چالش مسلمانان هند برای تهیه قبر در دهلی

پارلمان هند اصلاحیه جدیدی در قانون اوقاف انجام داده است که انتظار می رود این قانون، مسلمانان برای دستیابی به قبرستان‌های مخصوص دفن اموات شان در دهلی پایتخت هند با بحران مواجه کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الجزیره، پارلمان هند شاهد اصلاحیه جدیدی در قانون اوقاف که در سال 1995 صادر شد، است، این قانون به  مصادره زمین های موقوفه برای مساجد، قبرستان ها و زیارتگاه هایی اجازه می دهد که اگر نهادهای دولتی آنها را بخواهند.

 انتظار می‌رود این قانون بحران دستیابی مسلمانان به قبرستان‌های مخصوص دفن اموات شان در دهلی پایتخت هند تشدید کند.

قاسم رسول الیاس، سخنگوی سازمان حقوقی قانون اسناد شخصی مسلمانان در هند نسبت به وخامت بحران قبرستان‌ها به دلیل رویه‌های قانونی جدید هشدار داد.

الیاس گفت: بحران قبرستان در هند به طور قابل توجهی بدتر شده است و دولت اکنون قانون جدیدی را با هدف جایگزینی قانون فعلی موقوفات پیشنهاد می کند، اما اگر این قانون وضع شود، احتمال می رود که منجر به وخامت وضعیت شود.

 تخلفات غیرقانونی

مسلمانان دهلی نو به دلیل نبود قبرستان مخصوص برای دفن اموات شان طبق قوانین اسلامی با بحران شدیدی روبرو هستند. اگرچه تعداد زیادی قبرستان در این شهر وجود دارد، اما بسیاری از آنها به دلیل تصرف غیرقانونی یا به دلیل قرار گرفتن‌شان در مناطق هندوها ناپدید شده اند. که باعث بی اعتباری آنها شده است.

قاسم رسول درباره وضعیت قبرستان‌های پایتخت گفت: از دوران اسلامی در هند، قبرستان‌های زیادی در دهلی ساخته شده است و بر اساس سوابق ثبتی هیئت وقف دهلی، 624 قبرستان جود دارد. اما واقعیت نشان می‌دهد که تنها 130 قبرستان در حال حاضر در دهلی وجود دارد که بسیاری از آنها از تعرض‌های غیرقانونی به‌ویژه از سوی دولت رنج می‌برند.

 گورستان ها ناپدید می شوند

کارشناسان دراین باره می گویند: تعداد ساکنان مسلمان در این شهر افزایش یافته است، اما تعداد قبرستان ها متناسب با این رشد جمعیت افزایش نیافته است.

 محمد شمیم، یک قبرکن از نسل سوم در دهلی، گفت: مشکل این است که بسیاری از قبرستان‌ها به دلیل قبرهای بتنی به ویژه پس از پر شدن 75 درصد کوچک می شوند، به همین دلیل، ایجاد فضا سخت می شود مگر اینکه با حفر این قبرها و استفاده دوباره شان. ساختمان های مسکونی در محوطه قبرستان ساخته شده است، همچنین برخی از آنها نیز توسط دولت اشغال شده است، به همین دلیل بسیاری از قبرستان ها در دهلی ناپدید شده اند.

 «قبرستان اهل اسلام»

«قبرستان اهل اسلام» یکی از قدیمی‌ترین قبرستان‌های دهلی است که قدمت آن به دوره حکومت بریتانیا برمی‌گردد، همچنین بزرگ‌ترین و ارزان‌ترین قبرستان دهلی است، زیرا هزینه دفن در آن بیش از دو هزار روپیه نیست.

 شمیم ​​گفت: با پر شدن قبرستان ها و کوچک شدن فضا، انتظار می رود هزینه های دفن به میزان قابل توجهی افزایش یابد و نیاز به حفر قبرهای جدید و استفاده دوباره از قبرهای قدیمی است و استفاده مجدد از قبرها گران تر است. در نتیجه، انتظار می‌رود هزینه دفن به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

کد خبر 1777900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha