تجربه‌ی متفاوت نوجوانان در «جبهه همین نزدیکی»

همسنگران مسجدی این‌روزها در جبهه همین نزدیکی یک عملیات جنگی را تجربه می‌کنند و از نزدیک با حال وهوای جبهه آشنا می‌شوند و البته در پایان بیعتی مجدد می‌کنند با شهدایی که بذل جان کردند برای دفاع از وطن.

خبرگزاری شبستان مشهد | برای یاد اموات و خیرات مثل همیشه به بهشت رضا رفته بودم که اتوبوس بچه‌های نوجوان توجهم را جلب کرد و چون از برنامه جبهه همین نزدیکی اطلاع داشتم حدس زدم که برای شرکت در این اردو آمده اند. پس از زیارت قبور، طبق عادت به مزار شهدا هم سری زدم و آنجا بود که جمع بچه های دهه هشتادی که در این اردو شرکت کرده بودند مجالی فراهم کرد تا از حال و هوای آنها و این برنامه بپرسم. 

جبهه همین نزدیکی است؛ عنوان یک رویداد هنری فرهنگی است که برای آشنایی نوجوانان دهه هشتادی با حال وهوای دوران دفاع مقدس در گلزار بهشت رضای مشهد برپا شده و باعث شده بهشت رضای مشهد این روزها مجدد حال و هوای جبهه های جنگ و بوی شهادت بگیرد.

از سنگر و خاکریز و سیم خاردار بگیر تا تانک ونفربر و تیر و تفنگ؛ فضایی شبیه‌سازی شده از یک عملیات واقعی، با حال وهوای جبهه های حق علیه باطل در هشت سال دفاع مقدس، همراه با روایت گری؛ تجربه‌ای به یاد ماندنی که بی‌شک تا سال‌ها در یاد تجربه‌کنندگان این رویداد خواهد ماند.  

تجربه‌ای متفاوت نوجوانان مسجدی در "جبهه همین نزدیکی است"

حال رزمندگان در جبهه را با تمام وجود حس کردم 

محمد یکی از دانش آموزانی است که از طرف مسجد و پایگاه بسیج محله خود و  به همراه جمعی از بچه های مسجدی در این  اردو شرکت کرده است. سر مزار یکی از شهدا نشسته و نگاه معناداری به نوشته‌ها  وعکس شهید دارد.

 حس و حالش را که می‌پرسم با کمی مکث اینگونه توضیح می‌دهد: خیلی هیجان داشت! امروز با تمام وجود وضعیت رزمندگان و شهدا را در جبه های جنگ حس کردن و باید بگویم واقعا با آنچه که فکر میکردم و یا در فیلم ها دیده بودیم متفاوت است. ما اینجا کاملا مثل زمان جنگ مجهز شدیم ودر یک عملیات فرضی شرکت کردیم. واقعا تصور نمی‌کردم این همه سختی را رزمنده‌ها در شب های عملیات تحمل می‌کردند. 

امیرعلی یکی دیگر از شرکت کنندگان دهه هشتادی این اردوی نیم روزی است که در کنار محمد نشسته و صحبت‌های ما رو گوش می‌کند. او هم حس و حالش را با تایید سرش نشان می‌دهد که او نیز تجربه ای مثل محمد داشته است. 

تجربه‌ای متفاوت نوجوانان مسجدی در "جبهه همین نزدیکی است"
وارد بحث می‌شود و می‌گوید: الان می‌فهمم که برای حفظ این آب و خاک و ناموس کشورمان شهدای ما با چه چیزهایی دست و پنجه نرم کرده اند. تازه این جیزی که ما اینجا تجربه کردیم یک نمایش بود. قطعا آنچه واقعا در میدان جنگ اتفاق افتاده صدها برابر خشن‌تر و دلهره ‌آورتر از این بوده است. بی‌خود نیست که جای شهدا در بهشت تضمین شده است.

این نوجوان دهه هشتادی از خاطرات و فیلم‌هایی زیادی که درباره دفاع مقدس دیده می‌گوید که هیچ یک مانند واقعیت جبهه نیستند و اینگونه ادامه می‌دهد: خاطرات و روایت‌گری هایی که از واقعیت های جبهه ها می‌شود بسیار متفاوت از چیزی است که در بعضی فیلم ها دیدیم. البته فیلم‌های قدیمی دهه شصتی نزدیک به این فضا بودند ولی اخیرا هرچه دیدیم با چیزی که اینجا میبینم فرق دارد. خاطراتی که تعریف می‌کنند بعضا مو را به تن آدم سیخ می‌کند!

سعی می‌کند کمی مزاح چاشنی مصاحبه‌اش کند و می‌گوید: حس می‌کنم آماده شهادت هستم. نزدیک بود واقعادر عملیات فرضی شهید شوم! 

تجربه‌ای متفاوت نوجوانان مسجدی در "جبهه همین نزدیکی است" همه با هم می‌خندند، اما خیلی زود حال‌و هوایشان تغییر می‌کند. گویا واقعا جو شهدا برفضا حاکم شده... چند ثانیه ای سکوت و امیرعلی دوباره سعی می‌کند حس و حال حمع را عوض کند و این بار جدی‌تر می‌گوید: ولی من‌که متحول شدم! 

با نگاهی به دوستانش تاکید می‌کند: بعد این من یکی که دیگر مثل سابق نیستم.

دوستانش که حالا گرد ما جمع شده‌اند همه باهم تایید می‌کنند و هر یک با جمله ای می‌خواهد به من بفهماند که چقدر تحت تاثیر این برنامه قرار گرفته اند.

یک یک سعی می‌کنند وارد بحث شوند وهرکدام تجربه خاص خود از این رویداد را برایم نقل می‌کنند.

حالا حلقه بچه ها بزرگتر شد و بقیه هم که کنجکاو شدند ماجرا چیست به این گعده ما می‌پیوندند. 

آخر صحبت یک سوال کلی از همه می پرسم که "در کل اینجا چطور بود؟ " و با هم پاسخ می‌دهند: عالی!

تجربه‌ای متفاوت نوجوانان مسجدی در "جبهه همین نزدیکی است"

رویدادی برای آشنایی نوجوانان با شهدا

برای اطلاع از جزییات برنامه با محمد اسکندری‌نژاد،که چندوقتی‌است معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد است تماس می‌گیرم و از او درباره این رویداد می‌پرسم. او می‌گوید: "جبهه همین نزدیکی است" یک رویداد هنری و یک اردوی گروهی نیم‌روزه ویژه مدارس و مساجد و هیئات است که با هدف آشنایی نوجوانان با دوران دفاع مقدس در گلزار شهدای بهشت رضا(ع) مشهد هر هفته در حال برگزاری است.

او هدف از برگزاری این رویداد را آشنایی نوجوانان با سیره شهدا و دوران دفاع مقدس اعلام می‌کند و ادامه می‌دهد: در این اردو نوجوانان در قالب نقش یک رزمنده درموقعیت جنگ و دفاع قرار می گیرند. ابتدای ورود سربندهای یا زهرا و یا حسین و ... و سپس لباس رزم بسیجیان و تجهیزات به بچه ها داده می‌شود و آنها در فضایی کاملا شبیه جبهه قرار می‌گیرند. در طول مسیر نیز روایت‌گری از حال و هوای جنگ و جبهه و حوادث و خاطرات دفاع مقدس برای بچه ها انجام می‌شود و در انتها نیز با رفتن سر مزار شهدا، نوجوانان با کسانی که جان و زندگی‌شان را برای دفاع از وطن و اسلام فدا کردند تجدید بیعت می‌کنند. 

تجربه‌ای متفاوت نوجوانان مسجدی در "جبهه همین نزدیکی است"

تکثیر جبهه همین نزدیکی

هرچند اردوهای راهیان نور تجربه‌ای است زیبا و اثرگذار اما بدون شک برگزاری چنین رویدادهایی و ایجاد چنین فضایی در کنار مزار شهدا ابتکاری ارزشمند و حرکتی قابل تحسین و اثرگذار است و ابتدا باید دست مریزاد گفت به مبدع و مجری و حامیان این برنامه که ازچندسال پیش در مشهد به راه افتاده بود ولی به دلایلی کار متوقف و حالا مجدد راه اندازی شده است و در گام دوم پیشنهاد داد که شهرهای دیگر نیز در کنار گلزار شهدا با راه‌اندازی چنین فضایی، امکان این تجربه را برای نسل جدید ایجاد کنند. 

چه بسا سختی راه و مسائل موجود بر سر اردوهای راهیان نور فرصت آشنایی با جبهه و جنگ را از نسل جدید بگیرد، اما وجود چنین موقعیت‌هایی در هر شهر می‌تواند فرصتی ایده‌آل را برای ترویج فرهنگ جهاد و شهادت بین نسل جدید فراهم کند. 

گفتنی است، رویداد "جبهه همین نزدیکی است"؛ یک اردوی گروهی است که سه روز اول هفته در نوبت صبح و سه روز آخر هفته در نوبت شب اجرا می‌شود و علاقه مندان اعم از مدارس یا مساجد و کانون های فرهنگی و پایگاه‌های بسیج می توانند جهت ثبت نام و شرکت در این اردو و یا کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۳۸۴۴۱۰۶۰۲ تماس بگیرند.

گزارش: علی رنگ‌آمیز طوسی

کد خبر 1774502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha