«اسماعیل هنیه» که بود و چه کرد؟

«اسماعیل هنیه»، از رهبران ارشد جنبش سیاسی حماس بود که نقش مهمی در مبارزه محور مقاومت علیه رژیم صهیونیستی در سال‌های اشغال فلسطین، ایفا کرد.

خبرگزاری شبستان، گروه بین‌الملل: در پی به شهادت رسیدن «اسماعیل هنیه»، از رهبران جنبش حماس در تهران، نیویورک تایمز در گزارشی با عنوان اینکه «چه درباره اسماعیل هنیه می‌دانیم» نوشت: اسماعیل هنیه یکی از ارشدترین رهبران حماس در دو دهه گذشته بود که در سالهای اخیر عملیات سیاسی این جنبش را از تبعید در قطر اداره می کرد.

روز سه‌شنبه، آقای هنیه به همراه دیگر اعضای ارشد «محور مقاومت» شامل حماس در غزه، حزب‌الله لبنان و حوثی‌ها در یمن برای شرکت در مراسم تحلیف «مسعود پزشکیان»، رئیس‌جمهوری تازه منتخب ایران در تهران حضور پیدا کردند.

به عنوان رهبر سیاسی حماس، او در مذاکرات و دیپلماسی پرمخاطره این جنبش از جمله مذاکرات توقف آتش‌بس با اسرائیل نقش اساسی داشت.

رهبر حماس در غزه

آقای هنیه در سال ۲۰۰۶ به عنوان رهبر حماس در غزه منصوب شد. در آن سال، وی برای مدت کوتاهی به عنوان نخست وزیر یک دولت وحدت فلسطین خدمت کرد که پس از ماه‌ها تنش که شامل درگیری مسلحانه بین گروه های فلسطینی بود، منحل شد.

او در سال ۲۰۱۷ به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس انتخاب شد، زمانی که حماس در تلاش بود تا وجهه عمومی خود را در میان فلسطینی‌ها و در سطح بین‌المللی افزایش دهد.

آقای هنیه در سال های اخیر از قطر و ترکیه حماس را رهبری می کرد. او از جمله مذاکره کنندگان در مذاکرات جاری بین اسرائیل و حماس با میانجیگری مصر و قطر برای پایان دادن به جنگ غزه بود.

هدف ترور اسرائیل در سال ۲۰۰۳

آقای هنیه در سال ۱۹۶۲ در اردوگاه آوارگان الشاطی در شمال شهر غزه از پدر و مادر فلسطینی که در سال ۱۹۴۸ از خانه خود در عسقلان آواره شده بودند به دنیا آمد.

 او در مدارسی که توسط آژانس اصلی سازمان ملل متحد برای فلسطینی‌ها (آنروا) اداره می‌شد، تحصیل کرد و در دانشگاه اسلامی غزه به تحصیل ادبیات عرب پرداخت.

او دفعات متعددی توسط ارتش اسرائیل دستگیر شد و در دهه های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ مدت‌های مدیدی را در زندان های اسرائیل گذراند.

اسماعیل هنیه در سال ۲۰۰۳ میلادی یکی از اهداف رژیم صهیونیستی برای ترور بود، اما این تلاش اسرائیل در آن سال‌ها به موفقیت نرسید.

سنین جوانی و تحصیل

اسماعیل عبدالسلام احمد هنیه در یک خانواده مسلمان فلسطینی در اردوگاه آوارگان الشاطی در نوار غزه تحت اشغال مصر به دنیا آمد.

 او در جوانی برای امرار معاش خانواده در سرزمین‌های اشغالی کار می کرد. او در مدارس سازمان ملل متحد شرکت کرد و در سال ۱۹۸۷ از دانشگاه اسلامی غزه در رشته ادبیات عرب فارغ التحصیل شد.

زمانی که در دانشگاه بود با حماس ارتباط پیدا کرده بود. او از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۶ رئیس شورای دانشجویان بود. او همچنین در تیم فوتبال انجمن اسلامی به عنوان هافبک بازی می کرد.

هنیه تقریبا همزمان با آغاز انتفاضه اول علیه اشغالگری اسرائیل فارغ التحصیل شد و در جریان آن در تظاهرات علیه اسرائیل شرکت کرد.

فعالیت‌های  اولیه

هنیه در تظاهرات انتفاضه اول شرکت کرد و توسط دادگاه نظامی اسرائیل به زندان کوتاهی محکوم شد. او بار دیگر در سال ۱۹۸۸ توسط اسرائیل بازداشت و به مدت شش ماه زندانی شد و در در سال ۱۹۸۹ نیز به مدت سه سال زندانی شد.

پس از آزادی وی در سال ۱۹۹۲، مقامات نظامی اسرائیل در سرزمین های اشغالی فلسطین او را به همراه رهبران ارشد حماس عبدالعزیز الرنتیسی، محمود الزهار، عزیز دویک و ۴۰۰ فعال دیگر به لبنان تبعید کردند.

 این فعالان بیش از یک سال در جنوب لبنان ماندند، جایی که حماس در معرض پوشش‌های رسانه‌ای بی سابقه ای قرار گرفت و در سراسر جهان شناخته شد.

او یک سال بعد به غزه بازگشت و به ریاست دانشگاه اسلامی منصوب شد.

زندگی سیاسی

پس از آنکه اسرائیل «شیخ احمد یاسین»، موسس جنبش حماس  را در سال ۱۹۹۷ از زندان آزاد کرد، هنیه به ریاست دفتر وی منصوب شد.

 شهرت او در داخل حماس به دلیل رابطه‌اش با یاسین افزایش یافت و به عنوان نماینده در تشکیلات خودگردان فلسطین منصوب شد.

 موقعیت او در حماس در طول انتفاضه دوم به دلیل روابطش با یاسین و به دلیل ترور بسیاری از رهبران حماس توسط نیروهای امنیتی اسرائیل تقویت شد.

او به دلیل دخالت ادعایی در حملات علیه شهروندان اسرائیلی مورد هدف نیروهای دفاعی اسرائیل قرار گرفت. پس از یک بمب گذاری انتحاری در بیت المقدس در سال ۲۰۰۳ او در اثر حمله نیروی هوایی اسرائیل که تلاش برای از بین بردن رهبری حماس بود از ناحیه دست زخمی شد.

در دسامبر ۲۰۰۵، هنیه به عنوان رئیس فهرست حماس انتخاب شد و در ماه بعد در انتخابات شورای قانونگذاری پیروز شد. هنیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ جانشین خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس شد.

نخست وزیر

هنیه در ۱۶ فوریه ۲۰۰۶ پس از پیروزی حماس در فهرست تغییر و اصلاحات در ۲۵ ژانویه ۲۰۰۶ به عنوان نخست وزیر معرفی شد. او در ۲۰ فوریه به طور رسمی به محمود عباس، رئیس تشکلات خودگردان فلسطین معرفی شد و در ۲۹ مارس ۲۰۰۶ سوگند یاد کرد.

واکنش غرب

اسرائیل پس از انتخابات، مجموعه ای از اقدامات تنبیهی از جمله تحریم‌های اقتصادی را علیه تشکیلات خودگردان فلسطین به اجرا گذاشت.

ایهود اولمرت، نخست‌وزیر موقت اسرائیل اعلام کرد که اسرائیل حدود ۵۰ میلیون دلار در ماه از دریافت‌های مالیاتی که توسط اسرائیل به نمایندگی از تشکیلات خودگردان فلسطین جمع‌آوری می‌شودبه تشکیلات خودگردان فلسطین واریز نخواهد کرد.

 هنیه این تحریم‌ها را رد کرد و گفت که حماس نه خلع سلاح می شود و نه اسرائیل را به رسمیت می شناسد.

هنیه با ابراز تاسف از اینکه حماس در معرض اقدامات تنبیهی قرار گرفته است، افزود: اسرائیل باید به دموکراسی ابراز شده توسط مردم فلسطین واکنش متفاوتی نشان می‌داد.

آمریکا خواستار بازگرداندن ۵۰ میلیون دلار کمک خارجی به تشکیلات خودگردان فلسطین شد که وزیر اقتصاد فلسطین «مازن سونوکروت» با انجام آن موافقت کرد.

هنیه درباره از دست دادن کمک‌های خارجی آمریکا و اتحادیه اروپا گفت: غرب همواره از کمک‌های خود برای اعمال فشار بر مردم فلسطین استفاده می‌کند.

چند ماه پس از پیروزی حماس در انتخابات ۲۰۰۶، هنیه نامه‌ای به بوش، رئیس‌جمهوری آمریکا فرستاد و در آن از دولت آمریکا خواست تا مذاکرات مستقیم با دولت منتخب داشته باشد و پیشنهاد آتش‌بس طولانی‌مدت با اسرائیل و پذیرش فلسطینی‌ها را داد. او خواستار پایان تحریم بین‌المللی شد و مدعی شد که این تحریم‌ها خشونت و هرج و مرج را تشویق می‌کند، اما دولت آمریکا پاسخی نداد و تحریم خود را ادامه داد.

دولت وحدت ملی فلسطین در مارس ۲۰۰۷

هنیه در ۱۵ فوریه ۲۰۰۷ به عنوان بخشی از روند تشکیل دولت وحدت ملی بین حماس و فتح استعفا داد. او در ۱۸ مارس ۲۰۰۷ دولت جدیدی را به عنوان رئیس کابینه جدید تشکیل داد که شامل فتح و همچنین سیاستمداران حماس بود.

در ۱۴ ژوئن ۲۰۰۷، در بحبوحه جنگ غزه، محمود عباس دولت وحدت را منحل کرد و وضعیت فوق العاده را اعلام کرد. هنیه برکنار شد و عباس غزه و کرانه باختری را اداره کرد.

جنگ اسرائیل و حماس

در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، روز حمله حماس به اسرائیل، هنیه در استانبول ترکیه بود. هنیه در یک سخنرانی تلویزیونی به تهدیدات علیه مسجد الاقصی، محاصره غزه توسط اسرائیل و وضعیت اسفناک آوارگان فلسطینی اشاره کرد و گفت: چند بار به شما هشدار داده‌ایم که مردم فلسطین در اردوگاه‌های آوارگان به سر می‌برند و شما از به رسمیت شناختن حقوق مردم ما امتناع می‌کنید؟

 وی ادامه داد که اسرائیل نمی‌تواند در برابر مقاومت‌ها از خود محافظت کند و همه توافقات عادی سازی که با آن امضا کردید نمی تواند این مناقشه را حل کند.

هنیه در ۱۰ اکتبر گفت حماس تا پایان جنگ به آزادی اسرای اسرائیلی فکر نخواهد کرد.

وی گفت که دامنه اقدامات تلافی جویانه اسرائیل بازتابی از تاثیرات حمله ۷ اکتبر بر آن است و بار دیگر تاکید کرد که مردم فلسطین در غزه تمایل به قربانی کردن همه چیزهای گرانبها به خاطر آزادی و کرامت خود دارند.

وی افزود که اسرائیل بهای سنگینی برای جنایات و تروریسم خود علیه مردم فلسطینخواهد پرداخت.

در ۱ نوامبر ۲۰۲۳، هنیه پس از حمله اسرائیل به اردوگاه آوارگان جبالیا در عملیاتی که ابراهیم بیاری عضو ارشد حماس را هدف قرار داد، اسرائیل را متهم به قتل عام وحشیانه علیه غیرنظامیان غیرمسلحکرد و تصمیم گرفت که جنگ تا زمانی که فلسطینیان به مشروعیت خود،حقوق آزادی استقلال و بازگشت به وطن دست یابند، ادامه خواهد داشت.

هنیه در ۲ نوامبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که اگر اسرائیل با آتش‌بس و باز کردن راه‌های بشردوستانه برای رساندن کمک‌های بیشتر به غزه موافقت کند، حماس آماده مذاکرات سیاسی برای راه‌حل تشکیل دو کشور با قدس به عنوان پایتخت فلسطین است.

قتل اعضای خانواده توسط اسرائیل

در اکتبر ۲۰۲۳، چهارده نفر از اعضای خانواده او در حمله هوایی اسرائیل به خانه او در شهر غزه به شهادت رسیدند.

در نوامبر ۲۰۲۳، طبق گزارش ها، یک نوه او در یک حمله هوایی اسرائیل در شهر غزه کشته شد. در اواخر همان ماه، نوه بزرگش در حمله اسرائیل به شهادت رسید.

سه تن از پسران و سه نوه او در ۱۰ آوریل ۲۰۲۴ در یک حمله هوایی اسرائیل در نوار غزه به شهادت رسیدند.

در ۲۵ ژوئن ۲۰۲۴، ده نفر از اعضای خانواده او از جمله خواهر ۸۰ ساله‌اش در یک حمله هوایی اسرائیل در اردوگاه آوارگان الشاطی شهید شدند.

شهادت

در ۳۱ ژوئیه ۲۰۲۴ (یه شنیه نهم مرداد) رسانه های دولتی ایران گزارش دادند که هنیه که برای برگزری مراسم تحلیف رئیس جمهوری منتخب «مسعود پزشکیان» در تهران حضور داشت ترور و به درجه رفیع شهادت نائل شد.

کد خبر 1774978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha