مولفه‌های مورد تاکید رهبر انقلاب در احکام تنفیذ روسای جمهور

براساس بازخوانی ۱۰ حکمی که برای تنفیذ روسای جمهور از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی امضا شده است، نکات و توصیه‌های ایشان را می‌توان در قالب چهار محور کلی «سپاس از خداوند و تقدیر از مردم»، «برشماری محسنات و ویژگی‌های رئیس‌جمهور منتخب»، «یادآوری شرط اعتبار رای مردم و تنفیذ رهبری» و «توصیه‌هایی به روسای جمهور و مردم» برشمرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، مراسم تنفیذ و اعطای حکم رئیس‌جمهوری منتخب مردم و آغاز به‌ کار رسمی وی، صبح یکشنبه (۷ مرداد) با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی و جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد.
در نظام جمهوری اسلامی ایران مطابق اصل یکصد و چهاردهم، رئیس ‌جمهوری برای مدت چهار سال با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شود و تنفیذ حکم وی طبق اصل یکصد و دهم قانون اساسی از وظایف و اختیارات رهبری است.

در طول ۴۶ سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی سپری می شود؛ با برگزاری ۱۴ انتخابات، ۹ رئیس جمهوری سکان اجرایی کشور را بر عهده گرفته اند که در این میان، ۳ نفر با احکام تنفیذ از سوی امام راحل و ۶ نفر با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به مقام ریاست جمهوری ایران منصوب شده اند.

به مناسبت برگزاری مراسم تنفیذ مسعود پزشکیان، احکام تنفیذی که در ۳۵ سال گذشته و در دوران رهبر معظم انقلاب اسلامی صادر شد و توصیه هایی که معظم له به روسای جمهور داشته اند، را در این گزارش مرور می کنیم.

براساس بازخوانی ۱۰ حکمی که برای تنفیذ روسای جمهور از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی امضا شده است، نکات و توصیه‌های ایشان را می‌توان در قالب چهار محور کلی «سپاس از خداوند و تقدیر از مردم»، «برشماری محسنات و ویژگی‌های رئیس‌جمهور منتخب»، «یادآوری شرط اعتبار رای مردم و تنفیذ رهبری» و «توصیه‌هایی به روسای جمهور و مردم» برشمرد.

ساختار مشابه و تکرار برخی نکات و رهنمون‌ها در همه این احکام، بازتابی از باور عمیق و خلل‌ناپذیر به اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی و ثابت‌قدمی در مسیر رسیدن به آنهاست. رهبر انقلاب در همه این احکام تنفیذ، موفقیت در برگزاری انتخابات را حاصل الطاف و هدایت الهی و نتیجه تعهد و پایبندی مردم به انقلاب و نظام اسلامی دانسته‌اند.
ایشان به طور مکرر ضمن سپاسگزاری از خداوند متعال، از «عزم» و «اراده» و «هشیاری» و «انگیزه» و «حساسیت» مردم ایران برای مشارکت در سرنوشت کشور و ناکام گذاشتن دشمنان تقدیر کرده و به منتخبان آنان توصیه کرده‌اند که قدردان این اعتماد و فرصتِ ارزشمندِ خدمتگزاری باشند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ۷ مرداد ۱۴۰۳ حکم ریاست جمهوری «مسعود پزشکیان» را تنفیذ کردند ضمن اینکه از ایشان با ویژگی های «فرزانه، صادق، مردمی و دانشمند» یاد کردند، توصیه هایی نیز به رئیس جمهور جدید داشتند.

مولفه های مورد تاکید رهبر انقلاب در احکام تنفیذ روسای جمهور

سرافرازی ایران اسلامی، درخشانی چهره ملت عظیم الشان، به سرانجام رسیدن آزمون، سرنوشت ساز انتخابات ریاست جمهوری به همت مردم و مسئولان، در شرایطی دشوار، با آرامش و متانت، استقرار نظام پایدار اسلامی، عقلانیت و متانت فضای سیاسی کشور، برجستگی ایران و ایرانی از مهم ترین توصیه های رهبر معظم انقلاب به رئیس جمهور چهاردهم می باشد.

رهبر معظم انقلاب، ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ حکم ریاست جمهوری «سید ابراهیم رئیسی» را تنفیذ کردند. دولت وی، سیزدهمین دولت بعد از انقلاب اسلامی است که با شهادت ایشان، مدت زمان دوره دولت سیزدهم، سه ساله شد.

مولفه های مورد تاکید رهبر انقلاب در احکام تنفیذ روسای جمهور

بسیج توانمندی‌های آشکار و نهفته ملت به ویژه جوانان و آوردن به میدان کار و تلاش سازنده، برداشتن موانع از سر راه تولید، دنبال کردن جدی سیاست تقویت پول ملی، توانمندسازی قشرهای متوسط و پایین جامعه، شتاب بخشی به حرکت کشور به سمت جایگاه شایسته، با مشی فرهنگی خردمندانه مسیر اطلاع مادی و معنوی ملت ایران را هموار کنید، نشان دادن عزم راسخ بر پیمودن مسیر نورانی انقلاب و نمایان ساختن حاکمیت رای مردم بر اداره امور کشور مهم ترین توصیه های رهبر انقلاب در زمان تنفیذ حکم ریاست جمهوری شهید رئیسی بود.

رهبر معظم انقلاب، ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ حکم ریاست جمهوری «حسن روحانی» را تنفیذ کردند. دولت دوم وی، دوازدهمین دولت بعد از انقلاب اسلامی است.

مولفه های مورد تاکید رهبر انقلاب در احکام تنفیذ روسای جمهور

استقرار عدالت، جانبداری از محرومان مستضعف، اجرای احکام اسلام ناب، تقویت وحدت و عزت ملی، توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های عظیم کشور، صراحت در بزرگداشت ارزش‌ها و مبانی انقلاب اسلامی، اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی، توجه ویژه به موضوع اشتغال و تولید داخلی از توصیه های رهبر انقلاب به رئیس دولت دوازدهم بود.

رهبر معظم انقلاب، ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ حکم ریاست جمهوری «حسن روحانی» را را تنفیذ کردند. دولت وی، یازدهمین دولت بعد از انقلاب اسلامی است.

توسل به خداوند قادر متعال، التزام به پرهیزگاری و خشوع بهره‌گیری از ظرفیت‌های عظیم و دستاوردها و تجارب متراکم کشور، اقتدار ملی، حکمت و عقلانیت، مشارکت گسترده مردم، پختگی و بلوغ سیاسی از مهم ترین نکاتی بود که رهبر انقلاب به رئیس جمهور جدید گوشزد کردند.

رهبر معظم انقلاب، ۱۲ مرداد ۱۳۸۸ حکم ریاست جمهوری «محمود احمدی‌نژاد» را تنفیذ کردند. دولت دوم وی، دهمین دولت بعد از انقلاب اسلامی است.

مولفه های مورد تاکید رهبر انقلاب در احکام تنفیذ روسای جمهور

خدمتگزاری به مردم، تلاش در راه اعتلای کلمه اسلام، اقدامات بزرگ و ماندگار و شایسته ملت و کشور عزیز، حرکت کوشنده به سمت پیشرفت و عدالت از توصیه های رهبر انقلاب به رئیس دولت دهم در زمان تنفیذ بود.

رهبر معظم انقلاب، ۱۲ مرداد ۱۳۸۴ حکم ریاست جمهوری «محمود احمدی‌نژاد» را تنفیذ کردند. دولت وی، نهمین دولت بعد از انقلاب اسلامی است.

اغتنام فرصت زودگذر، اخلاص در عمل، به کارگیری همه توان، بهره‌گیری از ظرفیت عظیم انسانی کشور در راه دستیابی به هدف‌های والایی که اعلام کرده‌اند نیز از توصیه های مهمی بود که رهبر انقلاب در زمان تنفیذ به رئیس دولت نهم داشتند.

رهبر معظم انقلاب، ۱۱ مرداد ۱۳۸۰ حکم ریاست جمهوری «سیدمحمد خاتمی» را تنفیذ کردند. دولت دوم وی، هشتمین دولت بعد از انقلاب اسلامی است.

مولفه های مورد تاکید رهبر انقلاب در احکام تنفیذ روسای جمهور

بسط عدالت و ارتقاء معرفت و معنویت، گشایش امر اقتصاد و معیشت عمومی، لحظه لحظه وقت مسئولان و نخبگان و امناء ملت به خدمت و تلاش مخلصانه سپری شود، زدودن فقر و فساد و تبعیض از صفحه زندگی ملت ایران، یاد خدا و اغتنام فرصت زودگذر و اخلاص در عمل، قدردانی از ملت، مراقبت از منافع ملی، اولویت دادن به نیاز قشرهای مستضعف، گرامی شمردن ارزش‌های والای دین و انقلاب از مهم ترین توصیه های رهبر انقلاب به رئیس دولت اصلاحات در زمان تنفیذ بود.

رهبر معظم انقلاب، ۱۲ مرداد ۱۳۷۶ حکم ریاست جمهوری «سیدمحمد خاتمی» را تنفیذ کردند. دولت وی، هفتمین دولت بعد از انقلاب اسلامی است.

خدمت به ملت عظیم الشأن ایران، با اخلاص و برای خدا خدمت کردن، مغتنم شمردن فرصت ارزشمند خدمت به مردم، خدمت به مردم به قدر وسع و توان، رسیدگی و علاج جویی برای اقشار ضعیف مردم، مجاهدت در راه استقرار عدالت اجتماعی از مهم ترین توصیه های رهبر انقلاب به رئیس دولت هفتم در زمان تنفیذ است.

رهبر معظم انقلاب، ۱۲ مرداد ۱۳۷۲ حکم ریاست جمهوری «اکبر هاشمی‌رفسنجانی» را تنفیذ کردند. دولت دوم وی، ششمین دولت بعد از انقلاب اسلامی است.

مولفه های مورد تاکید رهبر انقلاب در احکام تنفیذ روسای جمهور

رعایت تقوا و بی‌اعتنایی به دنیا و دوام ذکر الهی، اعتماد به قدرت حضرت احدیت و ناچیز شمردن قدرت خود و همه قدرتمندان مادی در برابر قدرت کامله الهی، مهربانی با بندگان خدا و حسن سلوک با مردم به خصوص قشرهای ضعیف، حفظ موضع مستحکم همیشگی در برابر دشمنان، مخالفان و بدخواهان، گزینش همکاران و مدیرانی که ثبات قدم، استحکام روحیه و استقامت فکر آنان آزموده شده باشد؛ از مهم ترین توصیه های رهبر انقلاب به رئیس جمهور دولت ششم در زمان تنفیذ است.

رهبر معظم انقلاب، ۱۲ مرداد ۱۳۶۸ حکم ریاست جمهوری «اکبر هاشمی‌رفسنجانی» را تنفیذ کردند. دولت وی، پنجمین دولت بعد از انقلاب اسلامی است.

رعایت تقوا و تداوم یاد خدا، حسن سلوک و ارتباط با مردم به خصوص قشرهای ضعیف و محروم، رعایت عزت و عظمت اسلام، رفع مشکلات و تحقق آرمان‌های انقلاب، استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جمهوری اسلامی در تنظیم روابط خارجی، تلاش مخلصانه از مهم ترین توصیه های رهبر انقلاب به رئیس جمهور جدید در زمان تنفیذ است.

یادآور می شود مراسم تحلیف «مسعود پزشکیان» رئیس جمهور دولت چهاردهم روز سه شنبه (۹ مرداد) با حضور مسئولان لشکری و کشوری و مهمانان خارجی در صحن مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

حکم تنفیذ رئیس جمهور روز یکشنبه (۷ مرداد) توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی و طی مراسمی با حضور مقامات لشکری و کشوری و مهمانان خارجی به ایشان اعطا شد.

کد خبر 1774664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha