بکارگیری بانوان در فرآیند تصحیح قرآن

مدیر واحد تصحیح مرکز طبع و نشر قرآن گفت: اصلی‌ترین ابزار یک مصحح، دقت، حساسیت و تمرکز بالاست لذا افرادی در این حرفه، موفق می‌شوند که دارای چنین خصوصیاتی باشند.

عبدی‌خان، مدیر واحد تصحیح مرکز طبع و نشر قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان بیان کرد: مرکز طبع و نشر قرآن در اوایل دهه هفتاد با رویکرد علمی-پژوهشی آغاز به کار کرد و هدف از تأسیس این مرکز، تهیه قرآنی بود که علاوه بر رعایت اصول و هماهنگی با نظریات علمای جهان اسلام، قرائتش برای ایرانی‌ها و فارسی‌زبانان، ساده‌تر و روان‌تر باشد.

وی افزود: با همت و تلاش اساتید، محققان و پژوهشگران مرکز طبع و نشر قرآن، مصحفی با این ویژگی‌ها به ثمر رسید و پس از آن، مرکز وارد دور جدیدی از فعالیت یعنی چاپ قرآن و نظارت بر حوزه چاپ و نشر شد.

مدیر واحد تصحیح مرکز طبع و نشر قرآن کریم تصریح کرد: یکی از مقدمات این کار، همکاری با افراد متبحر، کاردان و قرآنی بود که بتوانند قرآن‌های آماده چاپ را با اصول و ضوابط مدنظر در این حوزه، مطابقت دهند و اشکالات موجود را اعلام کنند تا پس از اصلاح آنها توسط واحدها و افراد مرتبط با این بخش، اجازه چاپ برای آن قرآن صادر شود.

عبدی‌خان ادامه داد: این افراد متبحر، کاردان و قرآنی، همان «کارشناسان تصحیح» هستند. در حال حاضر، کمتر از ۱۰۰ نفر به‌طور رسمی، به این فعالیت اشتغال دارند.

وی با بیان اینکه کار تصحیح قرآن و متون دینی (مفاتیح، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و...) یک کار پروژه‌ای است که در منزل انجام می‌شود، افزود: شاغلین این حوزه، بر اساس کارهای ارجاعی، مبلغی را به‌عنوان حق‌الزحمه دریافت می‌کنند. این مبلغ، مطابق با تعداد صفحات تصحیح‌شده محاسبه می‌شود.

مدیر واحد تصحیح مرکز طبع و نشر قرآن گفت: اصلی‌ترین ابزار یک مصحح، دقت، حساسیت و تمرکز بالاست لذا افرادی در این حرفه، موفق می‌شوند که دارای چنین خصوصیاتی باشند. با توجه به ویژگی‌های شخصیتی و اجتماعی بانوان، این عزیزان در حوزه تصحیح متون، موفق‌تر عمل کرده‌اند لذا همکاری با این قشر از جامعه مدنظر مرکز طبع و نشر قرآن قرار دارد.

خانم عبدی خان با بیان اینکه فعالیت در حوزه‌های متنوع، مشغله زیاد، ضعف در بینایی، عدم توانایی جسمی که امکان نشستن طولانی‌مدت را از انسان سلب کند و امثال اینها از موانع موفقیت در کار تصحیح محسوب می‌شوند، ابراز کرد: شرط دیگر این فعالیت، آشنایی با قرآن، علوم قرآن و ادبیات عربی در حد مشخص و مورد نیاز این کار است.

وی بیان کرد: از اواسط مردادماه امسال، مرکز طبع و نشر قرآن برای تقویت واحد تصحیح خود از واجدین شرایط، دعوت به همکاری کرده است و تا روز چهارشنبه، ۱۴ شهریور ۱۴۰۳، ثبت‌نام برای شرکت در آزمون، ادامه خواهد داشت.

مدیر واحد تصحیح مرکز طبع و نشر قرآن افزود: واحد تصحیح مرکز، پس از برگزاری آزمون تصحیح، با سنجش میزان توانمندی، تمرکز و دقت داوطلبان، عزیزانی را که حد نصاب را دارا باشند انتخاب کرده و همکاری آزمایشی خود را با آنان آغاز خواهد کرد.

عبدی‌خان تصریح کرد: این همکاری به مدت شش ماه به‌صورت آزمایشی خواهد بود و عزیزان طی این شش ماه، پس از کسب تأییدیه‌ها، رسما مصحح این مرکز محسوب می‌شوند.
 
وی در پایان گفت: علاقه‌مندان واجد شرایط می‌توانند جهت ثبت‌نام، «مشخصات کامل» خود را فقط در پیام‌رسان «بله» به نام کاربری ble.ir/tas_hih۲ ارسال کنند.
 

کد خبر 1777808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha