تجربه میدانی کانون‌های مساجد در جایزه جهانی اربعین استفاده می‌شود

جایزه جهانی اربعین تلاشی برای اجتماعی سازی و جهانی سازی گفتمان اربعین است. گفتمان اربعین، گفتمان کاملا روشن است و همان طور که همگان می دانند، اربعین گفتمانی آزادی خواه و عدالت طلب است.

حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی حسینی نیشابوری، دبیر جایزه جهانی اربعین حسینی درباره  جایزه جهانی و برنامه‌های آن در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: جایزه جهانی اربعین امسال دهمین دوره خود را برگزار خواهد کرد. در سال گذشته ۳۸ کشور آثارخود را به دبیرخانه ارسال کردند و  این آثار هم از تنوع جغرافیایی خوبی و هم کیفیت مطلوبی برخوردار بودند. تعداد آثار از لحاظ ادبی و کمی رشد حدودا بیش از دو برابری داشت. سال گذشته شامل شش رشته می‌شد و امسال رشته نواهای آیینی که شامل سرود و آواهای اربعینی هست به آن اضافه شده است.

وی افزود: برای هر بخش داوران سرآمد حوزه تخصصی مربوط به آن رشته چه در فیلم، عکس و حوزه پژوهش انتخاب شده‌اند. برای این منظور فراخوانی اعلام شده است و علاقه مندان از اقصی نقاط دنیا آثار خود را به سایت «اینتراربعین» و فضاهای مجازی عنوان شده ارسال کرده‌اند. بخشی از آثار نیز  در اربعین آتی تولید خواهد شد که پس از تولید به دبیرخانه ارسال خواهند شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی نیشابوری تاکید کرد: ما در خارج از دنیای اسلام سال گذشته از کشورهای غیر مسلمان نیز آثار خوبی ارایه شد که یکی از آنها از رهبران بودایی بود که ارسال شد  و در میان آثار برگزیده بود. بنابراین گفتمان اربعین و تمدنی که دارد شکل می گیرد، حوزه رویداد اربعین فراتر از مرزهای جغرافیایی و زبانی است چرا که از فطرت انسان‌ها نشات می گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: ما در جایزه جهانی اربعین به دنبال آن هستیم که بتوانیم از ابزار هنر برای شبکه سازی اربعینی و ارسال پیام‌های نهضت عاشورا و سیدالشهدا استفاده کنیم. با توجه به اینکه پیام اربعین از فطرت و سرشت انسان‌ها که همانا عدالت خواهی و آزادی خواهی است، نشات می گیرد، بنابراین به راحتی شعار و فرهنگ اربعینی در بین ملت‌ها و مردم جای خود را باز می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی حسینی نیشابوری درباره زمان اختتامیه و مهلت آثار گفت: همانند سنوات گذشته در سالگرد شهادت حضرت زینب (س) مراسم اختتامیه برگزار خواهیم  شد و مهلت ارسال آثار تا یک ماه قبل از اختتامیه خواهد بود.

وی درباره اهداف و محورهای جایزه جهانی اربعین گفت: جایزه جهانی اربعین تلاشی برای اجتماعی سازی و جهانی سازی گفتمان اربعین است. گفتمان اربعین، گفتمان کاملا روشن است و همان طور که همگان می دانند، اربعین گفتمانی آزادی خواه و عدالت طلب است؛ بنابراین در جایزه جهانی اربعین تلاش می‌کنیم گفتمان اربعین را اجتماعی سازی و جهانی سازی کنیم و چون برد ابزار هنری بسیار زیاد است، بنابراین ما از این ابزار هنر  استفاده می‌کنیم و پیام‌ها، جاذبه‌ها و مولفه‌های اربعینی را بر بستر هنر و ادب به زبان‌های مختلف ارایه می کنیم؛ مثلا در حوزه عکاسی به عنوان یک هنر فاخر چه در بخش آماتور و چه در بخش حرفه‌ای می تواند حامل میلیون‌ها صحنه ایثار در اربعین باشد که این عکس ها ثبت شده و ما منتخبین آن را داوری می‌کنیم. همچنین حوزه های دیگر همانند فیلم کوتاه، خوشنویسی، شعر، دل نوشته و مقاله را نیز می توان در این خصوص مثال زد. ما در خلق آثار هم نقش کسی را داریم که آنها را جمع آوری کرده و آنها را تبدیل به بانک اطلاعات می‌کنیم. در اینجا از این فرصت استفاده کرده و به همه علاقه مندان اعلام می‌کنم اگر

کسی مایل است تمام آثار جمع آوری شده در ۹ دوره اخیر را دریافت کند، می تواند به راحتی آن را در سایت اینتراربعین به طور رایگان دانلود کرده و از آن استفاده کند. برای کسانی که به دنبال برگزاری نمایشگاه هستند ما این آثار خصوصا آثار منتخب را در دسترس آنان می‌توانیم قرار دهیم.

وی درباره تعداد برگزیدگان و جوایز آنها، گفت: این جایزه در هفت رشته برگزار می‌شود و در هر رشته به نفرات اول تا سوم جایزه می‌دهیم یعنی در مجموع ۲۱ جایزه تقدیم منتخبین خواهیم کرد. با توجه به اینکه این جایزه به طور بین المللی برگزار می‌شود سال گذشته به نفر اول در هر بخش هزار یورو، به نفر دوم ۷۰۰ یورو و به نفر سوم ۵۰۰ یورو جایزه دادیم. در کنار این جوایز نقدی لوح یادبود و تندیس نیز به آنها تقدیم شد البته به برخی آثار شایسته تقدیر نیز جوایزی اهدا شد.

وی در پاسخ به این سوال که چه میزان از ظرفیت ستاد کانون‌های مساجد در جایزه جهانی اربعین استفاده شده است، گفت: خوشبختانه با توجه به تجربه دوستان ما در کانون‌های مساجد هم در حوزه اجرای جشنواره تئاتر شبستان و موضوعات دیگر، ستاد مساجد می‌تواند هم تجربه میدانی خود را در اختیار ما بگذارد؛ ضمن اینکه با توجه به اینکه هم عضو شورای سیاستگزاری ما هستند و هم می توانند در بخش داوری نیز به ما کمک کنند تا یک داوری فاخر نسبت به آثار داشته باشیم.

دبیرجایزه جهانی اربعین درباره اینکه چقدر ما می‌توانیم در فضای بین المللی اربعین را بشناسانیم، گفت: اربعین از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار است و با توجه به این امر رسانه‌های دنیا نمی‌توانند این همایش بزرگ را نادیده بگیرند،  با وجود اینکه جبهه استکبار سعی در نادیده گرفتن راهپیمایی عظیم اربعین دارند اما رسانه های مردمی یا انسان رسانه ها به شدت جذب این رویداد شده اند و اخبار رسیده حکایت از تقاضاهای زیاد برای حضور در تجمع میلیونی امسال در اهپیمای اربعین هستند، حتی تعدادی از جوانان غیر مسلمان غربی که در این مدت به دفاع از مردم غزه پیوشته بودند تقاضا دادند  قصد حضور در راهپیمایی امسال را دارند تا بدین نحو با مردم فلسطین ابراز همدردی کنند. این امر نشان دهنده آن است که ظرفیت اربعین واقعا یک ظرفیت جهانی دارد و یک مولفه های آن از جذابیت بالایی برخوردار است. یکی از جاذبه های اربعین این است که افرادی که خود از لحاظ مالی شرایط مساعدی ندارند هرچه که دارند را در طبق اخلاص می گذارند و به زوار خدمات رایگان ارایه می دهند. در دنیای امروز که همه چیز با ملاک و معیار مادی اندازه گیری می شود، این امر از یک سو تعجب آور است و از سوی دیگر جذاب است. خوشبختانه طیف گسترده ای از مردم غیر مسلمان به مروجاین اربعین تبدیل شده اند و با سید الشهدا زندگی می کنند و جزو آرزویشان این است که در پیاده روی اربعین حکایت ها و روایت هایی را که از رسانه های مستقل و مردمی می شنوند از طریق حضور در این رویداد به صورت مستقیم حس کرده تا بتوانند به خوبی آن را روایت کنند.

کد خبر 1775981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha