تظاهرات ده‌ها هزار اسرائیلی علیه نتانیاهو

ده‌ها هزار اسرائیلی با برگزاری تظاهراتی خواستار اجرای تبادل اسرا شدند و علیه نتانیاهو شعار سر دادند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از آناتولی، پس از پایان مذاکرات دو روزه در دوحه درباره توقف جنگ غزه با مشارکت مصر، قطر، آمریکا و اسرائیل بدون حضور حماس، ده‌ها هزار اسرائیلی روز شنبه در سراسر کشور تظاهرات کردند و خواستار اجرای قرارداد تبادل اسرا با گروه‌های فلسطینی در غزه شدند.

بنابرگزارش‌ها، ده‌ها هزار اسرائیلی در میدان کاپلان  در مرکز تل آویو تظاهرات کردند تا بر دولت بنیامین نتانیاهو برای انعقاد قرارداد تبادل اسرا فشار بیاورند.

تظاهرکنندگان تهدید کردند که در صورت عدم توافق در هفته آینده، تظاهرات خود را تشدید خواهند کرد.

تظاهرکنندگان علیه بنیامین نتانیاهو شعار سردادند و او را به بی توجهی به جان اسرا در نوار غزه متهم کردند.

روزنامه «یدیعوت آحارونوت» نیز نوشت: هزاران اسرائیلی در شهر حیفا و همزمان در ده‌ها نقطه در سراسر کشور تظاهرات کردند و خواستار مبادله اسرا و آتش بس و برگزاری زودهنگام انتخاباتی که دولت نتانیاهو را سرنگون می‌کند، شدند.

اوایل روز شنبه، خانواده‌های اسرای اسرائیلی بازداشت شده در نوار غزه گفتند که نتانیاهو با تعیین شرایط جدید مانع از تکمیل توافق تبادل اسرا می‌شود.

تیم اسرائیلی مذاکره کننده توافق تبادل اسرا با جناح های فلسطینی نیز روز شنبه به نتانیاهو اطلاع داد که خوش بینی محتاطانه ای در مورد امکان پیشبرد توافق وجود دارد.

در پایان مذاکرات دو روزه دوحه (پنجشنبه و جمعه) با حضور میانجی‌گران (مصر، قطر و آمریکا) و اسرائیل و غیبت حماس، میانجی‌ها روز جمعه طی بیانیه‌ای اعلام کردند: واشنگتن پیشنهاد جدیدی برای کاهش شکاف بین اسرائیل و جنبش ارائه کرده بود و از مذاکرات دیگر در قاهره پیش از پایان هفته آینده خبر داد.

واشنگتن گفت که مذاکرات دوحه در «فضای مثبت» پیش می رود، امیدوار است که دستیابی به توافق بین حماس و اسرائیل برای توقف جنگ و تبادل اسرا به منصرف کردن ایران و حزب الله از واکنش به ترور رئیس جمهور کمک کند.

در حالی که جزئیات پیشنهاد جدید آمریکا فاش نشده است، در بیانیه مشترک مصر، قطر و آمریکا آمده است که این طرح با اصولی که جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن در ۳۱ مه ۲۰۲۴ تعیین کرد، مطابقت دارد.

در ۲ ژوئیه، میانجی‌ها شرایط چارچوب توافق برای آتش‌بس بر اساس پیشنهاد بایدن را به حماس ارائه کردند.

حماس در مذاکرات دوحه که اسرائیل در آن شرکت داشت غایب بود و خواستار آن شد که تل آویو ابتدا موظف به انجام آنچه قبلاً در ۲ ژوئیه توافق شده بود، باشد.

کد خبر 1777572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha