شیرزن روستایی؛ از راه اندازی مهدکودک تا اصلاح نژاد دام و مشاوره کارآفرینی

کم هستند چون این بانوی بسیجی که هم در منزل و هم در کارآفرینی موفق باشند و امیدبخش؛ کارهای خاصی چون راه اندازی مهد کودک در روستا یا راه اندازی مرکز کارآفرینی و مشاوره کسب و کار به روستاییان و راه اندازی دامپروری آنهم به صورت علمی و فعالیت در حوزه اصلاح نژاد دام، این بانوی توانمند را یک الگوی متمایز می‌کند. 

خبرگزاری شبستان مشهد | روایت بانوان توانمندی که علاوه بر نقش مادری و همسری، در عرصه اجتماع نیز جز افراد تاثیرگذار بوده و با کارآفرینی هم سعی در حمایت از اقتصاد خانواده خود و هم حمایت از چند خانوار دیگر را دارند می‌توانند الگوی بانوانی باشند که برای صرف فعل "توانستن" منتظر یک تلنگر هستند. 

عالمه مرادیان یکی از این بانوان نمونه است؛ متولد سال ۱۳۶۰ ساکن روستای تکمار از توابع شهرستان خلیل آباد خراسان رضوی، متاهل و دارای سه فرزند.

اینجا در روستا، بانوان در کارهای بیرون منزل هم سهیم هستند، اما اغلب کارهای روتین. کم هستند چون این بانوی بسیجی که هم در منزل و هم در کارآفرینی موفق باشند و امیدبخش. کارهای خاصی چون راه اندازی مهد کودک در روستا یا راه اندازی مرکز کارآفرینی و مشاوره کسب و کار به روستاییان این بانوی توانمند را یک الگوی متمایز می‌کند. 

خستگی برایش معنایی ندارد و می‌گوید: با تمام وجود عاشق کارم هستم.

شیرزن روستایی؛ از راه اندازی مهدکودک تا اصلاح نژاد دام و مشاوره کارآفرینی

راه اندازی مهد کودک در روستا

این بانوی کارآفرین چند سال است که در کنار خانه‌داری در زمینه پرورش دام و کشاورزی هم فعالیت دارد و در کنار تمام مشغله های خود مهد کودک روستا را نیز راه اندازی کرده تا به هم ولایتی های خود نیز خدمت کند تا آنها نیز بدون دغدغه بچه‌ها بتوانند در عرصه اشتغال خارج از منزل نیز فعالیت کنند.

کار با علم

او از علاقه اش  به کار می گوید: به خاطر علاقه ای که به کشاورزی و دامپروری داشتم تحقیقاتی انجام دادم تا این کار را به نحو احسن انجام دهم، در نتیجه تحقیقات، به سمت دامپروری صنعتی و نیمه صنعتی گام برداشتم و مزرعه کشاورزی و دامپروری خود را راه اندازی کردم.

در ابتدا شروع تحقیقات به سمت اصلاح نژاد دام سبک « نژاد افشار» قدم برداشتم با نژاد افشارکار را شروع کردم و به سمت" اصلاح نژاد  ژنتیک کردن دام " (یعنی هر میش در سال دو بار زایش دوقلو یا چند قلو دارد)، و در نتیجه  به سمت  نژادهای دیگر نیز رفتم و با استفاده از لاپاروسکوپی و تلقیح چند نژاد با هم، مثلا نژاد افشار به سمت قره قزل وبعد نژاد افشار با نژاد لاکن فرانسه، آمیخته گری انجام دادیم و مشاهده کردم هر دو ژن های مثبت زیاد دارند و خوشبختانه در این کارموفق بودم و درحال حاضر این کار را ادامه می دهم.

شیرزن روستایی؛ از راه اندازی مهدکودک تا اصلاح نژاد دام و مشاوره کارآفرینی

آموزش کارآفرینی و مشاوره 

مرادیان در خصوص دوره های آموزش کارآفرینی خود هم که این روزها به آن مشغول است بیان کرد: برای کارآفرینی ابتدا دوره‌های مشاوره رابه صورت حضوری و مجازی در مشهد، کاشمر و بردسکن گذراندم، بعد از آنکه خودم اصول کار را آموختم در کنار دامپروری تلاش کردم کارآفرینی را به دیگران نیز آموزش بدهم، لذا مرکز کارآفرینی ام را در شهرستان راه اندازی کردم و به مراجعان در حوزه های مختلف کارافرینی مشاروه میدهم تا آنان‌ نیز بتوانند کار خود را بهتر انجام دهند.

توسعه کسب وکار به روش علمی

او درباره توسعه دامپروری‌ و استفاده‌ از روش‌های علمی هم اینگونه توضیح داد: اولین استارت فعالیتم با ۱۰ راس میش بود، بعد از ۲۰ روز، ۳۰ راس دیگر نیز خریداری کردم  ودر یک ماه با ۵۰ راس دام معمولی نژاد افشار استارت کار زده شد.

دفعه دوم از طرف جهاد کشاورزی، کمیته امداد آمدند و یک طرح اصلاح نژاد دام را ارائه کردند. از بین ۱۲۰ دامدار که حضور داشتند من نفر اول بودم با توجه به مخالفت‌هایی که صورت گرفت؛ اما توانستم موفق شوم و از بین آن ۱۲۰ دامدار انتخاب شدم. البته اول مخالفت‌هایی شد و می‌گفتند که کار با خانم سخت است!!

از آن جمع ۱۲۰ نفره، بیست نفر شرایط لازم داشتند که من نیز جزء آنان بودم و درآخر تنها کسی که پای کار ماند و ادامه داد من بودم. با توجه به تمام سختی هایی که در این دوسال که طرح ارائه شده بود داشتم اما من ایستادم و ادامه دادم.

شیرزن روستایی؛ از راه اندازی مهدکودک تا اصلاح نژاد دام و مشاوره کارآفرینی

در سال دوم دام ها به ۸۰ راس رسیدند که ۶۰ راس آن را تلقیح کردیم و از این ۶۰ راس ۱۱۶ بره دوقلو متولد شدند و از ۱۱۶ بره ۸۰ هترو(دوقلوزا) شد، که نرهای آنان‌ را برای قوچ فروختم و نصف میش‌ها را نیز نگه داشتم و نصف دیگر را به یکی از همشهریان دادم که او نیز در این حوزه فعالیت خود را شروع کند.

سال گذشته هم من با کمک  یک تیم" نیوژن"  که چند نفر از مشهد و یک نفر از کاشمر که مهندس سارک و دکتر زرگران نیز در آن حضور دارند، کارهایی اصولی در حوزه دامپروری انجام دادیم و این روند انشالله ادامه خواهد داشت.

پایان پیام/

کد خبر 1774585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha