از رای اعتماد بالا تا میثاق با شهید گمنام

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از کسب رای از وکلای ملت، راهی وزارتخانه متبوع خود شد و با حضور در جوار شهید گمنام برای اعتلای فرهنگ و هنر کشورمان عهدی ارزشمند بست.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، سیدعباس صالحی پس از کسب رای اعتماد از وکلای ملت، به وزارت ارشاد رفت و اولین قاب حضورش در محل وزارت ارشاد در کنار مزار شهید گمنامی ثبت شد که طی ماه های اخیر در محوطه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و طی مراسمی باشکوه تدفین شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با این اقدام فرهنگی، به همه یادآوری کرد که با تمام توان آمده است تا بار دیگر خدمتگزاری شایسته در عرصه فرهنگ و هنر جمهوری اسلامی ایران باشد.

وزیر فرهنگ و ارشادی که با ۲۷۲ رأی از سوی مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفت، به گفته رئیس جمهور در دفاع از وزرای کابینه، ابتدا نمی پذیرفت تا سکاندار فرهنگ و هنر کشور شود اما به اذن رهبر معظم انقلاب به میدان می آید.

پزشکیان در جمع وکلای ملت به زبانی خودمانی و بی تکلف درباره نحوه حضور سیدعباس صالحی در کابینه دولت چهاردهم گفت: «آقای سید عباس صالحی (وزیر پیشنهادی ارشاد) قبول نمی‌کرد وارد کابینه شود، این موضوع را به رهبری گفتم ایشان تماس گرفت و فرمودند ایشان به دولت بیایند.»

«سید عباس صالحی»؛ وزیری که موافق و مخالف نداشت

پس از آنکه احمد راستینه، گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس درباره وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی را قرائت کرد و از موافقت این کمیسیون با برنامه های سید عباس صالحی خبر داد، نماینده ای در مخالفت یا موافقت با برنامه وی در جایگاه قرار نگرفت و تنها وزیری بود در کابینه چهاردهم که موافق و مخالفی نداشت.

اما سیدعباس صالحی که در دوره ای تجربه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را داشته است و سال ۹۵ پس از استعفای علی جنتی به مقام وزارت می رسد، با فضای فرهنگی و هنری کشورمان قرابتی دیرینه دارد بنابراین معتقد است که وزارت فرهنگ؛ پیشران در تحکیم وفاق دولت و ملت است و این باور در برنامه هایش ملموس است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان بررسی برنامه ها و صلاحیت های خود و در بخشی از برنامه هایش تاکید می کند که ایده مرکزی دولت چهاردهم وفاق ملی است و این کانون معنایی مهمترین نکته‌ای است که می‌تواند دولت چهاردهم را متفاوت از دولت‌های قبل کند.

سیدعباس صالحی می افزاید: به نظر می‌آید نظریه دولت وفاق ملی هم در فضای عملی و هم در فضای نظری باید در دو سطح نظام حکمرانی و رابطه دولت و ملت استمرار پیدا کند؛ در بخش رابطه دولت و ملت دغدغه‌های جدی وجود دارد و کاهش فزاینده و مخاطره آمیز سرمایه اجتماعی نسبت به نظام حکمرانی و دولت، گسست‌های نسلی و جنسیتی، فاصله گروه‌های مرجع و از جمله پیشکسوتان و اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه با دولت و ارکان حکمرانی از جمله این دغدغه‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه بی تردیدی یکی از وزارتخانه‌های پیشران برای اینکه بتواند وفاق دولت و ملت را تجدید و تحکیم کند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، خاطرنشان کرد: اینجانب در پرتو عنایت و نگرش‌های جامع و راهبردی مقام معظم رهبری و با استفاده از راهنمایی‌ها و دلسوزی‌های مراجع عظام تقلید و با اتکا به ظرفیت نخبگان و اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه تلاش خواهم کرد که در دولت چهاردهم در این حوزه مهم و کانونی یعنی وفاق ملی در سطح دولت و ملت موثر و سهیم باشند.  

به عقیده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دولت وفاق ملی در سطح حکمرانی در حال شکل‌گیری است اما کار عمده‌تر دولت وفاق ملی در سطح دولت ملت است و اینکه مردم دولت را از خود بدانند و به آن اعتماد کنند و رابطه همدلانه و همکاران با او پیدا کنند.

صالحی اما از تمدن ایرانی اسلامی غافل نمانده است و به واسطه سبقه ای که دارد به حوزه تمدنی ایران اسلامی نیز اشراف داشته و برای آن برنامه های مدونی در عرصه فرهنگ و هنر دارد به طوریکه در بخشی از برنامه هایش تاکید می کند: ما ملت بزرگ و متمدن ایران اسلامی هستیم که اگر در برابر طوفان‌ها سر خم کردیم دوباره ایستادیم لذا هیچ قدرتی توان مقابله با ایران را ندارد. ایرانیان همواره به عنوان ملتی بزرگ و با فرهنگ و با تجربه‌های عمیق بوده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی نیز در سوابق وی دیده می شود، همچنین ایران را نقطه اتصال شرق و غرب و انتقال‌دهنده دانش، هنر، داستان و شعر می داند و بر این باور است که ایرانیان نقش بی بدیلی در گسترش اسلام در جهان داشته اند. همچنین معتقد است که فرهنگ اسلامی با حضور هنرمندان، شاعران، نویسندگان، فیلسوفان و فقیهان گسترش پیدا کرده است و پیدا می کند و هزاران هنرمند با اتکا به مهارت‌های غنی ایرانی – اسلامی و آفرینش‌های هنری پیشرفت کرده اند.

عرصه سینما و تئاتر نیز از چشم تیزبین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دور نمانده است و در این عرصه نیز مطالعاتی داشته و طرح ها و برنامه هایی نیز در رشد و بالندگی سینمای ایران، پویانمایی و بازی های رایانه ای دارد و از ظرفیت قابل توجه هنرمندان در این بخش بهره برداری خواهد نمود.

اما سید عباس صالحی کیست؟ «سیدعباس صلاح شریعتی؛ مشهور به سیدعباس صالحی»  متولد ۱۳۴۳ در مشهد و فرزند مرحوم آیت الله میرزا حسن صالحی (متوفی ۱۳۹۶) است. علامه محمدرضا حکیمی درباره پدر سیدعباس صالحی می گوید: «یکی از علمای صالح از نظر علم و عمل، ساده زیستی و تواضع و خدمت پنجاه ساله، جناب آقای آیت الله حاج سید حسن صالحی خراسانی هستند که بنده حدودا از زمان مصدق با ایشان آشنا هستم، ایشان همیشه در حال درس و تدریس بوده‌اند.»

سیدعباس صالحی دانش آموخته علوم حوزوی و در دانشگاه نیز فلسفه خوانده است، در دو حوزه علمیه مشهد و قم در محضر آیات عظام وحید خراسانی، جواد تبریزی، سید عزالدین زنجانی، میرزا علی آقا فلسفی و دیگران تلمذ کرده؛ هرچند لباس روحانیت به تن ندارد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مباحث فلسفی از محضر استادان ابراهیمی دینانی، انصاری شیرازی، جوادی آملی و حسن‌زاده آملی بهره برده است. او از سال ١٣٧٠ تاکنون دروس مرتبط با فقه و فلسفه و کلام اسلامی را در حوزه و دانشگاه تدریس کرده است.

عضو هیات مدیره‌ و هیات امنای دفتر تبلیغات اسلامی از سال ٧٦ تاکنون (٥ دوره)، عضویت در شورای «مهندسی فرهنگی» (شورای عالی انقلاب فرهنگی) از ٨٥ تا ٨٧، عضو حقیقی شورای فرهنگ عمومی و مدیرمسئول و سردبیر برخی از نشریات علمی و فرهنگی کشور، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،   ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی از جمله سوابق وی می باشد.

سید عباس صالحی در دولت یازدهم از سوی علی جنتی به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب می شود و پس از استعفای علی جنتی از وزارت ارشاد در سال ۱۳۹۵ به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب و ۱۷ مرداد سال ۱۳۹۵ از سوی رئیس جمهور برای تصدی پست وزارت به مجلس شورای اسلامی معرفی می شود و در دولت دوازدهم به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مجلس رأی اعتماد می گیرد.

پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، سیدعباس صالحی از ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان نماینده ولی فقیه در موسسه اطلاعات و روزنامه اطلاعات و مدیرمسئول این روزنامه منصوب می شود.  

و اما امروز چهارشنبه ۳۱ مرداد ماه ۱۴۰۳ مجلس دوازدهم به «سیدعباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم؛ دولت وفاق ملی رأی اعتماد داد و سکان فرهنگ و هنر ایران اسلامی را به فردی باتجربه، دغدغه مند، امین و دل سوخته عرصه فرهنگ و هنر ایرانی-اسلامی سپرد.

مجموعه خبرگزاری شبستان به جناب آقای سیدعباس صالحی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم تبریک و تهنیت عرض نموده و توفیق روزافزون ایشان را از خداوند منان آرزومند است.

کد خبر 1777274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha