نشاط مسجدی به روستای خسروشیر رسید

کانون فرهنگی شهدای روستای خسروشیر یکی از کانون‌های مجری طرح اوقات فراغت در رویداد هشتادیوم است که این روزها برنامه‌های متنوعی را با محوریت مسجد روستا برای بچه‌های این منطقه برگزار می‌کند.

خبرگزاری شبستان مشهد | شروع تابستان و فراغت کودکان و نوجوانان فرصتی ارزشمند برای کانون‌های فرهنگی فراهم می‌کند تا با برنامه‌های فرهنگی و آموزشی، زمینه اقدامات تربیتی را میز برای آینده‌سازان ایران اسلامی ایجاد کنند. 

این روزها طرح ویژه ستاد کانون‌های فرهنگی مساجد کشور برای اوقات فراغت مساجد با نام مسجد کانون نشاط در سراسر کشور در حال انجام است، اما در مشهد رویدادی که از ماه‌ها قبل طراحی و ایده پردازی شده بود با نام هشتادیوم از ابتدای تابستان شروع شده وکانون‌های مجری این طرح که به صورت پایلوت در مشهد و در برخی شهرها و روستاهای استان در حال اجراست، برنامه‌هایی ویژه اوقات فراغت را در قالب این رویداد در دست اجرا دارند. 

نقطه تمایز این رویداد با سایر طرح‌های اوقات فراغت در سال‌های گذشته این است که این رویداد مبتنی بر استعدادیابی و متکی بر توان نوجوانان در اجرا و همچنین هدفمند و هم‌افزاست. 

فراغت هدفمند بچه‌های روستای خسروشیر

یکی از کانون‌های روستایی فعال در این رویداد کانون فرهنگی هنری شهدای روستای خسروشیر است که برنامه‌های متنوعی را برای کودکان و نوجوانان روستا در دست اجرا دارد. 

کلاس آموزش زبان انگلیسی یکی از برنامه‌های این کانون برای مخاطب نوجوان است که در مسجد امام رضا علیه السلام روستای خسروشیر در حال برگزاری است. 

کلاس کاردستی؛ یکی دیگر از برنامه‌هایی است که با استقبال دختران روستایی روبرو شده است.

فراغت هدفمند بچه‌های روستای خسروشیر

کلاس آموزش نماز، برای دختران تازه مکلف شده روستا و همچنین نوجوانانی که تمایل دارند عبادت صحیحی به درگاه خداوند متعال داشته باشند از دیگر اقداماتی است که با برنامه ریزی کانون و به همت امام جماعت مسجد امام رضا(ع) روستا در حال اجراست. 

کلاس آموزش روزنامه دیواری و کلاس کتابخوانی  که بیشتر مورد توجه دانش آموزان نوجوان روستا قرار گرفته هم یکی دیگر از برنامه های تدارک دیده شده در این رویداد است. 

در کنار کلاس های آموزشی برگزاری اردوهای تفریحی یک روزه و نیم‌روزی از دیگر تدابیری است که مدیران این کانون برای ایجاد نشاط بین جوانان روستا اجرا کرده و با استقبال خوب بچه‌ها و خانواده ها نیز روبرو شده است. 

فراغت هدفمند بچه‌های روستای خسروشیر

درباره خسروشیر و مسجد تاریخی‌اش

بد نیست بدانید که خسروشیر، روستایی است از توابع بخش هلالی شهرستان جغتای خراسان رضوی و در دشت جوین واقع شده و شغل اصلی اهالی روستا کشاورزی است. 

جاذبه دیدنی این روستا مسجد خسروشیر است که به «منارمسجد» نیز شهرت دارد. این بنای تاریخی در حدود ۲۰۰ متری مشرق روستای خسروشیر و به فاصله حدود ۳۵ کیلومتری مرکز شهرستان جغتای قراردارد. قدمت بنای اصلی این اثر تاریخی به دوره سلجوقی می‌رسد که دارای الحاقاتی از دوره ایلخانی نیز می‌باشد. 

فراغت هدفمند بچه‌های روستای خسروشیر

از بنای تاریخی مسجد خسروشیر، اکنون بخشی از ایوان جنوبی آن برجای مانده، اما تزئینات گچی و کتیبه‌های پخته و زیبایی که دیوارها را آراسته‌اند نشان از عظمت واهمیت بنا در دوران آبادانی و رونق آن دارد.

مسجد خسروشیر از وسعت زیادی برخوردار بوده و در کنار آن، مناره آجری بلندی نیز وجود داشته‌است سبک معماری بنا نشان دهنده مساجد دوایوانی و تا حدی قابل مقایسه با مسجد فریومد بوده‌است. گمانه زنی‌ها و مطالعات کالبدی بنا نشان داده است که احتمالاً این مسجد در اوایل قرن هفتم هجری همزمان و همانند مساجد فریومد، گناباد، زوزن، ساخته شده‌است و در دوره‌های بعد، بخصوص دوران ایلخانی مرمت شده و احتمالا قسمت‌هایی به آن الحاق شده‌است.

پایان پیام/

کد خبر 1774588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha