تلاطم در خاورمیانه با تشدید تنش بین حزب‌الله و اسرائیل

تشدید درگیری بین اسرائیل و جنبش حزب الله لبنان پس از گذشت ماه‌ها، منطقه را به سمت بحران خطرناکی سوق داده است و تحلیلگران معتقدند رژیم صهیونیستی باتوجه به خصومت دیرینه با حزب الله، نمی‌تواند جبهه شمالی خود را نایده بگیرد، به همین دلیل یک جنگ تمام عیار احتمالی در انتظار دو طرف است.

خبرگزاری شبستان، گروه بین‌الملل: تشدید درگیری بین اسرائیل و جنبش حزب الله لبنان پس از گذشت ماه‌ها، منطقه را به سمت بحران خطرناکی سوق داده است و تحلیلگران معتقدند رژیم صهیونیستی باتوجه به خصومت دیرینه با حزب الله، نمی تواند جبهه شمالی خود را نایده بگیرد، به همین دلیل یک جنگ تمام عیار احتمالی در انتظار دو طرف است.

چرا اسرائیل و حزب الله با هم می جنگند؟

لبنان و اسرائیل به طو رسمی چند دهه است که در وضعیت جنگی قرار دارند.اسرائیل در سال ۱۹۸۲ حمله ویرانگری به لبنان را آغاز کرد و پس از اینکه مورد حمله فلسطینی‌ها قرار گرفت، تانک‌ها را به پایتخت بیروت فرستاد. سپس به مدت ۲۲ سال جنوب لبنان را اشغال کرد تا اینکه حزب الله توانست این منطقه را آزاد کند و نظامیان صهیونیستی را از آن بیرون کند.

حزب الله، یک جنبش لبنانی است که یکی از بازوهای قدرتمند مقاومت در منطقه به شمار می‌رود.جنبش مقاومت حزب‌الله وظیفه مقابله با رژیم صهیونیستی را دارد، رژیمی که بیروت آن را به عنوان یکی از دشمنان اصلی خود می‌داند. این در حالی است که بسیاری از کشورهای غربی، حزب الله را به خاطر مقابله با اسرائیل در فهرست سازمان های تروریستی قرار داده‌اند.

از آن زمان، دو طرف به صورت پراکنده با یکدیگر تبادل آتش کرده‌اند، اما تنش‌ها در سال ۲۰۰۶ و زمانی که اسرائیل پس از ربودن دو سرباز اسرائیلی توسط حزب‌الله دوباره وارد جنگ در جنوب لبنان شد، بالا گرفت. در این درگیری بیش از یک هزار لبنانی که اکثرا غیرنظامی بودند، به شهادت رسیدند.

دو سال بعد، حزب‌الله بقایای سربازان ربوده شده را در ازای آزادی اسرای لبنانی و فلسطینی در زندان‌های اسرائیل و همچنین اجساد نیروهایی که اسرائیل در اختیار داشت، بازگرداند.

اما آخرین درگیری‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله پس از عملیات طوفان‌الاقصی در هفتم اکتبر آغاز شد. این امر اسرائیل را بر آن داشت تا با حماس در غزه وارد جنگ شود که طی آن بسیاری از مکان‌های غزه با خاک یکسان شد و بیش از ۳۷ هزار فلسطینی به شهادت رسیدند.

حزب الله اعلام کرده است که دور کنونی جنگ با اسرائیل برای حمایت از فلسطینی‌ها در غزه است.

توانایی نظامی جنبش حزب‌الله لبنان از سال ۲۰۰۶ میلادی، زمانی که عمدتا بر موشک های کاتیوشا متکی بود، افزایش یافته است.

 امروز، حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله می‌گوید که این جنبش بیش از ۱۰۰ هزار نیروی مبارز دارد. همچنین گفته می‌شود که این جنبش ۱۵۰ هزار موشک در اختیار دارد که در صورت وقوع یک جنگ همه‌جانبه، می‌توانند دفاع اسرائیل را تحت تاثیر قرار دهند.

چرا اکنون تنش ها شعله ور شده است؟

«هایکو ویمن»، مدیر پروژه «عراق، سوریه و لبنان» در گروه بین المللی بحران، یک اندیشکده مستقر در بروکسل، می گوید که درگیری بین اسرائیل و حزب الله از هفتم اکتبر به تدریج تشدید شده است.

او می گوید که اگرچه این تشدید، یک حرکت آهسته است که به آرامی به سمت بالا حرکت می‌کند،اما هر دو طرف اخیرا به جنگ نزدیک‌تر شده‌اند، زیرا درگیری‌ها در آن سوی مرز از نظر تعداد و مقیاس افزایش یافته است.

از سوی دیگر رژیم صهیونیستی اقدام به ترور فرماندهان ارشد حزب‌الله کرده است که از آن جمله می‌توان به خبرهای منتشر شده در مورد ترور «فواد شکر»، از فرماندهان ارشد حزب‌الله  همزمان با ترور «اسماعیل هنیه»، از رهبران ارشد حماس در تهران اشاره کرد.

اسرائیل همچنین چندی پیش یکی از فرماندهان ارشد حزب الله به نام «طالب سامی عبدالله» را در حمله‌ای به جنوب لبنان به شهادت رساند.

ارتش اسرائیل مدعی شد که این فرمانده مسئول حملات متعدد علیه غیرنظامیان اسرائیلی طی چندین سال بوده است.

در تلافی این حمله، حزب الله بیش از ۲۰۰ موشک به سمت اسرائیل پرتاب کرد.

اسرائیل و حزب‌الله همچنین نسبت به ابتدای جنگ، زمانی که درگیری‌ها به شعاع حدودا چهار کیلومتری از مرز دو طرف محدود می‌شد، بسیار عمیق‌تر به خاک یکدیگر حمله کرده‌اند.

حزب الله به عمق ۳۵ کیلومتری اسرائیل شلیک کرده است، در حالی که اسرائیل مناطقی از لبنان را در بیش از ۱۲۰ کیلومتری شمال هدف قرار داده است.

حملات برون مرزی از لبنان در اوایل ژوئن منجر به شعله‌ور شدن آتش‌های گسترده در منطقه شمالی سرزمین‌های اشغالی شد که این رژیم آن را به شلیک موشک از جنوب لبنان نسبت داد، جایی که حزب‌الله اعلام کرد «انبوهی از پهپادها» را به سمت پایگاه‌های نظامی اسرائیل پرتاب کرده است.

«امل سعد»، استاد دانشگاه «کاردیف» و کارشناس مسایل حزب‌الله، می گوید که این مرحله فراتر از پاسخ دادن به حملات اسرائیل و شامل انتقال پیام‌ها و استراتژی‌های جدید است.

ویمن، از گروه بحران بین‌المللی می گوید که درگیری میان اسرائیل و حزب‌الله بسیار قابل مشاهده و نادیده‌گرفتن آن دشوار است.

 «رونی شاکد»محقق موسسه ترومن در دانشگاه عبری بیت‌المقدس نیز می‌گوید که اسرائیل به شدت به دنبال اقدامات نظامی در مرز شمالی خود است و هیچ‌کس نمی‌تواند در این شرایط زندگی کند.

سلاح های جدید وارد بازی ‌شده‌اند

درگیری‌های فرامرزی میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان باعث شده است که سلاح های جدیدی وارد ترکیب شوند.

حزب‌الله در هشتم ژوئن اعلام کرد که موشک‌های فلق ۲ را به سمت یک پایگاه نظامی در شمال اسرائیل شلیک کرده است.

این اولین بار بود که جنبش حزب‌الله از این سلاح استفاده می‌کرد؛ سلاحی که پیشرفته موشک فلق 1 است و حزب‌الله در طول درگیری‌ها از آن استفاده کرده بود. موشک فلق 2 برد بیشتری دارد و کلاهک بزرگتری نسبت به نسل قبلی خود حمل می کند.

سربازان اسرائیلی در مرز با لبنان نیز از منجنیق استفاده می کنند که از قرن شانزدهم به ندرت توسط نیروهای نظامی استفاده می شود.

 تربوشت، یک بازوی چرخان با یک قلاب متصل به پرتابه برای پرتاب گلوله های آتش از اسرائیل به سمت خاک لبنان مورد استفاده قرار می‌گیرد که بوته‌ها را می سوزاند تا شناسایی نیروهای حزب‌الله برای نیروهای اسرائیلی آسان شود.

شبکه تلویزیونی عمومی اسرائیل گزارش داد که ارتش گفته است منجنیق یک ابتکار محلی بوده و به‌طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفته است.

دو طرف درگیری چه می گویند؟

اظهارات ارائه شده از هر دو طرف آتشین بوده است، اما تحلیگران می گویند هیچ یک از طرفین خواهان درگیری تمام عیار نیستند.

نتانیاهو در ماه دسامبر هشدار داد که اگر حزب الله شروع به جنگی همه جانبه کند، بیروت به غزه تبدیل خواهد شد.

اما وزیر دارایی رژیم صهیونیستی پس از آن آب پاکی را روی دست جنگ افروزان صهیونیستی ریخت و گفت که ارتش اسرائیل علاقه‌ای به گسترش جنگ برای از بین بردن حزب الله ندارد.

اما بار دیگر نتانیاهو در جریان بازدید از شهرک صهیونیستی «کریات شمونه» در نزدیکی مرز لبنان گفت که اسرائیل برای اقدام بسیار شدید در شمال آماده است.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: هرکس فکر می کند که می تواند به ما صدمه بزند و ما بیکار بنشینیم اشتباه بزرگی کرده است. به هر طریقی، ما امنیت را به شمال باز می‌گردانیم.

از سوی دیگر «نعیم قاسم»، فرمانده دوم حزب الله به الجزیره گفت که این گروه ارزیابی کرده است که تهدیدهای اخیر اسرائیل جدی نبوده است.

وی افزود: در هر صورت، ما تصمیم گرفته‌ایم که نبرد را گسترش ندهیم و خواهان یک جنگ همه جانبه نیستیم. اما اگر این جنگ به ما تحمیل شود، آماده‌ایم و عقب نشینی نمی‌کنیم.

آیا یک جنگ تمام عیار از نظر تحلیلگران محتمل است؟

تحلیلگران می‌گویند که اگرچه هر دو طرف ممکن است شروع یک جنگ همه جانبه را انتخاب نکنند، اما اقدامات تشدید کننده آنها ممکن است به طور ناخواسته باعث شروع جنگ شود.

«ویمن» از گروه بین المللی بحران گفت که بعید است اسرائیل و حزب‌الله تصمیمی آگاهانه برای شروع جنگ بگیرند.

او گفت: با این حال، هرچه درگیری شدیدتر شود، هرچه هر طرف به قلمرو طرف دیگر حمله کند و سلاح‌های استفاده شده سنگین‌تر شود، احتمال اینکه جنگ تمام‌عیار آغاز شود، بیشتر است.

نتانیاهو تحت فشار شدید مخالفان و اعضای ائتلافش برای اقدام در شمال است، به ویژه با توجه به اینکه تعداد زیادی از اسرائیلی ها از این منطقه آواره شده‌اند.

بر اساس آماری که توسط وزارت بهداشت عمومی لبنان منتشر شد، بیش از ۹۴ هزار نفر از مناطق و شهرهای نزدیک مرز با اسرائیل  در لبنان از زمان آغاز درگیری ها آواره شده‌اند.

این در حالی است که «ایتامار بن گویر»، وزیر امنیت ملی راست افراطی اسرائیل گفت که تمام سنگرهای حزب‌الله باید سوزانده و نابود شوند. جنگ!»

از سوی دیگر «یئیر لاپید»، رهبر مخالفان نیز دولت اسرائیل را به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت: شمال در آتش می‌سوزد و بازدارندگی اسرائیل با آن می‌سوزد.

وی افزد: دولت نه برنامه‌ای برای فردای غزه دارد، نه برنامه ای برای بازگشت ساکنان به شمال، نه مدیریتی و نه راهبردی.

درگیری میان اسرائیل و حزب‌الله به جایی رسیده است که آمریکا هم نسبت به تشدید تنش‌ها هشدار داده است، زیرا نگران آن است که این درگیری‌ها از کنترل خارج شود.

در همین  حال،«متیو میلر»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که واشنگتن به شدت نگران خطر تشدید تنش است و افزود که دولت بایدن درگیر گفتگوهای دیپلماتیک است تا سعی کند از تشدید این درگیری خارج از کنترل جلوگیری کند.

کد خبر 1775102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha