خدمات رسانی ۵ موکب کهگیلویه و بویراحمد در مسجد «حنانه»

موکب های فطرس، بدر الهواشم، موکب امام حسین (ع)، ابوالفضل (ع) از یاسوج و موکب جوانان حسینی شهرستان بهمئی با همکاری هم کارهای مسجد حنانه را انجام می دهند، به زائران خدمات رسانی و مراسم روضه هم برپا کردند.

خبرگزاری شبستان/یاسوج: با نزدیک شدن به حماسه بزرگ پیاده‌روی اربعین، هر ساله قلب‌های مومنان و عاشقان پرشورتر از همیشه برای حضور در این حماسه بزرگ می‌تپد و افرادی که تجربه حرکت در این مسیر معنوی و عاشقانه را دارند، وصف ناشدنی است.

این برنامه بزرگ نیازمند هماهنگی‌های بسیاری است و به همت ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات کمیته‌هایی تشکیل شده و هر ستاد به عنوان یک سیستم هماهنگ باید عمل کنند.

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه، گفت: این ستاد در پیاده‌روی اربعین حسینی مسئولیت پشتیبانی، تغذیه و اسکان زائرین را بر عهده دارد که بخش اعظمی از نیازها به حوزه تغذیه و اسکان برمی‌گردد.

حسن حکمتیان با بیان اینکه جایگاهی برای موکب‌ها ایجاد شده که هر روز خدمات رسانی لازم را بیش از گذشته به زائرین اربعین ارائه دهند، افزود: ستادهای اربعین در کشور کارهایی را انجام می‌دهند تا بتوان به بهترین نحو خدمات رسانی لازم را به زائرین اربعین حسینی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: امسال استان کهگیلویه و بویراحمد ۸۵ موکب پروانه‌دار و شناسنامه‌دار دارد که سال گذشته این تعداد ۶۲ موکب بود و هم اکنون ۲۳ موکب اضافه شده‌اند.

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: از تعداد ۸۵ موکب شناسنامه‌دار، ۳۷ موکب در کشور عراق بوده که از این تعداد ۹ موکب در کربلا و ۱۲ موکب در نجف و ۱۶ موکب در طریق الکربلا قرار گرفته اند و آمادگی لازم برای خدمات رسانی به زائران را دارند.

حکمتیان با بیان اینکه سایر موکب‌ها در مرز به زائرین خدمات رسانی می‌کنند، افزود: ۱۰ موکب در مرز شلمچه و در مسیر شلمچه تا گچساران بیش از چهار موکب استقرار پیدا کرده اند.

جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در اعلامیه های خود آورده است: رفقایی که اربعینی هستند اگه نجف رفتید، به بچه های استان خودمون در مسجد حنانه یه سر بزنید، مسجدی که برایش داستان های تاریخی بسیاری را نقل کرده اند! صاحب جواهر احتمال داده شاید سر مطهر حضرت در این مسجد دفن شده باشد.

در این اطلاعیه آمده: چند تا از موکب های استان با همکاری هم کارهای مسجد را انجام می دهند، به زائران خدمات رسانی و طبق پوستر پیوست مراسم روضه هم برپا کردند.

خدمات رسانی ۵ موکب کهگیلویه و بویراحمد در مسجد «حنانه»

این برنامه ها از پنجشنبه ۲۵ مرداد به مدت هفت شب بعد از نماز مغرب و عشاء توسط موکب فطرس یاسوج، موکب بدر الهواشم یاسوج، موکب جوانان حسینی بهمئی، موکب امام حسین (ع) یاسوج و موکب ابوالفضل (ع) یاسوج اجرایی خواهند شد.

آدرس مسجد حنانه در نشان: https://nshn.ir/76rb_7-HOACo6o

خدمات رسانی ۵ موکب کهگیلویه و بویراحمد در مسجد «حنانه»

مسجد حنانه نجف:مسجدی معروف و تاریخی است که نقل قول های بسیاری در مورد آن وجود دارد. بسیاری از مسلمانان سالانه به کشور عراق سفر می کنند تا در جوار بارگاه امامان خود آرام بگیرند. زیارت و عبادت اصلی ترین عامل ورود مسافران و زائران به این کشور است. با این وجود جاذبه های تاریخی، مذهبی و تفریحی بسیاری در عراق وجود دارد که بازدید از آن ها خالی از لطف نخواهد بود. مسجد حنانه نجف نیز یکی از این جاذبه هاست که فضای مذهبی و تاریخی آن امکان ماجراجویی و آشنایی با تاریخ کهن این کشور را در کنار زیارتی آرامش بخش به شما هدیه خواهد داد. در ادامه این مقاله با این مسجد معروف بیشتر آشنا خواهیم شد.

تاریخچه مسجد حنانه نجف

تاریخ همیشه روایت های جالبی در باره مسجد حنانه برای گفتن دارد. روایات و داستان هایی که به روشنی نشان دهنده فلسفه اسم مسجد هم خواهد بود. علاوه بر ارتباطی که محل این مسجد کهن به ائمه و قرن ها پیش دارد، گمانه زنی های بسیاری در مورد سازنده مسجد و تاریخ ساخت آن وجود دارد. سال ها است که این مسجد بزرگ در این مکان ساخته شده و قداست و احترام و قدردانی مردم را به خود جلب کرده است و از این رو تحقیقات بسیاری در این مورد انجام شده است. مسنیون خاورشناس فرانسوی در مورد مسجد حنانه نجف می‌گوید: مسجد حنانه محل دفن جسد علی علیه السلام است.

آرامگاه کمیل نیز در مسیر نجف به کوفه، در منطقه ثویه (حی الحنانه) نزدیک مسجد حنانه نجف اشرف قرار دارد. کمیل بن زیاد نخعی از یاران شجاع امیرالمومنین و فرزندان ایشان بود که حضرت علی (ع) دعای «خضر» را به کمیل آموخت و به دعای کمیل شهرت یافت. کمیل بعد از شهادت امیرالمومنین کنار امام حسن (ع) بود و در زمان امامت امام حسین توسط دشمنان آن حضرت دستگیر شد. بعدها در سال ۸۳ هجری قمری و در سن ۹۰ سالگی به دست حجاج و طبق پیشگویی امام علی به شهادت رسیده است. وجود قبر همین فرد نشان از تاریخ کهن زمین گریان مسجد دارد.

معجزات این مسجد حنانه نجف برای بسیاری از معتقدان ثابت شده است و گفته می شود زمین مسجد دو بار در عزای ائمه (ع) ناله کرده است. این اتفاقات یک بار در زمان تشییع امیرالمؤمنین (ع) و یک بار نیز بعد از واقعه کربلا رخ داده است. جالب است بدانید که وجه تسمیه مسجد نیز به همین علت است. معنی حنانه در زبان عربی چرخ چاه است چون هنگام چرخاندن صدایی نرم شبیه به ناله می دهد. همچنین برخی نیز گفته اند نام این مسجد از «حنا»، نام دیگر قدیمی مسیحیان که در این محل قرار داشته، گرفته شده است. همچنین این مسجد تاریخی به مسجد سر حسین یا مسجد الرأس نیز معروف است.

اگر برای زیارت بارگاه های مطهر به نجف رفتید، در مسیر بین کوفه و نجف به مسجد حنانه نجف دسترسی خواهید داشت. این مسجد در محله حنانه، به فاصله ۲.۵ کیلومتری از حرم امیرالمؤمنین (ع)، سمت شمال نجف، و در نزدیکی مرقد کمیل بن زیاد نخعی واقع شده است. در نهایت فراموش نکنید عکس های هنری خود را با نمای باشکوه تاریخ نجف ثبت کنید.

اعمال زائران

برای ورود به هر مکان مذهبی، لازم است آداب و مناسب خاص آن را به جا بیاورید. در خصوص اعمال مسجد حنانه نجف هم به گفته شیخ مفید، سید بن طاووس و شهید اول، مردم هنگام ورود به مسجد الحنانه باید دو رکعت نماز بخوانند. در حالت کلی مساجد از مکان های مقدس مسلمانان و جز مکان هایی است که مسلمانان در آن به نیایش و عبادت مشغول می شوند.  مساجد از نظر معماری و تاریخی جاذبه های گردشگری بسیار جذاب و پر اهمیتی دارند. بنابراین بازدید از مسجد حنانه نجف به عنوان یکی از تاریخی ترین مساجد جامعه اسلامی نیاز به رعایت بسیار دارد. اعمال وارده این مسجد زیارت امام حسین (ع) و نماز زیارت سیدالشهداء است. در روایات است که وقتی امام صادق (ع) وارد شهر نجف و کوفه شدند در سه جا از اسب پیاده شده، سلام داده و به نماز پرداختند، اولی حرم امام علی (ع)، دومی مسجد حنانه و موضع رأس الحسین (ع)، و سوم مقام امام زمان (عج) در وادی السلام.

این مسجد درست در بین نجف و کوفه و در بخش شمالی شهر نجف مسجد واقع شده است. خود مسجد هم که ۳ کیلومتر از حرم حضرت امیرالمومنین (ع) دور است.

کد خبر 1776550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha