (ع) یک قیام سیاسی بود تا با یزید بیعت نکند؟ شگفتا برای عزادارانی که می گویند در هیئات حسینی از مسایل سیاسی سخن نگویید حال آنکه سیدالشهدا (ع) در یک حرکت سیاسی به شهادت رسید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بسیاری از مباحث حوزه خانواده در مکتب حسینی وجود دارد که امروز یک خانواده مهدوی می تواند برای تربیت فرزندان از آنها گرته‌برداری کند که امیدواریم با تأسی از مکتب سیدالشهدا(ع) بتوانیم نسل مهدوی را تربیت کنیم.

کد خبر 1774459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha