۷ توصیه راهبردی و کاربردی رهبر انقلاب به رئیس‌جمهور و دولت جدید

۷ توصیه راهبردی و کاربردی رهبر معظم انقلاب اسلامی به رئیس جمهور و دولت جدید چه بود؟

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم تنفیذ رئیس جمهور منتخب،  هفت توصیه مهم خطاب به رئیس جمهور، دولت و مسئولان بخش‌های مختلف بیان کردند.

۱-استفاده از ظرفیت افراد صاحب فکر و ابتکار 

ایشان در توصیه اول با اشاره به ثروت‌ها و ظرفیت‌های پر شمار طبیعی و انسانی ایران بزرگ، دولت جدید را به بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها فراخواندند و گفتند: در کشور، افراد صاحب فکر و ابتکار فراوانی وجود دارد که سخنان پیشنهادی یا اعتراضی آنها، خوب راهگشا و شگفت‌انگیز است، بی‌شمار است و دولت و رئیس‌جمهور محترم باید با خط مشی «برای مردم، با مردم و در میان مردم»، از این ظرفیت عظیم برای رسیدن به اهداف استفاده کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: علاوه بر ظرفیت‌های انسانی، کشور از فرصت‌ها و ثروت‌های مادی و طبیعی فراوانی نیز برخودار است که تاکنون از بسیاری از آنها استفاده نشده است و می‌توان با اتکاء به مجموعه این فرصت‌ها کارهای بزرگی انجام داد که شرط آن داشتن همت بلند، دنبال کردن جدی کارها و انتخاب همکاران خوب است.

۲-اهمیت کار جهادی و توجه به کار جهادی

رهبر انقلاب توصیه دوم را به اهمیت کار جهادی اختصاص دادند و با تأکید بر اینکه با روحیه جهادی می‌توان کوههای مشکلات را جابجا کرد، افزودند: کار جهادی یعنی «خستگی‌ناپذیر و بی‌مزد و منت کار کردن و با هدف انجام وظیفه انسانی و خدایی، پیش رفتن.»

ایشان رعایت چارچوب‌های قانونی و اداری را نافی کار جهادی ندانستند و گفتند: خیلی‌ها در ظاهر قانون را رعایت می‌کنند اما نتیجه لازم محقق نمی‌شود اما کار جهادی معطوف به کیفیت است؛ همچنانکه کارهای بزرگ همچون پیروزی در دفاع هشت ساله مقدس و مقابله با توطئه‌های پیچیده و رنگارنگ دشمنان، با کار جهادی ممکن شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، شهید رئیسی را اهل کار جهادی خواندند و خاطرنشان کردند: او واقعاً برای کار و تلاش شب و روز نمی‌شناخت و برای انبوه کارهای خود، دنبال احسنت و آفرین دیگران هم نبود.

ایشان لازمه کار جهادی را حضور مسئولان در میدان و اجتناب از کنترل از راه دور دانستند و گفتند: اینکه مدیری بخواهد از راه دور کارها را کنترل کند، ممکن نیست و باید به دل کارها برود.

۳-ضرورت تعامل ارکان کشور

رهبر انقلاب در توصیه بعدی، «تعامل ارکان کشور» را ضروری خواندند و گفتند: هم مجلس باید به دولت کمک کند و هم دولت باید به حساسیت‌های مجلس توجه کند. قوه قضائیه نیز در هر نقطه مورد نیاز حضور فعال داشته باشد.

ایشان با اشاره به توصیه خود به رؤسای قوا مبنی بر تشکیل جلسات مشترک، گفتند: جلسات رؤسای قوا و تبادل نظر در مسائل گوناگون، فرصت بسیار خوبی است که باید جدی گرفته شود.

۴-رعایت اولویت‌ها

رعایت اولویت‌ها، توصیه چهارمی بود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر آن، گفتند: به مسائل فرهنگی و اجتماعی حساسیت زیادی دارم اما امروز از لحاظ زمانی، اولویت با مسائل اقتصادی است و تحرک اقتصادیِ قوی، پیگیر و حساب‌شده‌ای مورد نیاز است. البته کارهای با ارزشی در دولت قبل انجام گرفته که باید ادامه یابد و کارهای دیگری هم باید اضافه شود.

ایشان اقدامات اقتصادی در مسائل کلان مانند ارزش پول ملی، تولید، سرمایه‌گذاری، بهبود محیط کسب و کار و همچنین اقدامات فوری و کوتاه‌مدت برای بهبود معیشت مردم را ضروری دانستند و گفتند: می‌توان کارهایی در این زمینه انجام داد.

۵-نباید به وسوسه‌های دوقطبی‌سازی اعتنا کرد

رهبر انقلاب در توصیه‌ای دیگر که مخاطب آن آحاد مردم و فعالان سیاسی و اجتماعی بود، با اشاره به فضای انتخابات و احساسات عمومی ناشی از چالش‌ها و رقابت‌های انتخاباتی تأکید کردند: پس از انتخابات، نباید به وسوسه‌های دوقطبی‌سازی اعتنا کرد و ترتیب اثر داد؛ این توصیه مؤکد بنده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه نباید احساساتی که در دوره انتخابات افراد را وادار به مجادله با یکدیگر می‌کرد ادامه یابد، افزودند: خاصیت انتخابات، رأی آوردن یکی و رأی نیاوردن دیگری است اما این نباید موجب نقار، اختلاف، شکاف و جدایی شود.

ایشان رفت و آمد سلایق و گرایش‌های گوناگون در مدیریت کشور از ابتدای انقلاب تاکنون را نوعی امتحان خواندند و گفتند: در همه انتخاباتی که برگزار شده، همه کسانی که وارد میدان شده‌اند چه نامزد آنها رأی آورده باشد چه رأی نیاورده باشد، پیروز هستند؛ چون ملت ایران پیروز شده و ما در این انتخابات شکست‌خورده نداریم.

رهبر انقلاب خطاب به همه فعالان سیاسی و اجتماعی و انتخاباتی افزودند: نه آن کسی که نامزدش رأی آورده احساس اعتلاء کند و نه آن کسی که نامزد مورد علاقه او رأی نیاورده احساس شکست کند.

۶-قدرشناسی مسئولان و مجریان کشور از توان داخلی و تکیه به آن

ایشان در توصیه بعدی، مسئولان و مجریان کشور را به قدرشناسی توان داخلی و تکیه به آن سفارش کردند و گفتند: به توان داخلی اهمیت بدهید تا «ما می‌توانیم» یک شعار همیشگی باقی بماند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای توصیه به اتکاء به توان داخلی را به معنای استفاده نکردن از ظرفیت‌های خارجی ندانستند و افزودند: هیچ عاقلی نمی‌گوید از توان و امکانات خارجی استفاده نشود بلکه باید از همه ظرفیت‌های داخلی و خارجی استفاده کرد، حتی گاهی دشمنان ما کاری می‌کنند که به نفع ما است و از آن هم باید استفاده کرد اما توان داخلی را نباید نادیده گرفت و هیچ مسئله داخلی را نباید متوقف و آویزان یک موضوع خارجی کرد.

ایشان به مسئولان تأکید کردند: هر کار خوب و شرافتمندانه‌ای که در سطح دنیا می‌توانید، انجام دهید اما از توان قدرت و ابتکارات داخلی غافل نشوید.

۷-در مواجهه با مسائل سیاست خارجی فعال و اثرگذار برخورد کنید نه منفعل

توصیه پایانی رهبر انقلاب مربوط به مسائل سیاست خارجی بود؛ ایشان در این زمینه گفتند: در مقابل امواج و حوادث جهانی و بخصوص منطقه‌ای و مسائل سیاسی و حتی علمی مانند هوش مصنوعی، فعال و اثرگذار برخورد کنید نه منفعل.

کد خبر 1774575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha