مسجد جامع شهر قدیم جیرفت، ذخیره‌ای ملی تمدنی

حجت الاسلام میثم تارم گفت: جا دارد از میراث فرهنگی هم به دلیل انجام کاوش های باستان شناسی و هم به دلیل تلاش در حفاظت از این آثار و بناهای تاریخی که در واقع ذخایر ملی، مذهبی و تمدنی ایران اسلامی هستند، تقدیر و تشکر کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، امروز به مناسبت روز جهانی مسجد، حجت الاسلام میثم تارم رییس شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان و امام جمعه جیرفت، حجت الاسلام سید احمد حسینی دبیر شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب، جعفر نیک نفس مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد جنوب کرمان و جمع دیگری از اعضای شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان از بنای باقی مانده از مسجد جامع شهر کهن و تاریخی دقیانوس در جیرفت بازدید کردند.
حجت الاسلام میثم تارم در حاشیه این بازدید، ضمن گرامیداشت روز جهانی مسجد، گفت: روز جهانی مسجد فرصتی شد تا از آثار جای مانده از بنای مسجد تاریخی و کهن شهر باستانی دقیانوس در شهرستان جیرفت بازدید کنیم.
رییس شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان افزود: امروز به اتفاق تعدادی از اعضای شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان از این مسجد که قدمت آن به دوم هجری قمری می رسد، دیدن کنیم.
وی بیان کرد: آن طور که از شواهد و کاوش های باستان شناسی بر می آید مسجد جامع شهر قدیم دقیانوس، مسجدی بزرگ بوده که در کنار بازار این شهر واقع شده، وجود این مسجد نشان می دهد در آن دوران مردم این منطقه مسلمان بوده اند.
حجت الاسلام تارم ضمن تقدیر از میراث فرهنگی شهرستان جیرفت، اظهار کرد: جا دارد از میراث فرهنگی هم به دلیل انجام کاوش های باستان شناسی و هم به دلیل تلاش در حفاظت از این آثار و بناهای تاریخی که در واقع ذخایر ملی، مذهبی و تمدنی ایران اسلامی هستند، تقدیر و تشکر کنیم.
امام جمعه جیرفت با اشاره به اینکه مساجد در صدر اسلام از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار بوده اند، خاطرنشان کرد: مسجد در صدر اسلام دارای نقش چند جانبه ای بوده اند که امروز باید آن نقش را احیا کنیم.
وی تصریح کرد: دست اندرکاران مساجد باید تلاش کنند تا امروز مساجد همچون صدر اسلام به کانون فعالیت های فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و سیاسی تبدیل شوند.
حجت الاسلام تارم عنوان کرد: روز مسجد را به دست اندرکاران مساجد اعم از ائمه جماعات، هیئت امناها، کانون های فرهنگی هنری، پایگاه های مقاومت بسیج چ نمازگزاران تبریک عرض می کنم و امیدوارم بتوانیم نقش واقعی مساجد را احیا کنیم.

کد خبر 1777991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha