«مسجدمحوری»؛ شاخص سند راهبردی شیراز

«احیای محله و مسجد محوری» طرحی است که چند وقتی می شود در شیراز کلید خورده و مقدمات اجرای آن در دست انجام است؛ طرحی که به عنوان یکی از ۱۴ شاخص موردنظر در سند راهبردی شیراز قرار است افق ۲۰ سال آینده این شهر را ترسیم کند.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ مهدی رحمانیان| مسجد به عنوان یکی از بنیادی‌ترین نهادهای اجتماعی و مذهبی در جوامع اسلامی، نقش کلیدی در ساختار اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مسلمانان ایفا کرده است. در جوامع اسلامی، مسجد نه تنها محلی برای عبادت و برگزاری مراسم دینی است، بلکه به عنوان مرکزی برای گردهمایی‌های اجتماعی، آموزشی و فرهنگی نیز عمل می‌کند.

مسجد محوری به معنای قرار گرفتن مسجد به عنوان کانون اصلی فعالیت‌های اجتماعی در محله است. در این راستا، مسجد به عنوان مرکزی برای ایجاد ارتباطات اجتماعی، فرهنگی و آموزشی میان افراد جامعه عمل می‌کند. این مفهوم به ویژه در جوامع اسلامی که باورها و سنت‌های مذهبی دارای اهمیت ویژه‌ای هستند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

مسجد به عنوان نماد هویت اسلامی و فرهنگی یک محله عمل می‌کند. برگزاری مناسبت‌های مذهبی سبب تقویت احساس تعلق و هویت اسلامی در میان افراد می‌شود.

نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری طرح احیای محله و مسجد محوری به میزبانی شهرداری شیراز و با حضور نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان فارس برگزار شد.

باید خارج از افراط و تفریط در طرح محله مسجدمحور طوری حرکت کنیم که مسجدمحوری نقطه قوت ما باشد.

 «احیای محله و مسجد محوری» طرحی است که چند وقتی می شود در شیراز کلید خورده و مقدمات اجرای آن در دست انجام است.

روز گذشته نیز نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری این طرح به میزبانی شهرداری شیراز و با حضور نماینده ولی فقیه در استان فارس برگزار شد که وی از همدلی شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز در طرح محله و مسجدمحوری قدردانی کرد.

 سبک زندگی اسلامی و مسجدمحوری

آیت‌الله لطف‌الله دژکام با تاکید بر اجرای طرح مسجدمحوری مطابق با سبک زندگی اسلامی، عنوان کرد: باید خارج از افراط و تفریط در این طرح طوری حرکت کنیم که مسجدمحوری نقطه قوت ما باشد.

«مسجد محوری» شاخص سند راهبردی شیراز

نماینده ولی فقیه و امام جمعه شیراز افزود: اگر مسجد قرار است نقطه تحول و تحرک محله باشد باید به اداره‌ آن توجه شود.

مسجد محوری شاخص سند راهبردی شیراز

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این نشست با بیان اینکه طرح محله و مسجدمحوری بخشی از سبک زندگی اسلامی است، گفت: این طرح یکی از ۱۴ شاخص موردنظر در سند راهبردی سومین حرم اهل‌بیت(ع) است که برای افق ۲۰ سال آینده شیراز ترسیم شده و اگر عملیاتی شود، قطعا شیراز در زمره شهرهای ایران و جهان اسلام خواهد بود.

باید در طرح مسجدمحوری طوری حرکت کنیم که احیای محلات در سبک زندگی اسلامی رخ دهد.

سید ابراهیم حسینی با بررسی کیفیت این طرح بیان کرد: باید در این طرح طوری حرکت کنیم که احیای محلات در سبک زندگی اسلامی رخ دهد.

وی عنوان کرد: در این طرح باید نقش همه مؤثرین مشخص و مدیریت شهری نیز به عنوان کمک‌کننده در این طرح باشد.

مسجدمحوری طرحی زیرساختی و نرم‌افزاری

محمدحسن اسدی شهردار شیراز نیز در این نشست گفت: طرح محله و مسجدمحوری طرحی زیرساختی و نرم‌افزاری است که نماینده ولی‌فقیه در استان فارس راس این طرح است و در یک بازه زمانی ۱۰ ساله با مشارکت همه دستگاه‌ها می‌توان شیراز را در صدر شهرهای ایران تبدیل کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل‌بیت(ع) شورای اسلامی شهر شیراز هم به سبقه طرح محله و مسجدمحوری در شورای ششم پرداخت و به زیرساخت‌های آن در حوزه‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و تئوری و نظریه پردازی آن بر اساس اسناد بالادستی نظام مقدس جمهوری اسلامی اشاره کرد.

محمدرضا هاجری با بیان اینکه باید صورت و سیرت شهر متوازن باشد، به پیشرفت شهر در تمامی ابعاد تأکید کرد.

«مسجد محوری» شاخص سند راهبردی شیراز

معاون فرهنگی شهردار شیراز نیز در این جلسه با بیان اینکه در حوزه‌های راهبری، سیاست‌گذاری و اجرای رویدادهای فرهنگی تلاش کرده‌ایم تا مردمی بودن آن در اولویت باشد، خواستار صیانت از این نوع نگاه شد.

پایش ظرفیت‌ها

محمدعلی چوبینی همچنین به تبیین اقدامات انجام‌شده سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در راستای طرح محله و مسجدمحوری پرداخت و گفت: ظرفیت‌های متعددی در این طرح در ابعاد اجرا، نظارت، پایش و یا راهبری وجود دارد که می‌تواند به این طرح کمک کند.

ظرفیت‌های متعددی در طرح محله مسجدمحور در ابعاد اجرا، نظارت، پایش و یا راهبری وجود دارد که می‌تواند به این طرح کمک کند.

معاون فرهنگی شهردار شیراز با بیان اینکه در فاز نخست، جلساتی را با مساجد مختلف داشته و کلیات طرح را تبیین کرد و ظرفیت‌ها را احصا کرده‌ایم، از ارزیابی و اولویت‌بندی نیازها مبتنی بر واقعیات خبر داد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس نیز با قدردانی از این طرح از فعالیت ستادی و هماهنگی بین اجزای این طرح سخن گفت: امام محله و مسجد نقشی اساسی در این طرح فاخر دارد.

مسجد به عنوان یک نهاد محوری در جامعه می‌تواند نقش بسزایی در تحول محلات اسلامی ایفا کند. با توجه به اهمیت مسجد در ایجاد همبستگی اجتماعی، آموزش و پرورش، و خدمت به نیازمندان، ضروری است که همگان به تقویت نقش این نهاد بپردازند.

این امر می‌تواند موجب ایجاد جوامعی پایدار و فرهنگی غنی گردد که در آن هویت اسلامی و اجتماعی افراد تقویت شود. بازنگری در مدیریت و برنامه‌ریزی مساجد و ایجاد فضایی جذاب برای جوانان از جمله اقداماتی است که می‌تواند به تحقق این اهداف کمک کند.

کد خبر 1777529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha