نقش زنان در احیای کارکردهای مسجدی ممتاز است

دکتر ریاضی، با اشاره به اهمیت توجه به ابعاد مختلف فعالیتی که می‌توان در مساجد به منصه ظهور رساند، اظهار کرد: جذب جوانان به مسجد منوط به احیای کارکردهای اصیل این مکان مقدس است.

دکتر «زهرا ریاضی» در گفت وگو با خبرنگار گروه زنان و خانواده خبرگزاری شبستان، با اشاره به نقشی که زنان می‌توانند از طریق مسجد در اجتماع ایفا کنند، اظهار کرد: ما نباید تصور کنیم که مسجد صرفا مکانی برای عبادت و اقامه نماز است، می‌توان بسیاری از کارکردها را در مسجد تعریف کرد؛ شخصا خاطرات مختلفی را درباره فعالیت‌های اجتماعی از معبر مسجد دارم، خاطراتی که هرکدام در سالهای متعدد منجر به شکل‌گیری یک فعالیت تاثیرگذار شده است.

معاون سلامت سازمان سلامت کوثر، با تاکید بر اینکه کارکرد مسجد بسیار گسترده است، افزود: اما اکنون از این کارکرد استفاده نمی‌شود، البته راههای فراوانی وجود که بتوانیم از طریق آن مسجد را احیا کنیم اما قطعا برای تحقق این هدف باید شیوه‌های جدیدی را اتخاذ کنیم؛ به یاد می‌آورم حدود ۳۰ سال قبل در یکی از شهرستان‌ها به عنوان پزشک کار می‌کردم و دلم می‌خواست با مردم بیشتر آشنا شوم، قشر خاصی را می‌دیدم، آنجا مکتبی بود و بانوان دور هم جمع شده و قرآن می‌خواندند، روزهای جمعه دعای ندبه و سه‌شنبه‌ها دعای توسل را قرائت می‌کردند و خلاصه بسیار فعال بودند و آن‌قدر جمعیت می‌آمد که به قول معروف جای سوزن انداختن نبود؛ در این بین من نیز به عنوان پزشک متخصص و استاد دانشگاه به این مجالس رفتم و آنها بسیار تعجب کردند، چراکه فکر می‌کردند که نباید افرادی مثل من به این اماکن بیایند.

وی گفت: یکبار در همان شهرستان سه‌شنبه شب برای قرائت دعای توسل به جلسه رفتم و این بار باه بانوان حاضر در جلسه گفتم که این دفعه من دعای توسل را می‌خوانم، آنها بسیار تعجب کرده بودند، به همین شکل بود که به تدریج با آنها ارتباط بیشتری پیدا کردم و یکبار گفتم: شما این قدر پول جمع می‌کنید و سفره‌ برای اهل‌بیت (ع) پهن می‌کنید، بیایید هزار تومان-هزار تومان جمع کنیم و این بار مدرسه بسازیم و به همین شکل هم مدرسه‌ای ساخته شد، بعد از آن گفتم بیایید هر ۴۵ روز یکبار گفت‌وگوی جوانان راه بیندازیم و پس از آن بود که من به همراه یک روان‌شناس و یکی از کارشناسان حقوقی می‌نشستیم با این جمع صحبت می‌کردیم و بانوان به همراه دخترهایشان می‌آمدند و گفت‌وگوی خانواده راه می‌انداختیم، اتفاقا بسیار هم جواب گرفتیم. این تجربه موفق فعال کردن زنان در فضای مسجد و استفاده از طرفیت بانوان مسجدی در پشیبرد اهداف بود.

این پزشک افزود: به نظرم برای آشنا کردن جوانان با مسجد باید به گونه‌ای دیگر عمل کرده و شیوه‌های جدید داشته باشیم؛ سوال من این است که چرا مجالس عروسی در مسجد برگزار نمی‌شود؟ چرا مراسم نامزدی در مسجد برپا نمی‌شود؟ چرا گپ‌و گفت‌های دیگر را به مسجد نمی بریم؟ اگر درب مسجد برای عموم اجتماع باز باشد و مسلمان کنار مسلمان باشد، اگر توسل و توکل بالا رود دیگر شاهد بسیاری از مشکلات نخواهیم بود اما مساله اینجاست که ما مسجد را فقط برای اقامه نماز در نظر گرفته ایم و کارکرد این مکان مقدس را به حداقل‌ها کاسته‌ایم و گویی دین را برای عزاداری به مسجد برده ایم؛ به خاطر می آورم زمانی که دختربچه‌ای ۱۳ ساله بودم در مسجد تئاتر بازی کردم و با اینکه بینندگان ما بیشتر از ۲۰ نفر نبودند اما این کار تاثیر بسزایی گذاشت، به هرحال باید در نظر بگیریم که مسجد برای همه اقشار از جایگاه والایی برخوردار است.

دکتر ریاضی در پایان با بیان اینکه مسجد پایگاه بسیار مهمی است که به ویژه در جامعه امروز باید کارکردهای آن را احیا کنیم، خاطرنشان کرد: باید مسجد را بروزرسانی و کارکردهای اصلی مسجد را احیا کنیم و این مهم در صورتی محقق می شود که توسط جوانان صورت پذیرد.
 

کد خبر 1777421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha