تاثیر اربعین در تبدیل ایلام از استان گذری به مقصد گردشگری

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام با اشاره به معطلی کم‌تر از پنج ثانیه زوار در پایانه مرزی مهران، افزود: در حال حاضر ۳۰ گیت در مرز مهران فعال است و در ایام اربعین نیز ۶۴ گیت اضطراری آماده خدمات‌رسانی به زوار خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، فرزاد شریفی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام با اعلام آمادگی استان برای ارائه خدمات به زائران اربعین، بیان کرد: پایانه مرزی مهران جزو امن‌ترین و نزدیک‌ترین مرزهای کشور محسوب می‌شود. سال گذشته بیش از ۵۰ درصد زوار این مرز را برای تردد انتخاب کردند و امسال نیز پیش‌بینی می‌شود آمار به ۶۰ تا ۶۵ درصد افزایش پیدا کند.

۳۴۰ موکب در استان ایلام از ۱۶ مرداد آماده پذیرایی از زوار هستند

او با اشاره به تردد روزانه ۱۲ هزار نفر از مرزمهران، افزود: از ابتدای محرم تا امروز ۲۴۳ هزار نفر از این مرز تردد کرده‌اند. هم‌اکنون تعداد گیت‌های فعال ۳۰ عدد است و برای از ایام اربعین نیز ۶۴ گیت اضطراری آماده خدمات‌رسانی هستند که زمان معطلی هر زائر برای مهر گذرنامه و خروج مرز ۳ تا ۵ ثانیه است.

شریفی درباره تعداد موکب‌های استان ایلام برای ایام اربعین بیان کرد: براساس آماراعلام شده از سوی رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان ایلام، ۳۴۰ موکب از ۱۶ مرداد ماه به زوار اربعین خدمات‌رسانی می‌کنند که از این تعداد ۱۲۰ موکب متعلق به شهرستان مهران است. با توجه به گرمای هوا تمرکزمان روی تامین آب خنک، یخ و اسکان بوده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام ظرفیت اقامتگاه‌های رسمی استان در شب را ۵ هزار و ۷۴۱ نفر اعلام کرد و افزود: به طور کل ۱۲ شهرستان استان داررای ۵۰ خانه مسافر، ۱۲۰ بوم‌گردی، ۱۰ هتل، ۱۰ مجتمع خدمات‌ رفاهی بین راهی است. مهران نیز به‌عنوان مهم‌ترین شهرستان استان دارای ۴۴ خانه مسافر و هر کدام ۴۰ تخت‌خواب و ظرفیت هزار و ۷۶۰ نفری است.

او به برپایی ۱۲۰ غرفه صنایع‌دستی در مسیر برگشت زائران اربعین اشاره کرد و ادامه داد: غرفه‌های صنایع‌دستی در ۳۳ رشته و پنج شهرستان‌ ایلام، مهران، چرداول، سیروان و دره شهر برپا می‌شود. تعداد غرفه‌های صنایع‌دستی سال گذشته ۱۰۰ عدد بود و امسال افزایش ۲۰ درصدی داشته‌ایم.

شریفی اربعین را ظرفیتی برای تبدیل ایلام از استان گذری به مقصد گردشگری عنوان کرد و افزود: اربعین در راستای معرفی استان ایلام موثر و کمک دهنده بوده است و بازخورد آن را دیده‌ایم.

افزایش ۵۰ درصدی اقامت گردشگران خارجی نسبت به سال گذشته

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام به امار اقامت گردشگران خارجی در استان اشاره و تصریح کرد: در ۴ ماه  نخست امسال ۵ هزار و ۲۵۰ گردشگر خارجی در مراکز رسمی استان اقامت داشته‌اند و نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزیش داشته است.

او با اشاره به اپلیکیشن «ایلام بلد»، گفت: برای نخستین‌بار در این اپلیکیشن علاوه بر معرفی سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، ظرفیت‌هایی به‌منظور کمک و اطلاع زوار از جمله رادیو اربعین، فوریت‌های پزشکی، اماکن سوخت‌رسانی اضافه شده است. همچنین سال گذشته با همکاری‌ مخابرات استان ایلام لینک اپلیکیشن «ایلام بلد» برای زوار پیامک شد و در اربعین پارسال ۲۵۰ هزار نفر از آن استفاده کردند.

شریفی همچنین درباره احداث سرویس‌های بهداشتی گفت: سال گذشته حدود ۸۱۶ چشمه سرویس بهداشتی احداث شد و در اکثر مسیرهایی که به استان ایلام منتهی می‌شود ، سرویس بهداشتی افتتاح شده است و مجتمع‌های خدمات رفاهی بین راهی بازسازی و احیا شده‌اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام در پایان متذکر شد: در ستاد اربعین استان ایلام، این اداره کل به‌عنوان دستگاه معین در شهرستان دره شهر انتخاب شده است.

کد خبر 1774633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha