محور مقاومت زیر بار تغییر قواعد بازدارندگی نخواهد رفت

دستیار ویژه و مشاور رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در امور بین‌الملل تاکید کرد که محور مقاومت زیر بار تغییر قواعد بازدارندگی به نفع اسرائیلی‌ها نخواهد رفت و به همین دلیل بعد از ترورهای تهران و بیروت باید قواعد بازدارندگی با همان قوت قبل ادامه پیدا کند، حتی اگر به قیمت یک جنگ فراگیر تمام شود.

«عباس خامه‌یار»، دستیار ویژه و مشاور رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در امور بین‌الملل و رایزن پیشین فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری شبستان در پی ترورهای خصمانه رژیم صهیونیستی در تهران و بیروت درباره علت تلاش رژیم صهیونیستی برای گسترش تنش در خاورمیانه و تشدید تنش با حزب الله لبنان توضیحاتی را ارایه داد.

خامه‌یار در این ‌باره گفت: نتانیاهو از همان هفتم اکتبر که عملیات طوفان‌الاقصی توسط جنبش مقاومت حماس انجام شد به دنبال تحقق سه هدف عمده بود و این اهداف را به عنوان اهداف راهبردی منطقه ای در نظر داشت. یکی آزادسازی گروگان‌های جنگی اسرائیل، دیگری کوچ دادن مردم غزه به ماورای مرزهای غزه از طریق رفح به مصر و اردن و تخلیه آن منطقه و نکته سوم نابودی کامل و همه جانبه حماس اعم از نیروهای سیاسی و نظامی. این سه هدف بعد از ماه‌ها به هیچ‌وجه علی‌رغم تبلیغات گسترده و حمایت‌های بی سابقه سیاسی، نظامی، امنیتی، مالی، لجستیکی و اطلاع‌رسانی آمریکایی‌ها و دنیای غرب و علی‌رغم حضور ناوگان ها و ناوهای جنگی قدرت‌های بزرگ ناتو به هیچ وجه اتفاق نیفتاد و همچنان حماس با قدرت با تسلیحات کامل نبرد را ادامه داد و همچنان در منطقه کوچک غزه حضور داشت؛ مردم غزه پایبندی خود را به منطقه خود ادامه دادند و حاضر نشدند مجددا همچون سال های دهه ۴۰ میلادی قرن گذشته منطقه خود را ترک کنند و آواره شوند و هیچ کدام از گروگان‌های اسرائیلی هم بعد از گذشت ۱۰ ماه آزاد نشدند.

وی افزود: آنچه که در مقابل اتفاق افتاد، تحولات بزرگ و بنیادین که من اسم آن را رنسانس می گذارم در دنیای غرب، در انقلاب‌های دانشجویی، در دانشگاه‌های غرب و همچنین تحولات بزرگ در رسانه‌ها و در افکار عمومی بود که نتانیاهو را تحت فشار قرار داد.

مشاور رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در امورو بین‌الملل در ادامه گفت: اقدامات بزرگی برای آتش بس انجام شد. نشست‌های متعددی در قاهره، قطر و دیگر جاها انجام شد تا راه حل سیاسی برای برون رفت از وضعیت موجود پیدا شود، اما نتانیاهو باز هم این روند را به نوعی به‌هم‌ زد و میز مذاکرات را به‌هم ریخت. علت هم این بود که روز آغازین آتش بس مساوی با تشکیل کمیته‌های حقیقت‌یاب، محاکمه و پایان حیات سیاسی نتانیاهو بود و به‌همین‌خاطر او حاضر به مذاکره سیاسی با هیچ کس نبود.

خامه‌یار همچنین گفت: اگر بخواهیم به صورت قطعه‌ای به تحولات منطقه نگاه نکنیم و آن را به صورت پازل ببینیم، مجموعه این عوامل باعث شد که نتانیاهو یک راه حل برون‌رفت را در پیش بگیرد. این راه‌حل برای نجات حیات سیاسی نتانیاهو در این خلاصه می شد که میدان نظامی را به میدان امنیتی تبدیل کند و این راحت‌ترین کاری بود که می توانست انجام دهد، هم به نوعی افکار عمومی و فشار داخلی رژیم را به نفع خودش تغییر دهد و هم سعی کند ابعاد گسترده منطقه‌ای برای جنگ ایجاد کرده و همه را درگیر کند؛ بخصوص اینکه ما در واقع در آستانه یک نوع خلا در ساختار سیاسی آمریکا به دلیل انتخابات پیش روی آمریکا و این دوره انتقالی هستیم و به همین دلیل در واقع این نمایش و ارکستری که در کنگره آمریکا برگزار شد و نتانیاهو در آن شرکت داشت، موجب شد تا در بازگشت با حمایت آمریکایی‌ها این اتفاقات خونین در بیروت و تهران رقم بخورد و از این رو تنها راه‌حل موجود از نظر نتانیاهو همین ترورها و ایجاد تنش بود.

خامه‌یار تاکید کرد: اساسا مدیریت محور مقاومت با همه گستردگی این محور که شامل تهران، صنعا، دمشق، بغداد و بیروت هست، همگی متفق‌القول بودند که از غزه و مقاومت فلسطین حمایت کنند و به رژیم صهیونیستی فشار بیاورند تا آتش بس برقرار شود و جلوی کشتار و نسل کشی گرفته شود. این مدیریت به گونه ای بود که جنگ توسعه پیدا نکند و ابعاد منطقه ای و جهانی پیدا نکند چون در جنگ همه متضرر خواهند بود اما این بدان معنی نیست که هر شرایطی را که اسرائیل ایجاد می کند مقاومت برای جلوگیری از جنگ گسترده به آن تن بدهد. به هیچ وجه محور مقاومت زیر بار تغییر قواعد بازدارندگی به نفع اسرائیلی ها نخواهد رفت و به خاطر همین بعد از این ترورها باید قواعد بازدارندگی با همان قوتی که قبلا داشت ادامه پیدا کند و این قواعد بازدارندگی اگر به قیمت جنگ فراگیر هم تمام شود، محور مقاومت این آمادگی را دارد. نکته دوم اینکه نمی شود اسرائیلی ها به کمک آمریکایی‌ها جنایت و تجاوزات خود و ورود به حریم کشورها در پایتخت کشورهای سوریه، لبنان و ایران را داشته باشند و بعد زمانی که به پاسخگویی و نوعی مجازات برسد از مقاومت خواسته شود که خویشتن دار باشد و جنگ را توسعه ندهد.

 رایزن پیشین فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان افزود: ادبیاتی که در این روزها وزیر امور خارجه آمریکا از خود نشان می دهد و سفرهای پرمشغله دیپلمات های غربی به لبنان برای عدم پاسخگویی که در روزهای اخیر شاهد آنها بودیم باید قبل از اقدام به ترورها انجام می‌گرفت، زیرا الان هیچ احدی قائل به خویشتن‌داری نیست مگر اینکه اسرائیلی ها به مجازات عمل ننگین و جنایتکارانه خود برسند، بعد آن زمان می شود به گونه دیگری مذاکره کرد و تصمیمات دیگری گرفت.

وی تصریح کرد که نمی شود اسرائیلی‌ها قواعد بازی را به‌هم بزنند و سپس طرف مقابل را به سکوت دعوت کنند.مگر می شود مذاکره کرد و طرف مذاکره را ترور کرد؛ این دور از منطق، دور از قوانین بین المللی و دور از منطق بشری است.

خامه‌یار در پاسخ به این پرسش که آیا شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند این بار در پی شکایت‌های تهران و لبنان قطعنامه‌ای الزام‌آور برای محکومیت رژیم صهیونیستی صادر کند، گفت: تجربه تاریخی نشان می دهد که شورای امنیت نمی تواند تاثیری بر روی تلاطم ایجاد شده در منطقه خاورمیانه داشته باشد. ده‌ها قطعنامه بعد از جنگ ۱۹۶۷ و اشغال سرزمین‌های دیگری همچون جولان، کرانه غربی، غزه و سینا صادر شد ، اما به هیچ کدام عمل نشد، زیرا اسرائیل و آمریکا همه را کاغذپاره می دانستند و به صورت نمادین در سطل آشغال می ریختند.

وی افزود: آنها از سال ۱۹۶۷ تاکنون همچنان هم به توسعه شهرک‌ها و جذب اشغالگران از سراسر دنیا ادامه داده‌اند. توافق نامه های کمپ دیوید، مادرید، شرم الشیخ، اسلو ۱، اسلو ۲ هم با نظارت سازمان ملل انجام شد ولی هیچ نتیجه‌ای دربر نداشت.

دستیار ویژه و مشاور رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در امور بین‌الملل ممکن است به صورت نمادین برای پیشگیری از هرگونه بهانه‌ای حزب‌الله یا ایران شکایت‌های خود را در چارچوب قوانین بین المللی و بر اساس منشور سازمان ملل به نهادهای رسمی بین المللی ارائه دهند، اما انتظار نتیجه‌ای به هیچ وجه نمی‌رود.

وی افزود: قبل از پاسخ قوی جمهوری اسلامی تحت عنوان وعده صادق به تجاوز اسرائیلی‌ها به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق همین روند صورت گرفت، ایران شکایت کرد و شورای امنیت تشکیل جلسه داد. ایران به دنبال محکومیت و مجازات متجاوز از سوی کشورهای غربی و نهادهای بین المللی بود اما هیچ کدام انجام نشد و حتی محکومیت هم صورت نگرفت، با وجود اینکه تجاوز به یک مکان دیپلماتیک بر اساس منشور بین الملل و کنوانسیون بین المللی جرم هست اما ایران نتوانست حتی محکومیت شفاهی این کشورها را جذب کند و در نهایت خودش وارد عملیات شد و پاسخ ایران در قالب «وعده صادق» رقم خورد.

خامه‌یار افزود: اکنون هم بعد از ترورهای دمشق، بغداد، تهران و بیروت همین روند پیش می رود و شکایت‌ها تقدیم می شود اما به هیچ وجه انتظار پاسخ، مجازات نمی‌رود و این همبستگی دنیای غرب و بسیاری از سلطه گران چپاولگر با رژیم صهیونیستی را در گذشته شاهد بوده ایم. اکنون هم همان همبستگی و حمایت وجود دارد و ادامه خواهد یافت لذا پاسخ را باید در میدان و به صورت مستقیم و خیلی شفاف و البته عاقلانه انجام داد و این کاری است که اکنون حزب الله و محور مقاومت به دنبال آن هستند و ما باید در روزهای آینده شاهد چنین فرآیندی باشیم. شورای امنیت توان صدور قطعنامه الزام آور را هیچ وقت نداشته و اکنون هم ندارد.

رایزن سابق جمهوری اسلامی ایران در لبنان گفت: سال گذشته هم که این اجلاس برگزار شد، نتیجه ای نداشت به خاطر اینکه در شورای امنیت و در نهادهای حقوقی بین المللی یک قانون ظالمانه‌ای به نام حق وتو وجود دارد. هر تصمیمی که عادلانه هم باشد و اکثریت اعضا هم آن را به تصویب برسانند نهایتا با وتوی یکی دو کشور که همیشه شاهدش بودیم، مواجه می‌شود و همه این تصمیمات بر باد می‌رود و حتی اگر تصمیم گیری هم بشود و به نفع مظلومات هم این مصوبات صادر شود، دستگاه‌هایی وجود ندارد که بتوانند آنها را اجرایی کنند.

کد خبر 1775439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha