روزنامه نگاران مسلمان در هند، زیر تیغ محدودیت‌های افراطی

روزنامه نگاران مسلمان در هند از جمله کسانی هستند که با وجود دولت افراطی تحت فشار و محدودیت قرار دارند و نمی‌توانند اخبار نفرت آمیز علیه مسلمانان را منتشر کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الجزیره، در یک حادثه نگران کننده در ایالت اوتار پرادش در شمال هند، دو روزنامه نگار به نام‌های «وسیم اکرم تیاگی» و «ذاکر علی تیاگی» به دلیل اظهاراتشان در مورد قتل «محمد فیروز قریشی» در شهر جلال آباد با عواقب قانونی مواجه شدند.

پلیس پس از انتشار این خبر، خبرنگاران را به تحریک «نفرت و خشم» در جامعه هند متهم کرد.

وسیم اکرم تیاگی، روزنامه نگار در مصاحبه با الجزیره  مباشر درباره مستندات خود از اظهارات خانواده مقتول گفت: محمد فیروز قریشی در راه انتقال به بیمارستان مورد حمله قرار گرفت و جان باخت و من با توجه به اظهارات خانواده اش توئیتی درباره این خبر منتشر کردم. قتل توسط یکی از هندوهای افراطی انجام شده است.

وی در مورد پرونده‌ای که برای وی تشکیل شده است، گفت: مجازات این پرونده به ۷ سال حبس تعزیری می‌رسد و برای من قابل اجرا است، زیرا هنوز نتوانسته‌ام از دادگاه وثیقه بگیرم. مجریان قانون به دنبال برای ایجاد رعب و وحشت در ما  هستند و باید گفت که این  تهدیدات در کار روزنامه نگاری تأثیر منفی دارد.

شمس تبریز، مدیر «ملت تایمز» با اشاره به اینکه روزنامه نگاران مسلمان  از یک سو با حملات گروه‌های هندوی افراطی مواجه هستند و از سوی دیگر با بی‌توجهی پلیس و تهدید روبرو هستند، گفت: اگر ما اخبار مربوط به مسلمانان را پوشش دهیم، پلیس ما را به تشکیل پرونده علیه مان تهدید می‌کند.

وی این اقدامات را علیه روزنامه نگاران مسلمان محکوم کرد و گفت: در ابتدا مسلمانان توسط گروه‌های هندوی افراطی کشته می‌شوند و زمانی که از پلیس می‌خواهیم جنایتکاران را دستگیر کند، پلیس سعی می‌کند با تغییر روایت و هدف قرار دادن خبرنگارانی که در صدد بیان حقیقت هستند از عمل پلیس دفاع کند.

پراشانت تندن، یکی از اعضای انجمن سردبیران تلویزیون آزاد درباره اینکه چگونه رسانه‌های سنتی دستور کار حزب حاکم بهاراتیا جاناتا را اتخاذ می کنند، گفت و تاکید کرد: این رسانه های حامی دولت، نفرت علیه مسلمانان را ترویج می‌کنند.

تندن درباره وضعیت متشنج در هند گفت: من در دولت قبلی به عنوان سردبیر کار می‌کردم و اغلب تهدیدهای قانونی دریافت می‌کردم. با این حال، هرگز پلیس علیه من پرونده جنایی تشکیل نداد و  یا هیچ سازمان دولتی به خانه‌ام حمله نکرد و یا مرا دستگیر نکرده است، اما شرایط اکنون تغییر کرده است و بیشتر این حوادث اتفاق می‌افتد.

بر همین اساس، گزارش‌ها بر ادامه تشدید حوادث کشتار غیرقانونی مسلمانان در هند حکایت دارد،  مسلمانان در کشوری که تحت حاکمیت حزب ملی گرای هندو به رهبری نخست وزیر نارندرا مودی زندگی می‌کنند، از سال ۲۰۱۴ با تبعیض و اشکال مختلف آزار و اذیت روبرو هستند.

کد خبر 1775671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha