کابینه وفاق ملی رأی اعتماد گرفت

بعدازظهر امروز و پس از ۵ روز بررسی صلاحیت و برنامه های وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس و استماع نظرات موافق و مخالف، و ارائه برنامه های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در صحن علنی مجلس و در دو شیفت، همه وزرای پیشنهادی رأی اعتماد گرفتند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، رئیس جمهور روز یکشنبه ۲۱ مرداد ماه ۱۴۰۳ طی نامه ای لیست وزرای پیشنهادی خود برای کابینه چهاردهم را به مجلس ارسال کرد. و پس از اعلام وصول لیست وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان رئیس جمهور دولت چهاردهم از سوی محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، بررسی صلاحیت و برنامه های ۱۹ وزیر پیشنهادی در دستور کار مجلس قرار گرفت.

پس از حضور وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم در کمیسیون های تخصصی و ارائه برنامه هایشان، که از بعدازظهر یکشنبه ۲۱ مرداد ماه آغاز و تا پایان هفته به طول کشید، کمیسیون های تخصصی درباره صلاحیت و یا عدم صلاحیت وزرای پیشنهادی به تصمیم گیری پرداختند.

روز شنبه ۲۷ مرداد ماه ۱۴۰۳ رئیس جمهور به همراه معاون اول خود محمدرضا عارف و شهرام دبیری معاون پارلمانی اش و ۱۹ وزیر پیشنهادی در صحن مجلس حضور یافت. ابتدا رئیس جمهور در وقت تعیین شده به دفاع از کابینه خود در خانه ملت پرداخت. پس از استماع سخنان رئیس جمهور، بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی به ترتیب حروف الفبا در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

طبق ماده ۲۰۴ آیین‌نامه داخلی مجلس، ابتدا برنامه و خط مشی و اصول کلی دولت و ترکیب هیئت وزیران بررسی شد و رئیس‌جمهوری به مدت ۱۵۰ دقیقه برای تشریح برنامه دولت، معرفی وزیران و دفاع از وزرای پیشنهادی فرصت داشت که در دو نوبت به دفاع از برنامه‌های دولت پرداخت و بخش بیشتر وقت خود را هم برای دفاع از برنامه ارائه شده به نمایندگان موافق داد.

پس از آن مجلس با اظهارات ۵ نفر از نمایندگان مخالف و ۵ نفر از نمایندگان موافق که با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق و هرکدام به مدت ۱۵ دقیقه انجام می‌شود، به بررسی برنامه دولت و ترکیب هیئت وزیران پرداختند.

مجلس از روز شنبه ۲۷ مرداد ما و در دو نوبت بررسی برنامه‌ها و صلاحیت هر یک از وزیران را به ترتیب حروف الفبا آغاز کرد و در این روند برای هر وزیر، دو نفر از نمایندگان مخالف و دو نفر از نمایندگان موافق، هرکدام به مدت ۱۵ دقیقه فرصت اظهار نظر خواهند داشت. با پایان اظهارات مخالفان و موافقان، وزیر پیشنهادی یا - در صورت صلاحدید - شخص رئیس‌جمهوری، به مدت ۳۰ دقیقه برای دفاع از برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی فرصت داشتند.

بعدازظهر امروز و پس از ۵ روز بررسی صلاحیت و برنامه های وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس و استماع نظرات موافق و مخالف، و ارائه برنامه های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در صحن علنی مجلس و در دو شیفت، قرار است با حضور رئیس جمهور، رای گیری برای تمام وزرای پیشنهادی انجام شود.

وحدت و همبستگی ما ارجح است/ برای وحدت کوتاه می‌آیم

براساس این گزارش، رئیس‌جمهوری پیش از آغاز رأی گیری درخصوص وزرای کابینه دولت چهاردهم در دفاع از کابینه معرفی شده، گفت: با بیان اینکه به حرفی که می‌زنیم پایبند هستیم و روی وعده خود خواهیم ایستاد، تاکید کرد: با همدیگر پیمان بستیم و قول دادیم با شما تعامل کنیم حتماً با شما تعامل خواهیم کرد حتماً تلاش خواهیم کرد که با مشورت شما و مشورت کارشناسان و متخصصین برای مملکت در جهت اجرای قانون تلاش کنیم.

پس از آن با حضور ۲۸۸ نفر از نمایندگان حاضر در مجلس رای ‌گیری، شمارش و اعلام نتیجه آرا برای تمامی وزرای پیشنهادی انجام شد که به شرح جدول ذیل است.  

کابینه وفاق ملی رأی اعتماد گرفت

رای اعتماد به کابینه وفاق ملی

ردیف

وزیر پیشنهادی

وزارتخانه

آراء موافق

نتیجه

۱

علیرضا کاظمی

آموزش و پرورش

۲۶۸

رأی اعتماد

۲

ستار هاشمی

ارتباطات

۲۶۴

رأی اعتماد

۳

اسماعیل خطیب

اطلاعات

۲۶۱

رأی اعتماد

۴

عبدالناصر همتی

اقتصاد

۱۹۲

رأی اعتماد

۵

عباس عراقچی

امور خارجه

۲۴۷

رأی اعتماد

۶

محمدرضا ظفرقندی

بهداشت

۱۶۳

رأی اعتماد

۷

احمد میدری

تعاون، کار و رفاه

۱۹۱

رأی اعتماد

۸

غلامرضا نوری قزلجه

جهاد کشاورزی

۲۵۳

رأی اعتماد

۹

امین حسن رحیمی

دادگستری

۲۶۸

رأی اعتماد

۱۰

عزیز نصیرزاده

دفاع

۲۸۱

رأی اعتماد

۱۱

فرزانه صادق مالواجرد

راه و شهرسازی

۲۳۱

رأی اعتماد

۱۲

محمد اتابک

صنعت

۲۳۱

رأی اعتماد

۱۳

حسین سیمایی صراف

علوم

۲۲۱

رأی اعتماد

۱۴

عباس صالح شریعتی

فرهنگ و ارشاد

۲۷۲

رأی اعتماد

۱۵

اسکندر مومنی

کشور

۲۵۹

رأی اعتماد

۱۶

رضاصالحی‌امیری

میراث فرهنگی

۱۶۸

رأی اعتماد

۱۷

محسن پاک نژاد

نفت

۲۲۲

رأی اعتماد

۱۸

عباس علی آبادی

نیرو

۲۵۵

رأی اعتماد

۱۹

احمد دنیامالی

ورزش و جوانان

۲۵۳

رأی اعتماد

یادآور می شود،  عزیز نصیرزاده وزیر دفاع با کسب ۲۸۱ رأی از ۲۸۸ رأی ماخوذه بیشترین رأی را از مجلس دوازدهم گرفت.

کد خبر 1778129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha