«یحیی سنوار»، پرچمدار «دیپلماسی و میدان» برای شکست اسرائیل

کارشناس غرب آسیا و مسائل فلسطین تاکید کرد که رئیس جدید دفتر سیاسی جنبش حماس که هم صاحب تصمیم سیاسی و هم نظامی است، شروط سخت‌تری را در مذاکره برای اسرائیل خواهد گذاشت و با تقویت مقاومت در عرصه میدان شکست را به رژیم صهیونیستی تحمیل خواهد کرد.

خبرگزاری شبستان، گروه بین‌الملل: «مهدی شکیبایی»، کارشناس غرب آسیا و مسائل فلسطین در گفتگوی اختصاصی با شبستان درباره تغییرات احتمالی در پی انتصاب «یحیی سنوار» به عنوان رئیس جدید دفتر سیاسی جنبش حماس تاکید کرد که این انتخاب به طور قطع حماس را در بحث مقاومت و دفاع از فلسطین به شدت تقویت خواهد کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که انتخاب سنوار چه تغییر و تحولاتی در روش جنبش مقاومت حماس ایجاد خواهد کرد، گفت: از سال ۱۹۸۶ که حماس فعالیت‌هایش را در فلسطین آغاز کرد تا به امروز همه روسای دفتر سیاسی حماس شخصیت‌های بیشتر سیاسی بوده‌اند و این نفر دوم‌های دفتر سیاسی بوده‌اند که بیشتر شخصیت‌های نظامی داشته‌اند، مثلا در در دوره قبل «اسماعیل هنیه»، رویکرد سیاسی داشت ولی معاون ایشان، شهید «صالح العاروی»، یک شخصیت نظامی داشت.

عضو جمعیت دفاع از مردم فلسطین افزود: اکنون در این دوره شخصی به عنوان نفر اول و رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس انتخاب شده است که دارای یک شخصیت امنیتی-نظامی است و رویکرد سیاسی در اولویت بعدی برای ایشان قرار داد، اگرچه سنوار به طور قطع هم صاحب تصمیم سیاسی و هم نظامی خواهد بود.

شکیبایی گفت: زندگی یحیی سنوار، سراسر فعالیت‌های امنیتی و نظامی است. مثلا زمانی که ایشان فعالیت در حماس را در همان دهه ۸۰ در دوران حیات شهید «احمد یاسین»، رهبر معنوی و بنیانگذار جنبش حماس آغاز کرد یک گروه ضداطلاعاتی را تشکیل داد که به دنبال تعقیب و شناسایی جاسوسان رژیم صهیونیستی در بین فلسطینی‌ها بود، البته در همان زمان در بخش‌های سیاسی هم فعالیت داشت. بعدها هم که بعد از ۲۵ سال ایشان از زندان رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۱ آزاد شد اولین مسئولیتی که بر عهده گرفت مسئولیت گردان‌های شهید عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس بود و از آن زمان فعالیت‌های امنیتی و اطلاعاتی انجام می‌داد. حالا چنین شخصیتی پس از مدت‌ها یعنی پس از چهار دهه در راس هرم سازمانی حماس قرار گرفته است.طبیعی است که الان ایشان که هم صاحب تصمیم سیاسی و هم نظامی هستند با توجه به اینکه بیشتر عملکردشان در حوزه نظامی بوده است، حتما روی حوزه‌های نظامی و امنیتی تمرکز خواهند کرد، پس رویکرد اصلی‌شان در میدان خواهد بود، به ویژه اینکه در شرایطی به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس انتخاب شده‌اند که فلسطین در وضعیت بسیار حساس و سرنوشت‌سازی در تاریخ خود قرار دارد و مهم‌تر اینکه این تاریخ سرنوشت‌ساز از هفتم اکتبر یا همان پانزدهم مهر سال گذشته در قالب عملیات طوفان‌الاقصی شروع شده است.

کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه گفت: طراح و مجری اصلی طوفان‌الاقصی خود یحیی سنوار بوده است و در میانه‌های این تحول ایشان به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس انتخاب شده‌اند؛ کسی که میدان را در حدود بیش از ۳۰۰ روز در اختیار داشته، مقاومت جانانه‌ای از خود نشان داده و طوفان‌الاقصی را در محرمانگی بسیار بالایی انجام داده است، طوری که سیستم‌های اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل، یک ساعت پس از وقوع متوجه این عملیات شدند.

شکیبایی گفت: سنوار در این ۳۰۰ روز اجازه نداده است رژیم صهیونیستی اهداف سه‌گانه خود یعنی نابودی حماس، آزادی اسرای صهیونیستی و تغییر اداره مدنی نوار غزه را محقق کند. او شکست اطلاعاتی و امنیتی بزرگی را به رژیم صهیونیستی با عملیات طوفان‌الاقصی تحمیل کرده و بیش از ۳۰۰ روز مقاومت کرده است، پس اکنون هم به طور طبیعی در ابتدا صحنه نبرد را هدایت خواهد کرد؛ منظور از صحنه نبرد هم جهاد و مقاومت است. پس ایشان تمرکز و اولویت خود را بر روی مقاومت خواهد گذاشت، البته این بدان معنی نیست که اگر بحث مذاکره باشد، گفتگو را انجام نخواهد داد. به‌خصوص اینکه شهید هنیه مذاکرات را به سرانجام رسانده بود ولی رژیم صهیونیستی به دلایل خصمانه خود ایشان را ترور کرد و به طور قطع آقای سنوار هم این گفتگوها را با گذاشتن شروط سخت‌تر برای اسرائیل ادامه خواهد داد.

وی در پاسخ به این پرسش که در نهایت سیستم تلفیقی دیپلماسی-میدان چگونه از سوی یحیی سنوار اجرایی خواهد شد، گفت: ایشان حتما پای میز مذاکره خواهند آمد، اما مسئله اینجاست که رژیم صهیونیستی یک فرصت عالی را برای گفتگو با ترور هنیه از دست داد و حالا مجبور است با شروط سخت‌تری از طرف حماس با ریاست سنوار یحیی برای ادامه گفتگو مواجه شود. ضمن اینکه اکنون دسترسی کامل به سنوار چه در قطر یا مصر و چه در آمریکا و اروپا وجود ندارد و لذا برای آنها دشوار خواهد بود که مسئله‌ای را به ایشان تحمیل کنند، به‌ویژه اینکه او می‎داند در حال حاضر حماس در چه وضعیت میدانی قرار دارد و همچنین وضعیت رژیم صهیونیستی در میدان را نیز می‌داند.

کارشناس مسائل فلسطین گفت: بدون شک سنوار در صحنه میدان به این فکر می‌کند که باید دست برتر را داشته باشد تا بتواند مذاکره کند، چرا که خودش در صحنه حضور دارد و لذا کار برای رژیم صهیونیستی جهت مذاکره برای آزاد کردن اسرای اسرائیلی دشوارتر خواهد بود و من شک ندارم که رئیس جدید دفتر سیاسی جنبش حماس شروط جدیدی را به رژیم صهیونیستی تحمیل خواهد کرد چون اضطراب «بنیامین نتانیاهو»؛ نخست وزیر اسرائیل را برای آزادی اسرای اسرائیلی می‌داند پس به او سخت‌تر خواهد گرفت و کاری خواهد کرد که نتانیاهو به‌خاطر عدم تحقق همین یک هدف با دشواری زیادی مواجه شود و در واقع با سرسختی میدان مواجه خواهد شد. تکلیف نبرد هم مشخص است و مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی بیش از پیش وجود خواهد داشت.  

شکیبایی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا ممکن است عملیات دیگری مانند طوفان‌الاقصی برای مقابله با رژیم صهیونیستی اتفاق بیفتد، گفت: این اتفاق شاید از سوی زنجیره‌های دیگر مقاومت در منطقه روی دهد، چون خود فلسطینی‌ها عملیات را انجام داده و شکست را به اسرائیل تحمیل کرده‌اند. در اصل ۹۰ دقیقه بازی تمام شده است و اکنون نوبت به وقت اضافه رسیده است. حماس در حال دفاع از گلی است که به ثمر رسانده، اما آنها حمله می‌کنند، به تیر دروازه می‌زنند، پای یک بازیکن را می‌شکنند تا بازی را ببرند اما هنوز نتوانسته‌اند گلی را به ثمر برسانند و بازی هم در حال اتمام است. بنابراین برای حماس و دیگر گروه‌های مقاومت در فلسطین نیازی نیست که عملیات دیگری در سطح طوفان‌الاقصی انجام دهند.

وی افزود: اکنون توپ در زمین رژیم صهیونیستی است و به نظر من سنوار در واقع دفاع را تقویت خواهد کرد؛ یعنی در میدان سرسخت‌تر حاضر خواهد شد تا این شکست را به طور قاطع به رژیم صهیونیستی تحمیل کند.

کارشناس غرب آسیا تاکید کرد که اسرائیل از خطوط قرمز رد شده است و کسی که داشت مذاکره می‌کرد را ترور کرد، پس چطور ممکن است که نفر بعدی حماس بدون گذاشتن شروط سخت‌تر پای میز مذاکره بنشیند. رژیم صهیونیستی به دنبال گسترش جنگ است چون از جنگ در غزه به نتیجه‌ای نرسیده و اهدافش محقق نشده است و حالا می‌خواهد افکار عمومی را از شکستی که در نوار غزه خورده است، منحرف کند و دوم با تهدید به جنگ فراگیر در منطقه کشورهای بزرگ را دخیل کند تا به کشورهای عربی برای دستیابی به توافق سیاسی یعنی همان عادی‌سازی روابط با اسرائیل فشار بیاورد و سپس آن را به عنوان دستاورد اعلام کند.

شکیبایی به نکته مهم دیگری اشاره کرد و گفت: همیشه ترور رهبران مقاومت به معنی رادیکال شدن وضعیت نیست. در بسیاری از مواقع این شرایط مقدمه‌ای برای آرام شدن اوضاع هستند. به عنوان مثال در سال ۲۰۰۴ که رژیم صهیونیستی، شیخ احمد یاسین یعنی نفر اول حماس را ترور کرد، دو ماه بعد هم نفر دوم حماس ترور شد و همه فکر می‌کردند که احتمالا شرایط بسیار وخیم‎تر خواهد شد، اما اقدامات مقاومت موجب شد که یک سال بعد صهیونیست‌ها مجبور به فرار از نوار غزه شوند.

وی افزود: پس همیشه ترور فرماندهان و اعضای ارشد به معنای تضعیف مقاومت نیست، بلکه می‌تواند مقدمه‌ای برای عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی باشد. این اقدامات اشتباه و عجولانه اسرائیل در حقیقت فلسطینی‌ها را مصمم‌تر و در برابر رژیم صهیونیستی مقاوم‌تر می‌کند. اکنون شخصیت یحیی سنوار هم این مقاومت را قوی‎‌تر می‌کند و کار رژیم سخت‌تر خواهد شد؛ چه بسا که در روزها یا ماه‌های آتی اسرائیل مجبور شود توافق با حماس را با شروط جدید و همچنین آتش‌بس در غزه را بپذیرد.

کد خبر 1776296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha