ایجاد امنیت اجتماعی، یک نقش مهم و اساسی برای مسجد

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: امروز با نگاه نوین به مساجد علاوه بر کاربردهای مطرح شده، یک نقش مهم و اساسی برای مسجد و کارکرد ثانویه و جدیدی در ستاد امر به معروف و نهی از منکر بیان شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، حجت الاسلام «حمزه پیش قدم» امروز در نشست رابطین امر به معروف و نهی از منکر مساجد و بقاع متبرکه استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: نخستین اقدام پیامبر گرامی اسلام(ص) در مدینه، احداث مسجد بود و شکل‌گیری و ساختار حکومت اسلامی قرار بود که از مسجد آغاز شود.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه مسجد به عنوان محل تجمع و شکل‌گیری نخستین جنبش مسلمانان بر علیه مشرکان بود، گفت: نقش مسجد در انقلاب اسلامی غیر انکار است، چنانچه به سال‌های دور از انقلاب اسلامی سر بزنیم، می‌توانیم به اقدامات برای عدالت و مبارزه با بی‌عدالتی از طریق مساجد پی ببریم.

وی با اشاره به اینکه در مسجد تهران یا مسجد شاه بازار نخستین تحصن رخ داد و مسجد گوهرشاد در حرم علی بن موسی الرضا (ع) نیز برای مبارزه با کشف حجاب رضاخانی قیام کرد، افزود: امام خمینی (ع) مسجد را به عنوان سنگر مبارزات خود انتخاب کرد و از مسجد برنامه‌های مبارزه را با منبر آغاز کرد.

حجت الاسلام پیش قدم مردمی سازی و تشکیل شبکه‌های همکاری مردمی را از نکات بارز در کارنامه انقلاب اسلامی و رمز پیشرفت و مقاومت دانست و ادامه داد: امروز به جرات می‌توان گفت پیروان اسلام به واسطه همین مساجد شکل گرفت و مسجد تثبیت انقلاب را انجام داد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در دوران دفاع مقدس را به یاد می‌آوریم، آنجایی که مسجد به عنوان پایه و محور بود، دورانی که مسجد هم کارکرد رسانه‌ای داشت و هم کارکرد قدرت آموزشی، به گونه‌ای که ما امروز رزمندگان را بیشتر در مساجد و محیط‌های علمی مساجد می‌بینیم که حضور پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه مسجد مرکز مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است که بنای آن صرفاً مذهبی، مقدس و برای نماز نیست، خاطرنشان کرد: امروز مسجد به عنوان قدرت در همه محلات بوده و نقطه اتصال مردم با بدنه حاکمیت مسجد است.

حجت الاسلام پیش قدم با بیان اینکه در ایام انتخابات به یاد داریم که پایگاه مشارکت مردمی مسجد بود، یادآور شد: در حوادث تلخی که برای نظام مقدس جمهوری اسلامی رخ می‌داد از جمله سیل، زلزله و دیگر حوادث مسجد پایگاه جمع آوری کمک به فقرا بود.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: در فعالیت‌های آموزشی نیز به یاد داریم که امام خمینی (ره) فرمود «باید نهضت سوادآموزی از مسجد آغاز شود» و امروز نیز اوقات فراغت، مسائل آموزشی و فرهنگی از مساجد در حال برگزاری است.

وی با اشاره به اینکه نقش مسجد در علم اقتصاد و همه این‌ها مشخص است، افزود: امام جماعت به عنوان خط اتصال مردم و حاکمیت است، به گونه‌ای که بخشی از جامعه ما درد دل‌های خود را به وسیله امامان جماعت به بدنه حاکمیت انتقال می‌دهند.

حجت الاسلام پیش قدم یادآور شد: مسجد در توسعه معنوی، رفع مشکلات اجتماعی، تحقق همبستگی اجتماعی، توسعه شهری، تربیت، ایجاد مراکز اسلامی، ساماندهی حرکت‌های اجتماعی، اقتصاد محله، توسعه محلات فرهنگی و... نقش بسیار اساسی دارد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: امروز با نگاه نوین به مساجد علاوه بر کاربردهای مطرح شده، یک نقش مهم و اساسی برای مسجد و کارکرد ثانویه و جدیدی در ستاد امر به معروف و نهی از منکر بیان شده و آن نقش و مشارکت شهروندان در قالب مساجد در موضوعات مهم مثل امنیت اجتماعی است.

وی خاطرنشان کرد: این امنیت پایه‌ریزی آن باید از مسجد باشد، ضمن اینکه مطالبه‌گری نیز باید از مسجد صورت گیرد.

حجت الاسلام پیش قدم گفت: ستاد امر به معروف و نهی از منکر در نظر دارد که با همکاری ائمه جماعات و گروه‌های فعال در مساجد بتواند این دو نقش مهم را در مساجد فعال کند.

کد خبر 1776061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha